شناسهٔ خبر: 67649895 - سرویس فرهنگی
منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

تحقق آرزوی دیرینه علی معلم روی صحنه تئاتر/«حافظ»پاییز اجرا می‌شود

آروین موذن زاده

نویسنده، کارگردان و تهیه کننده پروژه «حافظ» درباره ویژگی‌های این نمایش که پاییز به صحنه می‌رود، توضیحاتی ارائه دادند و یادآور شدند که آرزوی دیرینه زنده‌یاد علی معلم با این اجرا تحقق می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «حافظ» به نویسندگی احسان حاجی پور و مریم یاسین زاده و به کارگردانی احسان حاجی پور و تهیه‌کنندگی امید معلم با محوریت زندگی و زمانه حافظ شیرازی از بزرگترین سخن سرایان ادب فارسی قرار است پاییز امسال روی صحنه برود. این نمایش بزرگ که در آن بیش از ۲۰۰ هنرمند ایفای نقش خواهند کرد با همراهی ارکستر موسیقی و حضور یکی از خوانندگان مطرح کشور اجرا می‌شود.

امید معلم تهیه کننده نمایش «حافظ» درباره روند تولید این اثر به خبرنگار مهر گفت: ایده تولید این نمایش بیش از سه سال پیش با همراهی احسان حاجی پور در دفتر دنیای تصویر شکل گرفت و با توجه به سابقه همکاری‌های گذشته ما همچون نمایش «۳۰ دی ۹۵» و برگزاری جشن تئاتر و موسیقی علی معلم (تندیس حافظ) و از همه مهم‌تر با توجه به اینکه تولید اثری درباره زندگی حضرت حافظ یکی از آروزی‌های دیرینه پدرم علی معلم بود با شوق فراوان از اجرای یک نمایش عظیم با محوریت زندگی خواجه شیراز استقبال کردم و پروسه تحقیقات و نگارش اثر با همکاری مریم یاسین‌زاده و احسان حاجی پور آغاز شد و طی سفرهای فراوانی که به شیراز داشتیم مقدمات اجرای این اثر در شهرهای تهران و شیراز نیز برنامه ریزی شد. در حال حاضر و پس از پایان مرحله نگارش نمایشنامه، احسان حاجی پور و گروه اجرایی مشغول تمرین و تولید این اثر فاخر که به زندگی یکی از مفاخر ادبیات و عرفان این سرزمین می پردازد، هستند.

دبیر جشن حافظ و تهیه کننده این نمایش افزود: به اعتقاد من نمایش «حافظ» یک پروژه ملی است و کمتر پیش آمده است که ما نمایشی با این ابعاد را درباره زندگی یکی از مفاخر فرهنگی و هنری کشورمان کار کنیم و این نیازمند حمایت همه جانبه بخش خصوصی و دولتی است. خوشحالم که امروز می‌توانیم آرزوی دیرنه پدرم را تحقق ببخشیم او عاشق ایران بود و عاشق حضرت حافظ، همیشه به دنبال فرصتی بود برای آنکه کار ویژه‌ای درباره زندگی جناب حافظ انجام دهد، حتی نام گذاری یادگار ارزشمند او یعنی «جشن حافظ» نیز نشانگر علاقه دیرین او به این شاعر بزرگ کشور است.

همچنین مریم یاسین زاده یکی از نویسندگان نمایشنامه نیز با توضیح اینکه فرایند تحقیقاتی این اثر بیش از سه سال به طول انجامید به خبرنگار مهر گفت: از آنجا که از زندگی شخصی حضرت حافظ اطلاعات چندانی در دسترس نیست فرایند تحقیقات این پروژه نمایشی زیر نظر پروفسور کاووس حسنعلی ریاست محترم انجمن حافظ شناسی آغاز شد و در این مسیر منابع و گفت‌وگوهای مختلفی با حافظ پژوهان در راستای ایجاد جهان نمایش به کار گرفته شد تا بتوان خط سیر داستانی مناسبی برای روایت این نمایش انتخاب شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: مرحله تحقیقات و نگارش این نمایشنامه حدودا سه سال به طول انجامید و من و احسان حاجی پور به عنوان نویسندگان این نمایشنامه تلاش کردیم در دل داستان‌های تاریخی واقعی، خرده داستان‌های تخیلی را به خط اصلی داستان اضافه کنیم تا بتوان وجوه مختلف کاراکتر حافظ را بیشتر نمایش داد.

وی درباره زبان به کار رفته در نمایش نیز عنوان کرد: با توجه به آنکه این نمایش درباره یکی از مهمترین ادیبان تاریخ ادبیات این سرزمین نوشته شده است تمام تلاش من و احسان حاجی پور در تیم نویسندگی بر این بود تا جای ممکن زبان نمایشنامه را به زبان آن دوره نزدیک کنیم به طوری که هم گوش‌نواز باشد و هم شنیدنش برای تماشاگر راحت و مفهوم. در این میان به نکات ظریفی مانند استفاده و یا عدم استفاده کلماتی که در نمایشنامه آمده و تطبیق آن با دیوان حافظ، کلیات سعدی و آثار خواجوی کرمانی و عبید زاکانی بسیار دقت شد.

احسان حاجی پور کارگردان و دیگر نویسنده این نمایش نیز با اشاره به شیوه اجرا و ویژگی‌های کارگردانی این اثر تاریخی به خبرنگار مهر بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است که این نمایش بتواند گوشه کوچکی از شخصیت جناب حافظ را به تماشاگر نشان دهد، هرچند معتقدیم جایگاه بالای حافظ نزد ایرانیان و علاقه‎مندان بیشمارش در همه جهان این کار را بسیار سخت می‌کند و نمایش تصویری از شاعری که میلیون ها طرفدار و مرید دارد و هر کدام هم از ظن خودشان یار او شده‌اند کاری است بسیار دشوار و پیچیده. در خصوص شیوه اجرای این نمایش نیز با توجه به اینکه در متن اثر سعی کردیم بسیار به زبان و حال و هوای قرن هشتم وفادار باشیم تمام تلاش مان بر این است با استفاده از شیوه‌های نوین اجرایی و با به کارگیری و تلفیق تکنولوژی و نور اثر چشم نواز و مدرنی را به تماشاگر ارائه دهیم که هم حس و حال تاریخی داشته باشد و هم عظمت و شکوه این کاراکتر نمایان شود. در این میان موسیقی نیز در کنار طراحی صحنه، نور و لباس یکی از مهمترین عناصر در پیشبرد قصه و البته شیوه اجرایی نمایش است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر و دبیر انجمن کارگردانان در پایان با اشاره به همکاری مجدد با امید معلم در این نمایش یادآور شد: خوشحالم که به اتفاق هم می‎توانیم آرزوی دیرینه علی معلم را تحقق ببخشیم و حسرت می‌خورم که ای کاش او امروز در میان ما بود تا از نگاه و نظرش بهره مند می شدم.

نمایش حافظ که با حضور بیش از ۲۰۰ هنرمند سینما، تئاتر و موسیقی در حال تولید است قرار است به زودی روی صحنه برود.