شناسهٔ خبر: 67290882 - سرویس اقتصادی
منبع: مهر | لینک خبر

تحقق توسعه زیرساخت‌های انرژی با سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم

محمدحسین سیف اللهی مقدم

یک نماینده مجلس گفت: اینکه سرمایه‌گذار خارجی به کشور وارد شده و با استفاده از سرمایه آنها اقدام به توسعه زیرساخت‌ها مخصوصاً زیرساخت‌های تأمین انرژی در کشور کردیم، اقدامی مهم است.

صاحب‌خبر -

احسان عظیمی راد نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره میزان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز در دولت سیزدهم گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز یک اقدام مهم مفید و مؤثر است. اینکه سرمایه‌گذار خارجی به کشور وارد شد با استفاده از سرمایه آنها اقدام به توسعه زیرساخت‌ها مخصوصاً زیرساخت‌های تأمین انرژی در کشور کردیم اقدامی مهم است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دولت سیزدهم شاهد سرمایه‌گذاری ۲۸ و نیم میلیارد دلاری در حوزه صنعت نفت و گاز بودیم که با استفاده از این سرمایه‌گذاری توانستیم ۱۳۲ پروژه نیمه تمام را در کشور به اتمام برسانیم و این امر منجر به توسعه صنعت نفت و گاز در کشور شده است.

این نماینده مجلس دوازدهم بیان کرد: از سوی دیگر از ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی استفاده خوبی در این چند سال در حوزه صنعت نفت و گاز انجام شد، برای احداث و مدیریت و راه اندازی واحدهای تولیدی اعم از تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، پتروشیمی‌ها، زیرساخت‌های نفت و گاز و پتروپالایشگاه‌ها و غیره تلاش‌های خوبی انجام شد و باید در دولت بعدی نیز تداوم بیابد، در این مسیر از توان مجموعه‌های داخلی شرکت‌های دانش بنیان نیز استفاده شد، به این جهت این کار ارزشمندی در این صنعت انجام شده است زیرا حضور سرمایه‌گذاران خارجی توانستند با همکاری دانش‌بنیان‌ها، از نظر دانشی کشور را پیشتاز نگه دارد.

عظیمی راد با بیان اینکه ایجاد فناوری زیر ساخت مجموعه‌های صنعتی بزرگ و بهره‌برداری مدیریت تعمیر و نگهداری این مجموعه‌ها و همچنین بهینه سازی این مجموعه‌ها و حتی ارتقا آنها با وجود سرمایه گذاری داخلی با استفاده از توان داخل امکان‌پذیر است خاطرنشان کرد: توجه به این مسائل طبیعتاً حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت نفت و گاز داخلی کشور را به شدت مؤثر می‌کند و از سوی دیگر بخش عمده‌ای از آورده‌ای که ناشی از سرمایه‌گذاری در تولید یک پالایشگاه یا توسعه یک زیرساخت صنعت نفت و گاز است قطعاً تولید محصول با ارزش افزوده بالا است است چون این آورده برای مردم صنعت و تولید اثربخش است و قطعاً سود آن را کشور و مردم می‌برند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: آورده ناشی از این سرمایه‌گذاری و سودآور شدن صنایع ما منجر به ذخیره شدن در صندوق توسعه ملی، حساب‌های داخلی کشور از جمله دولت ذخیره می‌شود و صرف پیشرفت و توسعه کشور شده است.