شناسهٔ خبر: 67632523 - سرویس علمی-فناوری
منبع: عصر ایران | لینک خبر

گرما و کاهش مراجعات اهدای خون در تهران / فراخوان اهدای گروه‌های خونی منفی

مدیرکل انتقال خون استان تهران درباره وضعیت ذخایر گروه‌های خونی نادر گفت: برخی تصور می‌کنند گروه‌های خونی منفی ، خون‌های نادر هستند اما این گروه‌ها فقط برای افراد خاصی استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -
مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه برای اهدای گروه‌های خونی منفی فراخوانی صادر کرده‌ایم، اظهار کرد: به گروه‌های خون منفی به ویژه A و O منفی نیاز داریم؛ میزان ذخایر خون گروه‌های منفی حدود یک هفته است.
 
دکتر سید منتظر شُبر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه معمولا میزان مراجعه برای اهدای خون در فصول گرم و سرد سال کاهش می‌یابد، گفت: البته میزان کاهش مراجعه در فصل سرد سال نسبت به فصل گرم بیشتر است و در عین حال وفور اهدای خون در فصل بهار را تجربه می‌کنیم. شرایط اهدای خون در فصل بهار به نحوی است که نه تنها با مشکل مواجه نمی‌شویم بلکه می‌توانیم فرآورده‌های خونی را برای ماه‌های بعد نیز ذخیره کنیم؛ چراکه گلبول‌های قرمز خون به مدت‌ یک ماه قالبلیت نگهداری دارند.

گرما و کاهش مراجعات اهدای خون

وی با بیان اینکه برخی افراد بر این باور هستند اهدای خون یک عمل فوق‌برنامه است، افزود: این روزها، هوا به شدت گرم شده و مردم ترجیح می‌دهند کمتر در معرض هوای گرم قرارگیرند. علاوه بر ترجیح مردم مبنی‌بر قرارنگرفتن در معرض هوای گرم، برخی ممکن است اهدای خون را یک عمل فوق‌برنامه و غیرضروری در نظر گیرند؛ با توجه به چنین دیدگاهی، افراد ترجیح می‌دهند که فقط برای انجام کارهای روزانه خود از خانه خارج شوند. بنابراین در چنین شرایطی، میزان ذخایر خونی کاهش می‌یابد.  

اهدای خون؛ امری ضروری

مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: بر همین اساس هم طبیعتا شرایط کاهش مراجعه در فصل گرم سال تا پایان تابستان ادامه دارد. پس از اتمام فصل گرم سال نیز پاییز با مشکلاتی مانند کوتاه‌ شدن روزها، شیوع بیماری‌های فصلی و سرد شدن هوا آغاز می‌ود که هرکدام از این مسائل بر کاهش مراجعه اثرمی‌گذارند. همچنین روزهای آلودگی هوا با آغاز پاییز از راه می‌رسد و تمام تبلیغات مبنی بر خارج نشدن از منزل است اما ما از مردم می‌خواهیم که برای اهدای خون از منزل خارج شوند.  
 
شُبر با بیان بیان اینکه اهدای خون یک عمل ضروری است، بیان کرد: اهدای خون هیچ ارتباطی با سرد یا گرم بودن هوا ندارد. خون، هیچ جایگزینی ندارد و فقط با خون می‌توان جان بیماران نیازمند به آن را نجات داد.

اهدای خون داوطلبانه در کشور

وی با بیان اینکه اهدای خون در ایران به صورت داوطلبانه انجام می‌شود، گفت: پیش از انقلاب اسلامی و سال‌های نخست انقلاب، خون به بیماران به صورت «جایگزین» در اختیار بیماران قرار می‌گرفت. منظور از جایگزین این است، بیماران نیازمند تزریق خون باید فردی را برای اهدای خون معرفی می‌کردند و سپس خون دریافت می‌کردند. در حال حاضر، به دلیل اینکه خون به صورت داوطلبانه اهدا می‌شود اهداکنندگان نمی‌دانند که خون اهدایی آنها برای کدام بیمار استفاده می‌شود و بیماران نیز از هویت اهداکننده خون مطلع‌ نیستند. فرهنگ اهدای خون در جامعه نهادینه شده است.  

میزان ذخایر گروه‌های خونی

مدیرکل انتقال خون استان تهران درباره آخرین وضعیت ذخایر خونی توضیح داد: به واسطه اهدای خوب خون در فصل بهار، به مدت دو هفته ذخایر خونی داریم. البته تهران همواره یاور تمام استان‌ها است و اگر استان‌های دیگر نیز به فرآورده‌های خونی نیاز داشته باشند به پای کار آمده است. به طور مثال، در حادثه سیل سیستان‌وبلوچستان در سال گذشته و حادثه تروریستی سالگرد شهید سلیمانی، گروه خون O منفی به استان کرمان ارسال کردیم.  

فراخوان اهدای خون گروه‌های منفی

شُبر درباره وضعیت ذخایر گروه‌های خونی منفی خاطرنشان کرد: وضعیت ذخایر خونی تا مدتی پیش مناسب بود، اما وضعیت ذخایر خونی گروه‌های منفی کاهش یافته است. میزان ذخایر خونی گروه‌های خونی منفی نسبت به گروه‌های خونی مثبت کمتر است و به این گروه‌های خونی نیاز داریم. گروه‌های خونی A و O منفی مورد نیاز است و میزان ذخایر این گروه‌های خونی حدود یک هفته است. با توجه به نیاز به گروه‌های خونی منفی، فراخوانی برای اهدای گروه‌های خونی منفی صادر کرده‌ایم.  

افزایش مصرف خون در مراکز درمانی

وی درباره نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی نیز گفت: به طور کلی، میزان استفاده از خون به دلایلی مانند افزایش مراکز درمانی و افزایش میزان عمل‌های جراحی افزایش یافته، به نحوی که میزان خون‌هایی که در سال جاری توزیع می‌کنیم در مقایسه با سال گذشته بیشتر است.  
 
مدیرکل انتقال خون استان تهران درباره وضعیت ذخایر گروه‌های خونی نادر نیز به ایسنا گفت: برخی تصور می‌کنند گروه‌های خونی منفی، خون‌های نادر هستند اما این گروه‌ها فقط برای افراد خاصی استفاده می‌شود. گروه‌های خونی نادر دارای آنتی‌بادی‌هایی است و به همین دلیل جزو زیرگروه‌های خونی محسوب می‌شوند. وضعیت بانک اطلاعاتی گروه‌های خونی نادر مناسب است و هرگاه به گروه‌های خونی نادر نیاز داشته باشیم با اهداکنندگان آن تماس می‌گیریم. وضعیت بانک اطلاعاتی گروه‌های خونی نادر به نحوی است که  توانسته‌ایم خون به یکی از کشورهای همسایه اهدا کنیم.