شناسهٔ خبر: 67585964 - سرویس استانی
منبع: تسنیم | لینک خبر

موردی از گزش پشه آئدس در خراسان شمالی گزارش نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، گفت: موردی از گزش پشه آئدس در خراسان شمالی گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

جواد شاهین‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد، با اشاره به خطرات گزش پشه آئدس، اظهار داشت: تاکنون موردی از گزش این پشه و نقل بیماری‌های ناشی از آن در استان  خراسان شمالی گزارش نشده است.

وی درباره راه‌های مبارزه با این پشه، افزود: با توجه به اینکه این پشه می‌تواند در هر ظرف یا جایی که مقدار آب جمع می‌شود تخم‌گذاری کند مانند لاستیک، قوطی کنسرو، قایق، گلدان شیشه‌ای و غیره راه‌های زیر توصیه می‌شود، تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب مانند گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیر گلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات و غیره (هر دو روز یک بار ) انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، گفت: تخلیه درب روی ظروف محتوای آب شامل تانکر، بشکه و جلوگیری از تجمع آب در زیر کولر، جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله‌ها و ضایعات جامد مانند ظروف رها شده، ضایعات اتومبیل، قایق، لاستیک از طریق پوشاندن یا جمع‌آوری آنها ضروری است.

شاهین‌فر ادامه داد: پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب، استفاده از قلم دافع حشرات بر روی مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود  در زمان مسافرت به مناطق همه‌گیری بیماری به ویژه برای کودکان توصیه می‌شود. 

وی افزود: همچنین استفاده از پشه‌بند در صورتی که در روز در فضای باز استراحت می‌کنید، نصب توری روی در و پنجره‌ها و اطمینان از سالم بودن آنها و پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پر گزش روز (قبل از طلوع آفتاب و هنگام غروب) مهم است.

انتهای پیام/