شناسهٔ خبر: 67625202 - سرویس سیاسی
منبع: روزنو | لینک خبر

چرا شادی مردم را دستمایه توهین و بی حرمتی به رای دهندگان می‌کنند؟

انتخابات یک آزمایش اخلاقی بزرگ بود

: «حضرت امام جمله‌ای داشتند که می فرمودند «انتخابات آزمایشی است برای همه، برای کاندیداها، هوادارانشان، مردم و مخالفان و موافقان» در انتخابات میزان تقید افراد به ارزش ها، اصول و اخلاقیات انسانی و اسلامی مشخص می‌شود و مشخص می‌شود که افراد چقدر مقید هستند یا نیستند و تا چه میزان به قانون پایبندی دارند

صاحب‌خبر -
روزنو :

انتخابات یک آزمایش اخلاقی بزرگ بود

 با وجود این که روز‌ها از بسته شدن پرونده انتخابات می‌گذرد، اما واکنش‌های تند برخی چهره‌های اصولگرا و تندرو نسبت به نتیجه انتخابات ادامه دارد. بین این واکنش ها، برخی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی از کلماتی تحقیرآمیز و نامحترمانه برای خطاب دادن رای دهندگان استفاده کرده اند و انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم را زیر سوال برده اند.


به گزارش فرارو، اگرچه اخلاق انتخاباتی حکم می‌کند منازعات و رقابت‌های انتخاباتی پس از پایان انتخابات تا ۴ سال آتی به دست فراموشی سپرده شود، اما این قاعده اخلاقی در انتخابات اخیر چندان مشاهده نشد و از خانم فعال فضای مجازی که شادی مردم را به سخره گرفت تا برخی دیگر که رای دهندگان به پزشکیان را رسما «نادان» نامیدند، همگی نشان دهنده یک رویه جدید پساانتخاباتی است؛ رویه‌ای که بر اساس آن توهین به رای دهندگان جناح مخالف عادی سازی می‌شود.


با توجه به این شرایط پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که چرا برخی جریان‌ها و افراد به خود اجازه توهین به رای دهندگان را می‌دهند و خود را ذی حق می‌دانند؟ رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده است:

رسول منتجب نیا، به فرارو گفت: «حضرت امام جمله‌ای داشتند که می فرمودند «انتخابات آزمایشی است برای همه، برای کاندیداها، هوادارانشان، مردم و مخالفان و موافقان» در انتخابات میزان تقید افراد به ارزش ها، اصول و اخلاقیات انسانی و اسلامی مشخص می‌شود و مشخص می‌شود که افراد چقدر مقید هستند یا نیستند و تا چه میزان به قانون پایبندی دارند. برای مثال در برخورد با رقیب و رقبا چه تعابیری به کار می‌برند؟ آیا با احترام از آن‌ها نام می‌برند و رقابت را در عین رفاقت و اخلاق انجام می‌دهند یا این که خدای ناخواسته با بداخلاقی و توهین برخورد می‌کنند. نکته مهم اینه است که معمولا مردم هم کاندیدا‌ها و هوادارانشان را تحت نظر قرار می‌دهند. یعنی در مناظره‌ها و سخنرانی‌ها دقت می‌کنند که کدام یک از کاندیدا‌ها اخلاق مدارتر است و هواداران مودب تری دارد و همین را به عنوان یک معیار و مقیاس قرار می‌دهند و در این مرحله اتفاق افتاد و دیدیم که دکتر پزشکیان با اخلاق مداری و متانت و نجابت در سخنرانی‌ها و مناظره‌ها حاضر بود و همین مسئله هم موجب رضایت مردم شد. شاید یکی از عوامل افزایش رای آقای پزشکیان همین شخصیت ایشان بود. اما همه این‌ها به ایام تبلیغات مرتبط است.»


وی افزود: «بعد از تبلیغات و پس از برگزاری انتخابات، طبیعیست که شاهد انتخاب آقای پزشکیان و انتخاب نشدن فردی دیگر بودیم. این موضوع یعنی آزمایش اخلاقی ادامه دارد. این که پیروز میدان انتخابات چگونه برخورد می‌کند مورد توجه است و مهم است که پیروز انتخابات با محبت و احترام با بازنده برخورد می‌کند، یا با چهره مغرورانه و تحقیر و توهین رفتار می‌کند. آن‌ها که شکست خورده و پیروز نشده اند نیز زیر ذره بین قرار دارند. ما در انتخابات سال ۷۶ دیدیم که آقای ناطق نوری و سیدمحمدخاتمی رقابت داشتند و به محض این که آقای خاتمی پیروز انتخابات شد، آقای ناطق نوری به ایشان تبریک گفت. از این موارد مشابه هم زیاد داشتیم. البته که مواردی هم داشتیم که افراد حرف‌های نابه جایی بزنند یا هوادارانشان دست به توهین بزنند. پس به جمله امام راحل برمی گردیم که انتخابات برای همه محل آزمایش است. افرادی که وارد صحنه انتخابات می‌شوند و تعابیر توهین امیز به کار می‌برند به جز این که خود را زیر سوال می‌برند، نتیجه‌ای نمی‌گیرند.»


چرا در بحث انتخاباتی از کیسه خدا و پیغمبر هزینه می‌کنید؟


این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: «در شرایط فعلی که مردم هشیارند و به دلایل متعددی حاضر نبودند در انتخابات شرکت کنند، همین که حاضر شدند وارد انتخابات شده و به یک شخص اخلاق مدار و قانونمند یعنی آقای پزشکیان رای بدهند جای تشویق و تشکر دارد و نباید کام مردم را با نفرت پراکنی تلخ کرد. رای دادن همین مردم باعث عزت و سربلندی ایران عزیزمان بود. یکی از اشکال‌هایی که در جامعه ما پس از انقلاب به وجود آمده این است که ما در رقابت‌های سیاسی و غیرسیاسی سعی می‌کنیم از دین و مذهب مایه بگذاریم و از خدا و پیغمبر و امام زمان سوء استفاده کنیم. در همان ایام تبلیغات انتخاباتی، به شخصی در مناظره‌ای گفتم خواهش من این است دست از سر خدا و دین و پیغمبر برداریم و با منطق بحث کنیم چرا در بحث انتخاباتی از کیسه خدا و پیغمبر هزینه می‌کنیم؟ یک رقابت انتخاباتی است. یا می‌برید یا می بازید. اگر خدا و پیغمبر را وارد صحنه کرده و ببازید، مردم هم می‌گویند پس چرا خدا و پیغمبر هم به پیروزی شما راضی نبودند؟»


وی افزود: «در جمهوری اسلامی، کلمه اسلامی وجود دارد، اما این به معنای این نیست که همه مسائل را به خدا و پیغمبر نسبت دهیم. این چه حرکت ناصوابی است که حتی انتخابات را هم حتی به دروغ یا به غلط به مسائل مذهبی وصل می‌کنند؟ چرا آن‌ها که از خدا و پیغمبر تبلیغ جناحی می‌کنند، از عقل و منطق و شعوری که ودیعه خداوند متعال نزد آنان است برای توضیح مواضع خود مایه نمی‌گذارند؟ همین رفتار‌های افراطی و توهین به رقیب سیاسی یا توهین به عقاید مخالف در نقاب مذهب است که باعث می‌شود جوانان ما فوج فوج از دین و مذهب گریزان شده یا فاصله بگیرند و تصور کنند دین ما تک بعدی یا خشونت بار است. اگر وارد رقابت سیاسی شده ایم یا توان بحث و رقابت سیاسی داریم یا نداریم. مردم هم یا ما را قبول دارند یا ندارند.»


دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی تاکید کرد: «این چه بدعت گذاری است که انتخابات را با بهانه خدا و پیغمبر به سمت توهین به ملت شریف ایران ببریم یا شادی مردم را دستمایه توهین و بی حرمتی به رای دهندگان کنیم؟ همین رفتار‌ها خود مصادیق نفرت پراکنی است. استفاده ابزاری از دین و مذهب یا توهین به هموطنان با بهانه‌های اینچنینی، افراطی گری و حق به جانب بودن در مسائل سیاسی دیگر برای مردم هیچ ارزشی ندارد فقط و فقط به تنزل جایگاه افرادی منجر می‌شود که این نوع رفتار‌ها را چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی اشاعه می‌دهند. برخی‌ها جوری رفتار می‌کنند انگار دین، مذهب و آیات و روایات در انحصار آنان است و تنها نوع حکومتداری مورد قبول خداوند را هم آنان بلدند پس اگر آن‌ها انتخاب نشوند مردم نادان و لایق توهین می‌شوند.»