شناسهٔ خبر: 67535916 - سرویس اجتماعی
منبع: جمهوریت | لینک خبر

«رویا» وضعیت جسمی و روحی خوبی دارد

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان اینکه جایگاه نگهداری موقت درنای «رویا» را تغییر دادیم و «رویا» وضعیت جسمی و روحی خوبی دارد، ضمن معرفی گونه‌های در خطر انقراض مازندران، اظهار کرد: چندین پستاندار، ۱۸ گونه از پرندگان و چند مار سمی در بر اساس معیارهای ملی و بین‌المللی در حال انقراض هستند.

صاحب‌خبر -

جمهوریت-«امید»، تک درنای سیبری، ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ پس از ۳۴ روز هم‌زیستی با «رویا»، درنای بلژیکی، تالاب فریدونکنار را به سمت سیبری ترک کرد؛ اما «رویا» نتوانست با او همراهی کند و از ۱۶ اسفند ماه، منتظر «امید» است تا بار دیگر به ایران برگردد.

«رویا» که تمام طول عمر زندگیش را در اسارت و در یک مرکز نگهداری بلژیکی سپری کرده بود در ۲۱ اسفند ماه در منطقه‌ای در عباس آباد تنکابن در مازندران فرود آمد. کارشناسان رویا را به منطقه «اجاکله» در نزدیکی تالاب فریدونکنار منتقل کردند. کارشناسان بلژیکی می‌گویند از آنجایی که درناها پرنده‌های حساسی هستند جابه‌جایی «رویا» به صلاح نیست.

کوروس ربیعی در این باره با اعلام اینکه «رویا» سومین سال است که مهمان مازندران است، بیان کرد: جایگاه نگهداری موقت رویا را تغییر دادیم و در همان مجموعه تالاب فریدونکنار در یکی از روستاها است.

وی با تاکید بر اینکه این جایگاه موقت، شرایط جزیره‌ای دارد و از محیط آبی و خشکی برخوردار است، ادامه داد: «رویا» وضعیت جسمی و روحی خوبی دارد و امیدوار هستیم اگر شرایط آب و هوا مناسب مهاجرت طبیعی پرندگان وحشی باشد، درنای «امید» برگردد تا در کنار «رویا» قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، درناها برای زندگی به آب وابسته‌اند به طوری که تغذیه، لانه‌سازی، زادآوری و زمستان‌گذرانی این پرنده در تالاب‌های ترجیحا وسیع و کم عمق آب شیرین با میدان دید مناسب است. در ایران تالاب فریدونکنار هر ساله میزبان یک درنا بود که باقیمانده از جمعیت غربی این گونه است؛ اگر این یک درنا هم از بین برود این گونه کاملاً منقرض می‌شود.

از سوی دیگر مازندران یکی از پرچالش‌ترین مناطق ایران از نظر محیط زیستی است و تاخت‌وتازها به عرصه منابع طبیعی، استان را با بحران جدی زیست محیطی رو به رو کرده است. انقراض یکی از این بحران‌هاست که تأثیرات منفی بسیاری بر روی تعادل زیستی، اکوسیستم و زندگی موجودات داشته و بر این اساس حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض اهمیت بسیار زیادی دارد.

خطر انقراض ۴ گونه از پستانداران در مازندران 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان اینکه گونه‌های در خطر انقراض بر اساس معیارهای ملی و بین‌المللی تعیین می‌شوند، گفت: گونه‌ای مثل شوکا که در جنگل هیرکانی است و طعمه‌ درندگان محسوب می‌شود حتی بر اساس معیار ملی کشور نیز در دسته گونه‌های در خطر انقراض طبقه‌بندی شده است و در مقیاس بین‌المللی جایگاهی ندارد.

کوروس ربیعی، در گفت و گو با ایسنا افزود: بر اساس این معیار ملی در استان مازندران گوزن زرد، پلنگ، شوکا و فوک خزری در حال انقراض هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ گونه از پرندگان مازندران در معرض انقراض هستند، خاطرنشان کرد: مار «افعی البرزی»، «لطیفی» و «دماوندی» در گونه خزندگان و همچنین یک نوع وزغ در گونه دوزیستان در این استان در حال انقراض هستند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان اینکه تمام گونه‌ها اهمیت حفاظتی دارند و باید برای آنها برنامه‌های ممنوعیت تنظیم کرد، تصریح کرد: سمور آبی، خرس، مرال ، بز و سیاهگوش جزو گونه‌های حفاظت شده در مازندران محسوب می‌شوند.

ربیعی با اظهار اینکه سازمان محیط زیست تنها متولی حفاظت از گونه‌های جانوری است، یادآور شد : مناطق با اهمیت نگهداری تنوع گونه‌های جانوری سنجیده می‌شوند.

سیلاب اخیر به ماهی قزل آلای خال قرمز مازندران آسیبی نزد

طی روزهای اخیر وقوع سیلاب‌های متعدد در استان مازندران در بخش‌های مختلف جاده‌ای، کشاورزی، زیست محیطی، منازل و غیره متحمل خسارت‌های جدی شد و تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان اینکه ماهی قزل آلا خال قرمز از آبزیان حفاظت شده است، گفت : سیلاب شدید و ناگهانی در ناحیه بالا دست این گونه‌ها را از بین می‌برد و در ناحیه پایین دست ما ماهیان مقاوم‌تری داریم ولی خوشبختانه سیلاب اخیر به ماهیان قزل آلای خال قرمز آسیبی وارد نکرده است.

بیشتر بخوانید: