شناسهٔ خبر: 67533696 - سرویس ورزشی
منبع: بهار | لینک خبر

پارادینیا، پنالتی ممنوعه

فیفا دست حسین کنعانی را بست!

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی: در 2024، برابری کیفیت تیم‌ها برجسته بوده و تقریباً شاهد گلباران شدن و بازی‌های یک‌طرفه نبوده‌ایم. اکثر بازی‌ها نزدیک بوده و برای مثال در بازی اخیر پرتغال و اسلوونی سرنوشت به ضربات پنالتی کشیده شد. قبل از بازی همه پرتغال را در 90 دقیقه وقت قانونی تیم صعود کننده می‌دانستند.
پنالتی‌ها یک دنیاست. یک ضربه از یازده متری که به نظر گل کردنش ساده است ولی در واقع یک بازی روحی روانی بین زننده پنالتی و دروازه‌بان است. در گل شدن یک پنالتی حتی آمارها نیز نقش دارند. مسئولیت بزرگی که در ظاهر چندان بزرگ نیست ولی بار روانی زیادی روی بازیکن تحمیل می‌کند.
پنالتی‌ها نیز قوانین خودشان را دارند و انجمن بین‌المللی قوانین فوتبال که به نام IFAB شناخته می‌شود، برای پنالتی‌ها محدودیت‌هایی در نظر گرفته که بازیکن و گلر باید آنها را رعایت کنند.
IFAB تعیین می‌کند که توپ باید ثابت باشد و همه بازیکنان به جز دروازه‌بان باید "حداقل 9.15 متر از نقطه پنالتی، داخل زمین بازی و خارج از محوطه جریمه" فاصله داشته باشند. همچنین تخلفات را نیز توضیح داده است، مانند ورود زودهنگام یک هم‌تیمی، شوت بازیکن غیرمجاز، سبقت گرفتن از دروازه‌بان یا "پارادینیا".
پارادینیا
پارادینیا" روشی برای زدن پنالتی است که شامل توقف قبل از ضربه زدن به توپ می‌شود تا دروازه‌بان زودتر واکنش نشان دهد. به این دلیل نامیده می‌شود که چند دهه پیش در بین بازیکنان برزیلی بسیار رایج بود و اگرچه زود در سراسر جهان گسترش یافت، IFAB بال‌های "پارادینیا" را قطع و استفاده از آن را مشروط کرد.
اگرچه درست است که پارادینیا کاملا ممنوع نیست، اما بسیار محدود شده و زننده پنالتی به دنبال راه‌های جدیدی برای بازی با ذهن دروازه‌بان باشد. در حال حاضر زننده پنالتی نمی‌تواند درست قبل از ضربه برای لحظاتی مکث کند تا دروازه‌بان را فریب دهد. در صورت انجام این کار ضربه باطل شده و بازیکن با کارت زرد جریمه می‌شود.
اگر زننده پنالتی پس از اتمام دویدن هنگام ضربه زدن به توپ تظاهر به ضربه زدن کند، داور به او هشدار و کارت زرد خواهد داد.
در پارادینیا چه چیزی مجاز است؟
نکته کلیدی در این قانون این است که ضربه زننده نمی‌تواند درست قبل از ضربه بایستد، اما می‌تواند در حین دویدن تظاهر کند. او می‌تواند در مسیر رسیدن به توپ سرعت گام‌های خود را کاهش دهد یا جهت گام خود را عوض کند، به شرطی که قبل از ضربه نهایی، یک قدم دیگر برندارد.
راه گریز دیگری که بازیکنان پیدا کرده‌اند، پریدن قبل از ضربه است. این را در بازیکنانی مانند لواندوفسکی، برونو فرناندز یا جورجینیو دیده‌ایم. پرشی گول زننده ولی IFAB هنوز این نوع فریب را ممنوع نکرده است. برونو در بازی اخیر پرتغال برابر اسلوونی نیز به همین شکل پنالتی خود را گل کرده بود.
پنالتی بحث برانگیز کنعانی‌زادگان
در فوتبال ایران نیز اخیرا پنالتی پارادینیا کنعانی‌زادگان جنجال‌ساز شده بود. این شکل پنالتی زدن در بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان بحث برانگیز شد. اینکه مکث تا چه اندازه مجاز است.