شناسهٔ خبر: 67497935 - سرویس سیاسی
منبع: شفقنا | لینک خبر

پزشکیان:«همه حق دارند از آنچه اعتقادی به آن دارند، دفاع کنند»/ آیت الله محقق داماد:«کشور باید بر اساس کارشناسی پیش برود نه آنکه بر اساس جهل مقدس»/صالحی امیری:«در این انتخابات رقابت بین دو گفتمان رادیکالیسم و عقلانیت است»

صاحب‌خبر -

شفقنا-آیت الله محقق داماد در یک نشست که با حضور اهالی فرهنگ و هنر و مسعود پزشکیان برگزار شد، تصریح کرد:« کشور باید بر اساس کارشناسی پیش برود نه آنکه بر اساس جهل مقدس اداره شود. بدبختی جامعه آن است که کشور بر اساس جهل مقدس اداره شود. مردم ایران با هنر زندگی می‌کنند.»

 

به گزارش ایلنا،  با حضور مسعود پزشکیان مراسم دیدار این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اهالی فرهنگ و هنر در سالن رایزن در تهران برگزار شد.

مسعود پزشکیان هم در این نشست گفت: من کارشناس همه رشته‌ها نیستم شما کمک کردید و من صدای شماها هستم. همه حق دارند از آنچه اعتقادی به آن دارند دفاع کنند من به آنچه معتقدم عمل خواهم کرد. انسان‌ها علم‌ را آموختند و همه چیز را یاد گرفتند تا از آن استفاده کنند نه اینکه فقط با سجده و نماز کار را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه شما هنرمندید و باید معضلات را با هنر خود نشان دهید، گفت: باید ایران به جایی برسانیم که حقش است. من کشتی نجات نیستم باید با کمک شما دست به دست هم دهیم که به این نقطه برسیم. من چطور می‌توانیم مشکلات و برنامه ها را همه حوزه‌ها در چهار دقیقه بگویم. حق برای همه است حق برای ترک، لر، عجم و عرب نیست. من وظیفه دارم که برای همه بر اساس عدالت و انصاف قانون را اجرا کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما باید این رویه را اصلاح کنیم تا حق و عدالت به وجود بیاید، گفت: این عدالت و انصاف در اقتصاد، هنر و فرهنگ و سیاست فرق می‌کند. ما باید برای ملت کاری کنیم تا حرف بدی پشت سر ما نباشد. اگر با کسی که با ما بد است به بدی کنیم رفتار او اصلاح نخواهد شد باید با خوبی رفتار کرد تا تغییراتی رخ دهد. ما در خدمت شما هستیم و شاخص و نگاه من همین است و فرقی ندارد که جزو کدام گروه و دسته و حزب باشید، شنوای تمام نیازهای شما هستم.

 

سیدرضا صالحی امیری در نشست اهالی فرهنگ و هنر با مسعود پزشکیان گفت: بزرگان زیادی زیر سقف گردهم آمدند تا درد مشترک را بیان کنند. باید دید اگر پزشکیان به پاستور برود چه اتفاقی می‌افتد و اگر دیگری برود چه خواهد شد. یک جریانی که معتقد بود میزان رای ملت نیست و معتقد بودند رای ملت تزیینی است به قدرت رسیدند. در اندیشه امام مرجع قدرت رای مردم و در اندیشه حجتیه مرجع قدرت رای مردم نبود و در عرصه قدرت ظهور و بروز پیدا کردند.

 

وی افزود: در این انتخابات رقابت بین دو گفتمان رادیکالیسم و عقلانیت است. نتیجه این انتخابات نباید خشونت تحجر و مبارزه با همه دنیا باشد. باید باور داشته باشیم که جامعه در انتخاب دو راهی قرار گرفته است. جریانی معتقد است تحریم نعمت است که شما شاهد دفاع جانانه از این اندیشه در مناظره دیشب بودید. در مقابل جریانی برای عقلانیت، تکثر قومی و مذهبی ارزش قائل است. جامعه امروز در دو راهی عقلانیت و رادیکالیسم قرار گرفته است و باید انتخاب کنند.

پونه ندایی سردبیر نشریه شوکران گفت: یکی از دلایلی که باعث شد من در این نشست حضور داشته باشیم این است که مرجعیت رسانه داخل کشور به خارج از کشور منتقل شده است در واقع روزنامه‌ها و خبرنگاران از آن مرجعیت افتادند. محدودیت آزادی بیان و کلام و اهالی فرهنگ به وجود آمده است. بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر جزو مرددین شرکت در انتخابات  هستند و اطلاعات خود را از رسانه های خارج از کشور می‌گیرند و مرجعیت رسانه ها در داخل کم رنگ شده است. موضوع دیگر وجود نگاه امنیتی در حوزه فرهنگ و هنر است که باعث شده فرهنگ و هنر ایران در خارج از کشور عرصه ظهور و بروز نداشته باشد و به همین دلیل اهالی فرهنگ و هنر نتوانستند در کنفرانس‌های بین‌المللی فرهنگ و هنر ایران را نشان دهند. موضوع دیگر اینکه قرار بود ما خبرنگاران در یک کنفرانس بین‌المللی حضور داشته باشیم اما به دلیل تحریم روزنامه‌نگاران موفق نشدیم در این کنفرانس شرکت کنیم.

محمدمهدی عسگرپور نویسنده و کارگردان در این برنامه گفت: قطار فرهنگ و هنر چند سال پیش با وجود تمام سختی‌ها با حاکمیت تعامل برقرار می‌کردند اما الان این گروه به حال خود رها شده‌اند و از سال ۸۸ تلاش کردند که نقش مرجعیت هنرمندان را از بین ببرند.

وی افزود: در بسیاری از مجامع دیگر حضور نداریم و هم در داخل و هم خارج فرهنگ و هنر را از عرصه خارج کردند. اینقدر نیروهای امنیتی و نهادهای امنیتی وارد شدند که دیگر همه باید به آنها مراجعه کنیم. دیگر موضوع معیشت نیست بلکه اکنون بحث بر سر ماهیت و وجود هنرمندان است. در نقاط عطف دیگر هنرمندان نمی‌توانند در صحنه باشند.

یدالله کابلی خوشنویس ایرانی در این نشست گفت: با توجه به اینکه سالیان دراز خوشنویس بوده‌ام این هنر به عنوان برجسته‌ترین هنر ایرانی صاحب جایگاه ویژه است. آقای پزشکیان اینکه شما در مناظره شب گذشته بر عدالت و تخصص‌گرایی تاکید کردید نقطه روشنی بر دل من افتاد و دلیل حضورم همین است.

وی افزود: باور دارم سرزمین ایران که روزگاری آثار بیشماری از تمدن جهان را به خود اختصاص داده بود، با این پشتوانه عظیم صاحب استعدادهای خارق‌العاده‌ای است اما با بی‌توجهی‌ها، شرایط سیاسی کشور و عدم ارتباط با کشورهای متمدن کوچکترین امکان حضور و معرفی میراث فرهنگی را پیدا نمی‌کنیم. این در حالی است که بی‌هیچ تردید و خط و مرز سیاسی نقطه اوج ملت‌های مترقی جامعه همین فرهنگ و هنر است.

جمشید بایرامی عکاس پیشکسوت گفت: متاسفانه در انتخاب وزیر فرهنگ افرادی انتخاب می‌شوند که نه ما او را می‌شناسیم و نه او ما را. اول هنرمندان لیدرهای اجتماعی هستند. بعد اقتصادی و سیاسیون اما در ایران این موضوع اول سیاسیون هستند. فضا به گونه‌ای است که هنرمندان خارج از کشور به داخل ایران نمی‌آیند و این گفت‌وگو شکل نمی‌گیرد و این باعث شده تا هنرمندان ما مهاجرت کنند. بنابراین وزیری برای فرهنگ و هنر انتخاب کنید که این حوزه را به خوبی بشناسد.

آیت‌الله محقق داماد گفت: آقای پزشکیان در جمع اهالی فرهنگی حضور دارند. معنای جمهوری اسلامی را به شدت مورد نظر خود قرار دهید.  با توجه به اینکه واژه اسلامی از قدرت‌هایی تشکیل شده که تفسیرهای گوناگونی از آن مطرح می‌شود اما معنای جمهوریت خوشبختانه همچنان باقی مانده است. رئیس جمهور عادل آن کسی که است که اقلیت را هم مورد نظر خود قرار دهد. حق اقلیت را هم تامین کند. آمار مشارکت از روز تشکیل این حاکمیت تاکنون به نصف رسیده است. شما باید به درد کسانی که در انتخابات شرکت نکردند و موضع دارند و انتقاد دارند گوش دهید.

وی افزود: شما در صورت رئیس جمهور شدن باید فرهنگ تحمل را در بین جامعه و حاکمیت نهادینه کنید تا هر کسی هر دردی دارد گوش کنید. این جمع می‌گویند ما احترام به فرهنگ، علم و دانش و توسعه جهان می‌خواهیم. در مناظرات هم گفتید که اساتید و دانشجویان دانشگاهی به ناحق اخراج شدند. ایران باید مرجع مهاجرت باشد. آقای پزشکیان شما پزشک و متخصص هستید. شما از سرزمینی هستید که چشم و چراغ این ملت است . شما از سرزمینی می‌آیید که ایران را از دیکتاتوری قاجار نجات داد. شما باید تمام تلاش خودتان را برای آزادی مردم بی هیچ قید و بندی بکنید.

 

آیت‌الله محقق دامادگفت: افکار مختلف در کشور وجود دارد. شما متدین هستید و با آیات قرآن و کلام حضرت علی آشنا هستید. ما رئیس جمهوری می‌خواهیم که با اندیشه و عقل و تخصص کشور را پیش ببرد. کشور باید بر اساس کارشناسی پیش برود نه آنکه بر اساس جهل مقدس اداره شود. بدبختی جامعه آن است که کشور بر اساس جهل مقدس اداره شود. مردم ایران با هنر زندگی می‌کنند.