شناسهٔ خبر: 67499932 - سرویس علمی-فناوری
منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

مدیر ارشد پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا: با ابزار اتومیشن، قدرت مارکترها در دنیای مارکتینگ چند برابر شده است

اتومیشن، آینده مارکتینگ است

مدیر ارشد پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا باور دارد مارکترها باید به‌جز شرح وظایف معمول خود در دنیای امروز با فناوری‌های نوین آشنا باشند و دستی در برنامه‌نویسی و دیتا داشته باشند تا بتوانند در بازار موفق باشند. او تأکید دارد که ابزارهای اسمارتک می‌توانند قدرت یک تیم مارکتینگ را در اجرای فعالیت‌های متنوع خود قدرت ببخشند.

صاحب‌خبر -

 

«امین فیض‌پور» مدیر ارشد پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا تعریفی از «مارتک» دارد که بر اساس آن می‌توان مارتک را ادغام یک سری اتفاق‌های تکنولوژی‌محور با فعالیت‌های مارکتینگ تلقی کرد. فیض‌پور باور دارد مخلوط کردن دنیای توسعه، برنامه‌نویسی و فناوری که بر مبنای ابزار و زیرساخت‌های فنی پیش می‌رود با دنیای مارکتینگ که با خلاقیت و ساخت بازار سر و کار دارد؛ ترکیب برنده و جالب توجهی است: «مارتک در ایران عمر چندان طولانی هم ندارد و ابزارهای مارتک تازه وارد کشور ایران شده‌اند. دیجی‌کالا از اولین شرکت‌هایی بوده که از این ابزارها مانند اینترک استفاده کرده است.»

 

مارکتینگ آتومیشن؛ تحلیل اطلاعات، هزینه کمتر با تاثیر بیشتر

 

ابزارهای اتومیشن از معروف‌ترین ابزارهایی است که در فضای مارتک وجود دارد و هدف آن اتوماتیک کردن سری فرایندهایی است که از قبل در سیستم وجود دارد تا بدون دخالت دست راه خود را جلو ببرد. فیض‌پور در این باره می‌گوید: «در سال‌های گذشته همه اقداماتی که در مارکتینگ انجام می‌شد به‌صورت دستی بود و نهایتاً با کوئری‌های مختلف یک سری اطلاعات استخراج می‌شد که می‌شد با آن اطلاعات، یک سری اقدامات مارکتینگی از جمله ارسال پیام از طریق پیامک، ایمیل و… انجام داد. این فرایند سختی کار زیادی داشت و همچنین هزینه‌بر هم بود. باید چند نفر به‌صورت اختصاصی در تیم‌های مختلف کار می‌کردند تا بتوانند یک اقدام موثر را انجام دهند. کاری که حالا با مارکتینگ اتومیشن انجام می‌شود این فرایند را تسریع بخشیده است. حالا با ابزارهای داخلی و خارجی مارکتینگ اتومیشن دیتای غیرحساس کاربران کسب‌وکارها ذخیره شده و بر اساس یک سری قواعد و قوانین که امنیت آن را تضمین کند، یک مجموعه‌ای تشکیل می‌شود که می‌توان با تحلیل اطلاعات آن اقدامات موثری در ارتباط با مشتری انجام داد.»

در جهان شرکت‌هایی مثل هاب اسپات و ادوبی به‌سراغ ساخت چنین ابزارهایی رفتند که از بزرگترین شرکت‌های تبلیغاتی دنیا هستند چرا که توانمندی تیم مارکتینگ با این ابزارها چند برابر بیشتر می‌شود. این صحبتی است که فیض‌پور نیز به آن تأکید دارد و باور دارد ابزارهایی مانند اتومیشن می‌توانند به قدرت تحلیل و موثر بودن کار مارکترها قدرت مضاعفی ببخشند: «مارکترها می‌توانند با استفاده از ابزارهای اتومیشن، کارهای مارکتینگی با هزینه کمتری را پیش ببرند. حالا می‌توان در لحظه تصمیم گرفت یک جامعه از کاربران را در یک زمان مشخص هدف قرار داد و پیام شخصی‌سازی خود را به آن‌ها فرستاد. این قدرتی است که توسط ابزارهای مارکتینگ اتومیشن به‌دست می‌آید و دیجی‌کالا نیز با ترند جهانی به سمت استفاده از این ابزارها رفته است. درواقع دیجی‌کالا از مدت‌ها پیش با ایمارسیس Emarsys این روند را شروع کرد و سپس با سرویس‌هایی نظیر اینسایدر این مسیر را ادامه داد و در نهایت به‌صورت کامل به اینترک مهاجرت کرده است. می‌توان گفت هم‌اکنون تقریباً همه فعالیت‌های مرتبوط با آتومیشن در اینترک پیش می‌رود.»

 

اینترک برای شرکت‌ها بسیار به‌صرفه‌تر است

 

یکی از ابزارهای اسمارتک محصول اینترک است که از دیدگاه فیض‌پور یکی از ابزارهای مارتک به‌شمار می‌رود. ابزارهایی مانند اینترک در سطح جهانی وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به وب انگیج و اینسایدر اشاره کرد اما اینترک مزایایی نسبت به این محصولات خارجی دارد که نباید آن‌ها را فراموش کرد. آن‌طور که فیض‌پور می‌گوید اینترک در وهله اول از لحاظ قیمت‌گذاری بسیار مقرون‌ به صرفه‌تر و همچنین پشتیبانی در دسترسی دارد که می‌توان مستقیم با آن ارتباط گرفت.  او در ادامه مزایای دیگر این سرویس بومی را برشمرد و گفت: «از آنسو باید گفت تمامی ویژگی‌هایی که یک مارکتر از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن نیاز دارد در این محصول است و با بازار ایران و رفتار کاربر ایرانی آشناتر است. از لحاظ امنیت دیتا نیز اینترک قابلیت ویژه‌ای دارد و کاری کرده که نیازی به ارسال دیتا به سرورهای اینترک وجود نداشته باشد و دیتاها در خود شرکت‌ها نگه‌داری شود. از نظر ویژگی‌ها و قابلیت‌های اینترک می‌توان به توانایی سرعت زیاد برای اکشن‌هایی که می‌توان انجام داد اشاره کرد و به‌طور کلی سرعت ساخت سگمنت بالاتری نسبت به ابزار خارجی دارد. همچنین ناگفته نماند که ویژگی‌های اینترک بسیار شبیه به محصولات جهانی بوده و به‌طور کاربردی و ترکیبی از ویژگی‌های وب‌انگیج و اینسایدر بهره می‌برد.»

اینترک در دیجی‌کالا کار بسیار مهمی که انجام داده اینست که توانسته از پس دیتابیس بزرگ دیجی‌کالا بربیاید و این حجم از اطلاعات را دریافت، نگهداری و پردازش کرده است. فیض‌پور در این‌باره می‌گوید: «ما می‌توانیم از این دیتاها برای برگزاری کمپین‌ها، اقدامات مارکتینگی و… استفاده کنیم و سرعت خیلی بالایی در ساخت سگمنت‌ها از کاربران دارد که در زمان برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی مانند بلک فرایدی می‌تواند به کار بیاید چرا که بر اساس آن می‌توان یک دسته از کاربران را انتخاب کرد و با آن‌ها در ارتباط بود. به‌صورت کلی اینترک به دیجی‌کالا کمک کرده تا مخاطبین خودش را بهتر بشناسد و با آن‌ها توانسته ارتباط بهتری بگیرد و آن‌ها را تحلیل کند. این بزرگترین کمکی است که اینترک به دیجی‌کالا کرده است و زمانی که توانسته در این ابعاد بزرگ بسیار کاربردی ظاهر شود، می‌توان در هر نوع کسب‌وکار دیگری در هر ابعادی از اینترک استفاده کرد.»

اینترک در ابزارهای آفلاین هم تاثیر مثبت دارد

باید گفت ابزارهایی مثل اینترک در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و حتی آفلاین نیز می‌توانند نقشی کاربردی داشته باشند. مدیر ارشد پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا در‌ اینباره گفت: «من باور دارم بازار آفلاین هم می‌تواند از این ابزارهای جدید مارکتینگ استفاده کند اما تا زمانی که دیتای خود را تمییز کند و آن‌ها را طبقه‌بندی کند. در بدترین سناریو بازارهای فیزیکی با داشتن شماره تلفن و مشخصات کاربران خود می‌توانند با استفاده از ابزارهای مارتک بهترین استفاده را ببرند. آن‌ها می‌توانند با ورود این دیتاها به اینترک و اتصالشان به‌یکدیگر به اقدام‌های مهم و بزرگی در راه تبلیغات خود برسند و ارتباط خود را با مشتریان بهتر حفظ کنند و آن‌ها را به سمت خود برگردانند.»

به باور فیض‌پور یک مارکتر در چند سال قبل باید در حوزه خود کارش را انجام می‌داد و نقشه و استراتژی می‌چید اما امروزه مارکتر دیگر فقط مربوط به یک حوزه نیست و نمی‌توان فقط داخل یک بخش کار کرد: «موضوعی که در کار مارکترها مهم شده اینست که افراد فعال در این بخش باید به تحلیل دیتا تسلط داشته باشند و با برخی ابزارهای پیچیده جذاب باید کار کنند. مارکترها باید تکنولوژی و توانایی برنامه‌نویسی و یا دست‌کم فهم و شناخت این حوزه را داشته باشد تا یک دید و نگاه خوب و جامع داشته باشد. مارکتر باید در جایی فراتر از خواسته‌های خود حرکت کند و باور دارم در آینده نزدیک موضوع هوش مصنوعی در این حوزه هم تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.»

آینده مارکتینگ قطعاً به هوش مصنوعی متصل خواهد شد

فیض‌پور معتقد است ایران نسبت به ترند جهانی این حوزه عقب‌تر است و شرکت‌های ایرانی بیشتر مصرف‌کننده هستند تا تولیدکننده: «اما در هر حال آینده مارکتینگ قطعاً به هوش مصنوعی وصل خواهد شد و خیلی از اقدامات که امروز هم با اتومیشن انجام می‌شود در چند سال آینده می‌تواند توسط Ai و بدون دخالت شخص صورت بگیرد. این بار دیگر نشان می‌دهد که مارکترها باید بر لبه تکنولوژی حرکت کنند و از مزایای هوش مصنوعی استفاده کند تا ردیف شغلی‌اش توسط این فناوری حذف نشود و تبدیل به یک ابزار برای بهتر شدن کارش بشود. تا پیش از این خیلی از اقدامات مارکتر بر اساس یک سری مفروضات ذهنی بود و در حال حاضر بسیاری از موارد بر اساس دیتا پیش می‌رود و این موضوع باعث شده که با آنالیز دیتا، تصمیم بهتری بگیریم هرچند هوش مصنوعی می‌تواند این مفاهیم را در لحظه تحلیل کند و تصمیم‌های لحظه‌ای و حتی آینده‌نگرانه بگیرد و شاید در روزگاری نزدیک، هوش مصنوعی خودش هم به‌جای یک مارکتر اکشن‌هایی انجام دهد. هرچند باور دارم در نهایت آدم‌هایی متخصص باید باشند که استراتژی و جهت را به این ابزارهای فوق پیشرفته نشان دهند و هیچ‌گاه قرار نیست نقش مارکتر به‌کلی حذف شود. این موضوعی است که زمان در نهایت پاسخ‌دهنده به آن خواهد بود.»