شناسهٔ خبر: 67269109 - سرویس سیاسی
منبع: آریا | لینک خبر

رسایی؛

امتیاز نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌ها در اختیار همه نمایندگان قرار گیرد

صاحب‌خبر -
امتیاز نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌ها در اختیار همه نمایندگان قرار گیرد
خبرگزاری آریا - نماینده مردم تهران در مجلس گفت: گزارش شعب در خصوص امتیاز نمایندگان برای حضور در کمیسیون‌ها طبق ماده 37 آیین‌نامه داخلی مجلس باید تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار گیرد که متأسفانه تاکنون چنین امری اتفاق نیفتاده است.

حمید رسایی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خود خطاب به حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس گفت: آیا آیین‌نامه مجلس برای شما مهم است یا خیر؟ ماده (37) آیین‌نامه که یک هفته است آن را به هیأت رئیسه یادآوری می‌کنم صراحتا گفته شده که گزارش شعب درباره کمیسیون‌ها به همراه امتیاز نمایندگان باید تکثیر، توزیع و در اختیار نمایندگان قرار گیرد. حال سوال می‌کنم از نمایندگان که آیا این گزارش تکثیر شده و در اختیار شما قرار گرفته است، خیر این اتفاق نیفتاده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: گزارش شعب پشت درب کمیسیون تلفیق نصب شده و به 290 نفر از نمایندگان گفته شده و آنجا مراجعه کرده و امتیازها را مشاهده کنید. چنین کاری انجام می‌شود؟ وقتی پیگیری می‌کنیم می‌گویند که نمی‌خواهیم امتیازات را برخی نمایندگان مشاهده کنند چرا که نسبت به آن اعتراض می‌کنند، این چه حرفی است که گفته می‌شود؟ آیین‌نامه با صراحت به این موضوع اشاره کرده است.
وی افزود: من هم مانند شما سه دوره است که نماینده مجلس هستم بنده مخالف هستم که برای سابقه نمایندگی امتیاز بالا لحاظ شود، نمایندگان باید همه با هم آیین‌نامه را تغییر دهند تا به دور بعدی‌ها ظلم نشود، نه اینکه مشکل خودتان حل شد دیگر به فکر نمایندگان بعدی نباشید. آقای حاجی بابایی می‌گوید که در مجلس یازدهم چنین کاری صورت گرفته است که اشتباه بوده است، دوره قبل هم باید تغییر می‌کرد تا سابقه نمایندگی امتیاز نشود بلکه امتیازی برای حوزه انتخابیه‌ها لحاظ شود. به عنوان مثال اگر حوزه انتخابیه نمایندگی در حوزه صنعت فعال است به آن نماینده امتیازی داده شود تا در کمیسیون صنایع حاضر شود و همین طور برای نماینده‌ای که در حوزه انتخابیه‌اش موضوعات انرژی مطرح است لذا برای این مهم باید آیین‌نامه اصلاح شود در غیر این صورت با چنین وضعیتی هرجا که بخواهید به آیین‌نامه عمل کرده و هر کجا که نخواهید به آن توجهی نمی‌کنید.
رسایی عنوان کرد: مقام معظم رهبری به صراحت در پیامشان خطاب به نمایندگان مجلس گفتند که شما قسم خوردید، من نمی‌دانم که چگونه برخی نمایندگان خوابش می‌برند، نمایندگان به اجرای آیین‌نامه قسم خورده‌اند اما گفته می‌شود تعدادی از نمایندگان راضی نیستند، این حرف به چه معنی است؟ اگر مشکلی دارد باید همه نمایندگان دست به دست هم دهند و آیین نامه را اصلاح کنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر نفر نهم کمیسیون انرژی از جمله نمایندگانی است که بار اول به مجلس آمده است، او چگونه رتبه نهم را کسب کرده است، پس قطعا امتیاز لازم را کسب کرده است، با همه این موارد بنده معتقدم اگر سابقه نمایندگی امتیاز بالایی دارد با اصلاح آیین‌نامه تغییر کند تا دوره بعدی‌ها که سابقه نمایندگی ندارند این حرف‌ها را پشت سر نمایندگان فعلی نزنند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم افزود: اگر چنین کاری را انجام دهیم 4 سال پیش رو این مجلس به عنوان بهترین مجلس انتخاب می‌شود، از جایی شروع کنیم که به ضرر خودمان است، اگر چنین کاری را انجام دادیم بدانید که این مجلس برای همه دوره‌ها الگو می‌شود. در غیر این صورت اگر چیزی به نفعمان است، نسبت به آن سکوت کنیم و اگر به ضررمان باشیم در رابطه با آن صحبت کنیم مشکلی حل نمی‌شود لذا هم اکنون طبق ماده 37 گزارش شعب در خصوص امتیاز نمایندگان باید تکثیر و توزیع شود و این امر یک معنا بیشتر در زبان فارسی ندارد که یا باید به صورت پرینت شده در اختیار نمایندگان قرار گیرد و یا بر روی دستگاه نمایندگان قابل مشاهده باشد و من نوعی می‌خواهم وقت بگذارم و امتیاز همه نمایندگان را بررسی کنم تا در هیچ کمیسیونی ظلمی اتفاق نیفتاده باشد.
حمیدرضا حاجی بابایی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: شما نزد من آمدید و این موضوع را مطرح کردید، بنده هم به اداره قوانین گفتم که این کار را انجام دهند و آنها نیز گفتند امکان نمایش گزارش بر روی دستگاه‌ها وجود دارد اما اداره فناوری گفت در صورت چنین کاری باید شبکه خاموشی و مجلس تعطیل شود و شما هم آنجا بودید و مقرر شد که این کار در آخر وقت مجلس صورت گیرد.
وی ادامه داد: هیچ‌کس در مجلس حاضر نیست حق یک نفر هم ضایع شود لذا همه باید کمک کنیم تا آخرین لحظه که اگر حتی یک نماینده هم با مشکلی مواجه بود حل شود. در این مسیر با هیچ فردی هم تعارف نداریم و هیچ نماینده‌ برتری وجود ندارد. نباید کاری کنیم که یک نماینده 4 سال با مشکل مواجه شود. هیچ کدام از نمایندگان و اعضای هیأت رئیسه که سوگند یاد کرده‌اند نمی خواهند نسبت به قسم خود کوتاهی کنند و حتما هیأت رئیسه و روسای شعب نسبت به این امر تصمیم‌گیری خواهند کرد. در گذشته جا به جایی برخی از نمایندگان برای حضور در کمیسیون ها توسط هیات 27 نفره متشکل از اعضای هیات رئیسه و رئسای شعب با حضور نمایندگان انجام می‌شد که هم اکنون به صورت سیستمی صورت می گیرد و امکان خطا در آن وجود دارد. همه باید با همکاری یکدیگر تلاش کنیم تا با رفع مشکلات موجود اکثریت نمایندگان از کمیسیون های خود راضی باشند. 
پایان پیام