شناسهٔ خبر: 67514789 - سرویس ورزشی
منبع: جماران | لینک خبر

تبلیغات و ضربان قلب کار دست رونالدو داد!

کریستیانو رونالدو به دلیل تبلیغات غیرمستقیم در یورو 2024 با خطر جریمه مواجه است.

صاحب‌خبر -

ورزشی جماران؛ کریستیانو رونالدو این روزها به همراه تیم ‌ملی کشورش پرتغال در یورو 2024 حضور دارد. یوفا به عنوان ‌برگزارکننده تورنمنت دوست دارد رونالدو و تیمش هر چه بیشتر در ‌یورو حضور داشته باشند، چرا که نام رونالدو باعث می‌شود این ‌تورنمنت بیش از پیش مورد توجه مخاطبان قرار داشته باشد. اما یوفا حاضر نیست قوانین خود را به خاطر کریس رونالدو زیر پا ‌بگذارد، به خصوص وقتی پای قوانین تجاری و اسپانسری به میان ‌می‌آید. ‌

آخرین بازی رونالدو در یورو، دیدار پرتغال و اسلوونی، با اتفاقات زیادی ‌همراه بود و به یک درام تمام‌عیار تبدیل شد. تبلیغات‌چی‌ها ‌نمی‌توانستند سناریویی بهتر از این تصور کنند که رونالدو در جریان ‌بازی پنالتی تیمش را از دست بدهد و بعد به گریه بیفتد، در نهایت در ‌ضربات پنالتی انتهای بازی باز هم پنالتی بزند و این بار با گل کردن ‌پنالتی‌اش در پیروزی و صعود سلسائو نقش بازی کند. ‌

اما جنجال جدید درباره بازی پرتغال و اسلوونی از زمانی آغاز شد که ‌کمپانی ‌WHOOP‌ داده‌هایی را منتشر کرد که از طریق دستگاه‌های ‌هوشمند وصل شده به بدن رونالدو در آن مسابقه به دست آمده ‌بود. ‌WHOOP‌ ‌سازنده این نوع تجهیزات است و انتشار این داده‌ها ‌بدون شک تبلیغ بزرگی برای برندش به حساب می‌آید. ‌

شرکت ‌WHOOP‌ ‌با نشان دادن کاهش شدید ضربان قلب رونالدو در ‌زمان به ثمر رساندن اولین ضربه پنالتی خبرساز شده و در روزهای ‌اخیر این خبر به یکی از مهم‌ترین خبرهای یورو تبدیل شده است. ‌

مشکل اینجاست که شرکت ‌WHOOP‌ ‌با یوفا قرارداد اسپانسری ‌ندارد و نمی‌تواند بدون کسب اجازه از برگزارکننده یورو، به شکل ‌مخفیانه با استفاده از این تورنمنت برای برند خود تبلیغ کند. ‌کارشناسان حقوق تجاری می‌گویند این اقدام ‌WHOOP‌ ‌مصداق بارز ‌پدیده‌ای است که از آن به عنوان ‌ambush marketing‌ یا بازاریابی ‌کمین یاد می‌شود. ‌

بازاریابی کمین طبق تعریف یک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه ‌است که به برنده کمک می‌کند بدون اینکه اسپانسر رسمی یک رویداد ‌باشند خودشان را با استفاده از آن رویداد تبلیغ کنند. ‌

ریکاردو فورت، رئیس سابق اسپانسری در ویزا و کوکاکولا، اعلام کرد از ‌نظر حقوق تجارت بین‌الملل شرکت ‌WHOOP‌ ‌با این اقدام قوانین ‌یوفا را نقض کرده است. او می‌گوید کریستیانو هم طبق قوانین حق ‌نداشته در بازاریابی کمین این شرکت نقش بازی کند و قطعا یوفا او را ‌مجازات خواهد کرد. کریستیانو به احتمال زیاد به خاطر این تبلیغات ‌با جریمه مالی از طرف یوفا مواجه خواهد شد. ‌