شناسهٔ خبر: 67648101 - سرویس گوناگون
منبع: فرارو | لینک خبر

عایدی ۵‌ درصدی بورس

اختلاف میان دلار نیمایی با دلار بازار آزاد نیز در زمره یکی از مهم‌ترین ریسک‌های بازار سهام در دوران دولت سیزدهم بود که باید دید در دولت جدید برای مرتفع‌ساختن این موضوع، چه تمهیدات ویژه‌ای از سوی تیم اقتصادی جدید اندیشیده خواهد شد.

صاحب‌خبر -

آمار و ارقام بورس تهران در مقیاس هفتگی، پس از مدت‌ها بالاخره رنگ و نشانی از رونق را در فضای تالار شیشه‌ای نمایان کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در جریان معاملات هفته گذشته بورس تهران، شاخص‌کل بازار سهام با رشد ۵.۱۷‌ درصدی همراه شد که بیشترین رشد هفتگی این نماگر از هفته منتهی به ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ بود. در آن هفته شاخص‌کل بورس موفق شده‌بود رشد ۵.۳۹‌ درصدی را تجربه کند. همچنین در معاملات هفته گذشته، شاخص هموزن رشد ۴.۷۲‌ درصدی و شاخص‌کل فرابورس نیز صعود ۲.۱۳‌ درصدی را تجربه کرد.

شنبه توفانی بورس

به کرات در گزارش‌های قبلی «دنیای‌اقتصاد» در شماره‌های پیشین عنوان‌شده بود که اگر وضعیت و تکلیف صندلی ریاست جمهوری آنطور که بورس‌بازان می‌خواهند رقم بخورد، می‌توان پس از مدت ها، نظاره گر روز‌های خوب بورس تهران بود و رشد قابل‌توجهی را در نماگر‌های سهامی شاهد بود.

همین موضوع نیز رنگ واقعیت به خود گرفت و نماگر‌های سهامی در روز شنبه با رشد قابل‌توجهی همراه شدند. در معاملات روز شنبه، شاخص‌کل بورس رشد ۸۸‌ هزار‌ واحدی را تجربه کرد تا در آستانه فتح کانال ۲‌ میلیون و ۲۰۰‌ هزار‌ واحدی قرار بگیرد. رشد ۴.۲‌ درصدی شاخص‌کل در سالی به‌وقوع پیوست که در کل سال‌۱۴۰۲ چنین رشدی در مقیاس روزانه به‌ثبت نرسیده بود.

آخرین‌باری که شاخص توانسته بود بیش از این مقدار رشد را تجربه کند، اسفندماه ۱۴۰۱ بود که شاخص‌کل رشد ۴.۶۵ درصدی را در یک روز به‌ثبت رسانده بود. در روز شنبه، عطش تقاضا در تالار شیشه‌ای به میزانی بود که کل نماد‌های بازار اعم از کوچک و بزرگ را در مسیر صعودی قرار داد و شاخص هموزن نیز پا‌به‌پای شاخص‌کل رشد کرد.

رشد ۳.۴۲ درصدی نماگر هموزن در معاملات روز شنبه، بیشترین رشد روزانه این شاخص از ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ بود. شاخص‌کل فرابورس نیز در نخستین روز از هفته، ۳.۷ درصد رشد داشت و میزان رشد به ثبت رسیده در این شاخص نیز از ۶ اسفند سال‌۱۴۰۱ بی‌سابقه بود.

عایدی ۵‌ درصدی بورس///

برنامه بورسی دولت چهاردهم

بعد از پیروزی مسعود پزشکیان در جریان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، بورس تهران در ابتدای هفته واکنش مثبتی به این موضوع داشت، اما رفته رفته از شدت هیجانات حاکم بر اذهان اهالی بورس تهران کاسته شد و بورس در سه روز پایانی هفته، با افت اندک شاخص کل همراه شد، اما اهالی بازار سرمایه چه انتظاراتی از رئیس جمهور منتخب دارند؟

پُر واضح است که اهالی بازار سهام یکی از مهم‌ترین حامیان رئیس جمهور منتخب بودند و طبیعتا انتظار دارند در دوره وی، بازار سهام و بهبود وضعیت آن، به‌عنوان یکی از اولویت‌های دولت جدید مدنظر قرار بگیرد. دولت سیزدهم نیز با وعده بهبود اوضاع بورس به میدان آمد، اما در سه سال اخیر، بورس تهران گرفتار سلسله‌ای از چالش‌ها شد و حل و فصل نشدن این چالش‌ها در نهایت به بحران انجامید.

نرخ بالای بهره که برای کنترل تورم در دولت قبل اجرایی شد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های بورس بود و به کرات موجی از انتقادات فعالان بازار را برانگیخت. سرکوب قیمت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری نیز معضلی است که نه تن‌ها در دوره دولت سیزدهم، بلکه در دولت‌های پیش از آن نیز در تالار شیشه‌ای وجود داشته و تاثیرات منفی خود را بر معاملات گذاشته است.

اختلاف میان دلار نیمایی با دلار بازار آزاد نیز در زمره یکی از مهم‌ترین ریسک‌های بازار سهام در دوران دولت سیزدهم بود که باید دید در دولت جدید برای مرتفع‌ساختن این موضوع، چه تمهیدات ویژه‌ای از سوی تیم اقتصادی جدید اندیشیده خواهد شد.

با توجه به آنچه گفته شد، مشخص می‌شود که دولت جدید به‌خوبی به چالش‌هایی که در بورس و در دولت قبلی وجود داشته، آگاه است و باید دید که چه تدابیری درخصوص دو نرخی بودن ارز و شکاف میان دلار بازار آزاد و نیما، قیمت‌گذاری دستوری، عدم‌اعتماد مردم، مساله نرخ بهره و همچنین دخالت ناروای دولت در کسب‌وکار‌ها اندیشیده خواهد شد.