شناسهٔ خبر: 67287591 - سرویس سیاسی
منبع: شفقنا | لینک خبر

قاضی زاده هاشمی: ۳۰ درصد سفره ایرانیان در دهه ۹۰ کوچک شد/ در بنیاد شهید فقر مطلق تمام شد/باید دسترسی عادلانه در حوزه سلامت در اختیار مردم باشد/ آقایان پزشکیان و پور محمدی توانایی تحقق باید و نبایدها را دارند؟

صاحب‌خبر -

شفقنا:کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت:متاسفانه ما در هه ۹۰ اوضاع خوبی نداشتیم و رشد اقتصادی ما کاهش داشت و آن کوچک شدن سفره  ایرانیان بود.

به گزارش شفقنا، امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول در مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات گفت: پیروزی والیبال ایران را تبریک می گویم که به دنبال تعویض مربی خارجی و آوردن مربی ایرانی این پیروزی رخ داد. او گفت: طبق گفته پیغمبر و شرع فقر امر نامطلوبی است اسلام جامعه را مرفه می داند وظیفه حکومت اسلامی این است نگذارد فقر در جامعه ریشه بدواند و باید برخورد با ریشه های فقر اتفاق بیافتد ضمن اینکه باید از افراد ناتوان  دستگیری بکند.

وی ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد دلار در دهه های گذشته توزیع کردیم، اما باعث رشد معیشت مردم نشد و به نفع کسانی شد که یا در قاچاق سوخت بودند و یا از این یارانه ها بیشتر استفاده کردند. قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان شکل گرفت و امروز حتی مجبور به واردات انرژی شدیم. لازم است تا سازوکار را اصلاح کنیم.۳۰ درصد از مردم ایران درآمد کمتر از دوازده میلیون دارند و نیاز به کمک دارند نیمی از این ۳۰ درصد حتی یک شاغل هم در خانواده ندارند.

او ادامه داد: دو برنامه اصلی داریم، یکی اینکه دارایی هایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است، مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم  و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه ها که ناقص انجام شده است. در دولت احمدی نژاد ارزش یارانه ما ۴۵ دلار بود بعد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.

او با طرح سوالی از پورمحمدی و پزشکیان گفت: این تحریم و روابط سال‌هاست که هست ولی چرا عملکرد دولت نهم و دهم و عملکرد دولت سیزدهم با دولت یازدهم و دوازدهم  متفاوت است؟ با اینکه شرایط یکسان بوده است. با اینکه آقای پورمحمدی در همه دوره ها بوده است. نمودارهای آقای پزشکیان خیلی آشنا بود؛ خود من این نمودارها را قبل انتخابات به مردم عرضه  کردم اما سوال این است که چطور می‌خواهیم اینها را اصلاح کنیم؟

او ادامه داد: اینکه به مردم گفتیم دارایی هایشان را برمی گردانیم، دارایی از خانواده شهدا و ایثارگران در بنیاد شهید بود که به آنها برگردانده شد و خودشان آن دارایی را مدیریت می کنند. در بنیاد شهید فقر مطلق تمام شد.

دو قالب کلی داریم؛ یکی پوشش همگانی برای اصلاح ناترازی انرژی و باز توزیع منابع که شبیه آن چیزی است که آقای زاکانی درباره بنزین، گاز و برق فرمودند. اما طرح ما پلکانی و مطابق پول ملی است. فرضمان این است که هر خانواده ایرانی دو خودرو دارد ، سال اول ۴۰ میلیون تومان و سال بعد ۶۰ و سال آخر ۹۰ میلیون اعتبار انرژی در قالب کارت در اختیار خانواده ها قرار می گیرد. برای پرداخت این هزینه ها پشتیبانی از کالا برگ ها را داریم.

این نامزد انتخاباتی گفت: نظام یکپارچه مالیات و یارانه بر اساس مالیات بر اشخاص در نظر گرفتیم. افرادی که درآمدی بیش از هزینه ها دارند، بر اساس کل درآمدشان مالیات اخذ خواهد شد. یارانه را باید به انتهای زنجیره بدهیم اما ابتدای زنجیره نیز نیاز به توجه دارد. در حوزه توسعه مراتع و … نیز باید به تولیدکنندگان کمک کنیم.

او در دو دوم مناظره گفت: فرق شهید رئیسی این بود که با فساد و مسئله کنار نمی‌آمد و اعلام جنگ نمی‌کرد بلکه خودش اولین گزارشگر بود. مردم عزیز، در حوزه سلامت اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید. ابعاد سلامت گسترده است. چه جسمی و چه روحی روانی و آسیب‌های اجتماعی، حتی در برخی تعاریف جهانی سلامت معنوی هم شامل سلامت می شود. وظیفه دولت این است که موتور ایجاد بیماری‌ها را خاموش کند.

وظیفه دولت این است که آلودگی هوا و خاک و آلودگی صوتی و مواد غذایی معیوب را درست کند؛ دولت ها بایدکم تحرکی و نیاز به نشاط را درست کند.در تهران با این اوضاع زیست محیطی که پیدا کرده  کسی نیست که دچار بیماری نشود. تعداد روزهای پاک ما کم است.  به قول یک عزیزی،ظاهرا  در تهران تولید دود و سیاستمدار داریم. یعنی کسانیکه به جامعه ضرر می زنند. ما ورزش را باید جزئی از زندگی کنیم.

او ادامه داد: در بنیاد شهید تجربه خوبی داریم و آنها که تحت خطر بودند را  شناسایی کردیم ، اردوی سه روزه گذاشتیم، ورزش گروهی گذاشتیم؛ از این جنس کارها که الزاماً کار وزارت بهداشت و درمان نیست و  وزارت بهداشت و درمان باید سیاستگذار باشد همه دستگاه‌های دولتی باید بیایند پای کار. باید کاری کنیم که دسترسی عادلانه و خدمات عادلانه سلامت در همه جا باشد.

او گفت: نظام بیمه ای ما در دهکهای پایین تر باید پوشش خود را افزایش دهد. باید پزشک به شهرستانها اضافه  کنیم. ۴۵ درصد پزشکان در تهران هستند.۱۶ هزار تخت بیمارستانی بویژه در بین محرومین در دولت آقای رئیسی افتتاح شد. ۱۰ هزار پزشک به مناطق محروم اعزام شد. و ۱۲ میلیون نفر که فاقد هر گونه بیمه بودند،  تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند. نباید کسی به خاطر درمان دچار فقر شود؛ سه دهک پایین هم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و  باید تحت پوشش قرار بگیرند.

او گفت: با بیان مساله، مساله حل نمی شود. ساحت ریاست جمهوری،  ساحت شخصیتی است که مسائل کشور را  قبلا بررسی کرده و با کارشناسان داخل نشسته و با برنامه های مشابه آشناست و روندها را در داخل کشور را بررسی کرده و راهکار عملی دارد که به مردم عرضه می کند. ولی جوری بحث می شود که انگار وقتی رئیس جمهور شدیم تازه میخواهیم با کارشناسان راهکار پیدا کنیم و تازه می خواهیم گفتگو کنیم.

او ادامه داد: الان مردم با مشکل دارو روبرو هستند. الان ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو  میدهیم ولی دسترسی مردم به دارو مشکل است؟ اینجا دولت خانواده، قاضی‌زاده هاشمی می خواهد چه کند؟ که دسترسی بهتر شود.  راهکار ما دادن منابع پشتیبانی به ذی نفعان نهایی از طریق  بیمه است و دست برداشتن از فشار به کارخانه های تولید داروست که آنها را نابود کردیم.

او گفت: یا در بحث سلامت الکترونیک، ما این را در بنیاد شهید اجرا کردیم. یکی از دلایل مهاجرت پزشکان ما درآمد بهتر آنها در بیرون است؛ ما باید صندوقی درست کنیم با ارزش ۲۰ میلیون دلار و از محل خود بخش خصوصی که با آنها در این باره صحبت کرده‌ایم، می شود این کار را کرد و پیش بینی ما این است درامد ۱۰۰ میلیون یورویی ما در سال به ۵ میلیارد دلار بعد از ۴ سال برسد. برخی کشورهای همسایه ما بیش از ۱۰ میلیارد دلار در حوزه گردشگری سلامت درآمد دارند. در این صورت مهاجرت کادر درمان کمتر رخ می دهد و برای کشور تولید درآمد دارد. در کشورهای دیگر پرستار و پزشک های ما را سریع می پذیرند به خاطر آموزش و تجربه ای که دیده اند.

او بیان کرد: تکمیل نظام شبکه هم باقی مانده که باید انجام دهیم.کاری که در دولت شهید رئیسی شروع شد را باید ادامه دهیم.باید مراقب بگذاریم برای افراد در خطر مثل سالمندان باشیم که آنها را از خطر دور کنیم.

قاضی زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه ای دور دوم مناظره خطاب به پزشکیان و پورمحمدی گفت: وقتی می گوییم سفره هایمان را با مردم یکی کنیم و می گوییم عدالت اجتماعی برقرار شود، باید بگوییم قبلا چه کرده ایم. بالاخره وزیر بهداشت و وزیر دادگستری بودید. مردم نیاز دارند برنامه های ما را بدانند.آیا توانایی تحقق باید و نباید ها را دارید.

او ادامه داد: آینده هر کشوری را امروز با حوزه آموزش عمومی می سنجند ما هم باید به صورت ویژه بپردازیم اعتبارات کمی به وزارت آموزش و پرورش می دادیم. در دوران کرونا توجه به آموزش کم شد اما در دولت سیزدهم ما ۲۹۵ هزار معلم جذب کردیم. رتبه بندی معلمان با کمک مجلس انجام شد.

او گفت: درباره دسترسی عادلانه مناطق محروم به امکانات آموزش عمومی در همین دولت، ۶۷۶۸ فضای آموزشی جدید و ۳۱ هزار کلاس جدید و ۴ میلیون مترمربع در سه سال تحویل آموزش پرورش شد.۹۱۱ هزار کودک که از تحصیل باز مانده بودند به تحصیل بازگشتند. یک خطای استراتژیک در حوزه آموزش عمومی داریم و آن این است که سن اصلی پرورش را از دست می دهیم و باید اصلاح شود.

او بیان کرد : با حفظ ساختار فعلی آموزشی،  مشکل دانش آموزان ما حل نمی شود. عمر دانش آموزان در این دوران تحصیلی طولانی مدت تلف می شود.ما  باید بتوانیم بهره‌‌وری نیروی انسانی را در آموزش‌و پرورش ارتقا دهیم.

او گفت: باید افراد را به سرعت به بازار کار و مهارت برسانیم. باید آموزش عالی و حوزه نخبگی را به اقتصاد پیوند بزنیم. برای جلوگیری از فرار نخبگان باید درآمدشان را افزایش دهیم. در دانشگاه دفاتری از بخش اقتصادی مستقر شوند که سفارش کار بدهند و سفارش کار بدهند و بتوانند همکاری علمی کنند.

او ادامه داد: برای اینکه نخبگان نروند باید درآمدشان را زیاد کنیم به خاطر درآمد کم است که می روند.  راهکار این مساله، ایجاد شرکت دانش بنیان است که در دولت سیزدهم ایجاد شرکت های دانش بنیان زیاد شد که هم خلق ثروت شد و هم نیروی نخبه حفظ شد.

او افزود: مثلا ۳۱ برابر شدن فروش کل صنایع خلاق و فرهنگی ما در این دو سال اضافه شد. یعنی درآمد نخبه جوان ما که می تواند یک زندگی خوب و در عرف داشته باشد که مجبور به مهاجرت نباشد. جوانان ما ایران را دوست دارند اگر برای ارتقای تحصیل بروند خوب است اما نه برای شغل.

قاضی زاده هاشمی گفت: ما در دولت مردم و خانواده در حوزه اقتصاد دو کار داریم، یکی بزرگ کردن سفره اقتصاد مردم است و رونق دادن به حوزه های صنعتی، تجاری و کشاورزی و همچنین سیاست خارجی باز و مقتدری که حامی اقتصاد باشد. و دیگری توزیع عادلانه و کارآمد درآمدهای کشور است. عدالت اقتصادی نشدنی است مگر با قدرتمند کردن خانوار ایرانی خصوصا اجرای هدفمندی یارانه ها.

او گفت: اگر محافل و جريانات قدرتمند که امروز حامی برخی نامزدها هستند چوب لای چرخ دولت وقت نمی گذاشتند، مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شده بود. و وضعیت فقر این شکلی نبود و مشکل ناترازی انرژی نداشتیم. باید به کمک هم ترس های ساختگی را کنار بگذاریم و هدفمندی یارانه را ادامه و به ارتقا برسانیم.
آزادی‌های اجتماعی و سیاسی با قدرتمند شدن اقتصادی مردم امکان‌پذیر است. هر کس بدون توجه به زمینه های اقتصادی و سیاسی به مردم وعده زندگی مطلوب می دهد ما را از آزادی دور می کند.

او گفت: خودتان قضاوت کنید در هشت سال دولت هشتم و نهم آزادی اقتصادی و اجتماعی بیشتر بود یا در هشت سال دولت بعدش، مردم شریف ایران خودتان مقایسه کنید زندگی شما قبل از دولت رئیسی بهتر شده یا نه؟ فکر می کنم جورسانه ای که برخی می سازند با نظر شما بسیار متفاوت باشد.

او ادامه داد: می‌خواهم دولت نیمه تمام شهید رئیسی را ادامه بدهم؛ البته نقاط ضعف را هم اصلاح کنم.اما شما دو نفر (پزشکیان و پورمحمدی)‌ شجاعت این را دارید که بگویید میخواهید دولت سوم آقای روحانی باشید؟ اطرافیان شما تماما از آن مجموعه بودند. چطور می توان گفت در ستاد ما برای همه باز است این را مردم باور نمی کنند هر ستادی با همفکرانش شناخته می شوند.