شناسهٔ خبر: 67625110 - سرویس اقتصادی
منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

نفت ایران ارزان شد

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در ژوئن، برای دومین ماه متوالی کاهش یافت اما این کاهش، ملایمتر از ماه قبل بود.

صاحب‌خبر -

ایسنا: سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، اعلام کرد قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ژوئن، به ۸۳ دلار و ۶۵ سنت رسید که ۴۸ سنت معادل ۰.۶ درصد در مقایسه با قیمت ۸۴ دلار و ۱۳ سنت در ماه مه، کاهش داشت. قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه مه، چهار دلار و ۶۶ سنت معادل ۵.۲ درصد کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۳ دلار و ۴۵ سنت در مقایسه با ۷۹ دلار و ۵۸ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است.

ارزش سبد نفتی اوپک در ژوئن، به ۸۳ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید که ۳۷ سنت معادل ۰.۴ درصد در مقایسه با ۸۳ دلار و ۵۹ سنت در ماه مه کاهش داشت. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۳ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه رسیده است که در مقایسه با ۷۹ دلار و ۳۲ سنت در مدت مشابه سال میلادی گذشته، چهار دلار و ۲۷ سنت معادل ۵.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق آمار منابع ثانویه اوپک، تولید نفت اوپک که متشکل از ۱۲ کشور است، در ژوئن، به ۲۶.۵۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۸۰ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، کاهش داشت. تولید نفت در لیبی، ونزوئلا و ایران افزایش داشت، در حالی که در عربستان سعودی، کویت، عراق و امارات عربی متحده کاهش پیدا کرد.

همزمان، مجموع تولید نفت متحدان اوپک در گروه اوپک پلاس، در ماه میلادی گذشته، به ۱۴.۲۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۴۵ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه، کاهش داشت.

تولید نفت ایران در ژوئن، با ۱۳ هزار بشکه در روز افزایش، به ۳.۲۵۱ میلیون بشکه در روز رسید.