شناسهٔ خبر: 67276949 - سرویس علمی-فناوری
منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

دستگاه‌های رادیولوژی وطنی شد

محققان ایرانی موفق به «بومی‌سازی دستگاه‌های رادیولوژی» شده‌اند که اکثر قطعات آن با فناوری داخلی تولید می‌شود و توانسته میزان قابل توجهی از نیاز داخلی را برآورده کند.

صاحب‌خبر -

دستگاه‌های رادیولوژی وطنی شد

به گزارش بولتن نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «صفر تا صد واراداتی»؛ این عبارت، شرح حال بسیاری از تجهیزات پزشکی ایران در سال‌ها قبل بود و شاید یک روزی حتی خود پزشکان هم تصورش را نمی‌کردند در اتاق عملی جراحی کنند که صفر تا صد وسایل و تجهیزات و دستگاه هایش تماما ایرانی باشد اما حالا صنعت تجهیزات پزشکی ایران روزهای رویایی را تجربه می‌کند و با تلاش متخصصان و محققان هر روز یک برگ برنده در این صنعت رو می‌شود. نوبتی هم که باشد نوبت «دستگاه‌های رادیولوژی» است که وجود آن در مراکز درمانی از نان شب واجب‌تر است و حالا خبرها حاکی از آن است که محققان ایرانی موفق به «بومی‌سازی دستگاه‌های رادیولوژی» شده‌اند که اکثر قطعات آن با فناوری داخلی تولید می‌شود و توانسته میزان قابل توجهی از نیاز داخلی را برآورده کند. مدیر فنی و عضو هیئت مدیره شرکت تولید‌کننده بهرام سپهی گفته که تا قبل از تولید، این دستگاه‌ها کلا وارد می‌شدند. 
اما محققان شرکت ما توانستند برای تشخیص بهتر، دستگاه‌ها را با هزینه‌ کمتر در داخل تولید کنند. در حال حاضر این دستگاه‌های رادیولوژی وطنی در بیمارستان و مراکز تصویربرداری استفاده می‌شود که در دو نوع ثابت و متحرک است. به گفته مسئولان در حال حاضر «90 درصد» دستگاه‌هایی که در مراکز درمانی نصب می‌شود تولید داخل است. به گفته سپهی نیاز کشور به این دستگاه‌ها سالیانه حدود 400 دستگاه است که تلاشگران این شرکت، حداقل 100 عدد تولید می‌کنند و تا 200 دستگاه هم ظرفیت تولید دارند.