شناسهٔ خبر: 67243619 - سرویس سیاسی
منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار انتخابات 1403؛ ظریف: بایدن قرار بود به برجام برگردد؛ نگذارید بگوییم در آن شش ماه تلخ چه گذشت/ پزشکیان: برای من دیپلماسی، مذاکره و توافق ذلت نیست/ اگر می خواهید مردم زیر تحریم بمیرند، همین سیاست فعلی را دنبال کنید/ جلیلی: «دولت سایه نه یک دکان و دستگاه بلکه یک گفتمان است»/ اطلاعیه دفتر رهبر انقلاب درباره برخی نقل‌قول‌های انتخاباتی/ نامه دفتر حسن روحانی به رئیس صداوسیما / قالیباف: مشکلات اقتصادی داریم و ظرفیت ها تلف می شوند/ باید فاصله بین حقوق ثابت و تورم را پر کنیم/ زاکانی: «مکلفیم با فساد و اژدهای هفت سر فساد مبارزه کنیم»

صاحب‌خبر -

شفقنا- شب گذشته اولین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. این مناظرات در حالی برگزار شد که بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه ای از نحوه برگزاری این مناظره تا اظهارت نامزدهای انتخاباتی انتقاد کردند.

در ادامه به بازتاب مهم ترین اخبار و تحلیل های حوزه انتخابات می پردازیم:

جلیلی: ملتی بر مشکلات فائق می‌شود که توانمندی‌های خود را بشناسد

آقای سعید جلیلی گفت:  امروز در کشور برخی ضعف ها وجود دارد اما ضعف را با قوت می توان برطرف کرد، ملتی بر مشکلات فائق می‌شود که توانمندی‌های خود را بشناسد.

وی افزود:این حرف‌ها مستند است شعار نیست یک واقعیت است که امروز جهانی از فرصت‌ها پیش روی ماست.

وی ادامه داد: اگر واقعا یک جهان فرصت ملت ما در برابر خود دارد امروز زمانی است که این جهان فرصت باید به یک ایران جهش و پیشرفت تبدیل شود و نه تنها از ضعف‌ها عبور کند بلکه در عرصه‌های مختلف به بالندگی برسد.متن خبر

رئیس ستاد مردمی قالیباف: اجماع سازی در میان اصولگرایان پیگیری می‌شود

رئیس ستاد مردمی حامیان انقلاب اسلامی و طرفداران قالیباف گفت: اجماع سازی باید در جهت انتخاب فرد اصلح صورت گیرد، ایجاد هم افزایی برای انتخاب گزینه اصلح با توجه به نظرات مردم از رویکردهای اساسی ما است که در این راستا ما معتقدیم رزومه قالیباف نشان از اجرایی بودن وی است و ما وی را گزینه اصلح خودمان می‌دانیم و امیدوارم مردم نیز در این راستا همراه ما باشند.

کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری: شکایت از برنامه‌های تبلیغاتی باید حاوی نام و زمان پخش برنامه باشد

کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای با اشاره به نامه دفتر حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و دوازدهم اعلام کرد: هرگونه شکایتی از برنامه‌های تبلیغاتی صدا و سیما در انتخابات ریاست جمهوری باید حاوی نام و زمان دقیق پخش برنامه و ذکر دقیق بخشی از برنامه که مصداق عنوان مجرمانه طبق قانون انتخابات است، باشد.

این کمیسیون در پاسخ به درخواست دفتر آقای روحانی از صدا و سیما برای در نظر گرفتن فرصت پاسخ‌گویی به آنچه «ادعاهای مطرح شده علیه دولت ایشان» خوانده شده یادآور شده است: سازمان صدا و سیما تنها بر اساس بررسی ادعاها و پذیرش آنها و نظر این کمیسیون اقدام خواهد کرد.

پزشکیان: با کمک یکدیگر می‌توانیم مملکت را درست کنیم

پزشکیان با تاکید اولویت و اهمیت دادن به آموزش و پرورش تصریح کرد: من می‌توانم و این وعده را می‌دهم که مدارس دولتی را ارتقا دهم تا تنه به تنه مدارس غیر دولتی بزنند. من دغدغه‌های شما را با شما می‌توانم حل کنم.

کاندید چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در پایان با اشاره به دفاع از حق مردم گفت: قطع به یقین بدانید در مقابل کسانی که زور می‌گویند کوتاه نخواهم آمد و سرم پایین نخواهد بود. ولی تا جایی‌که بتوانم با تعامل کار را جلو خواهم برد. متن خبر

قالیباف: برنامه هفتم نیازمند اجرای قوی است

محمدباقر قالیباف شامگاه سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ در برنامه «بدون تعارف» در پاسخ به این پرسش که چرا وارد عرصه رقابت انتخاباتی شده است، گفت: بعد از حادثه تلخی که برای شهید رئیسی رخ داد، برای ورود به این عرصه احساس وظیفه کردم چون آشنایی در حوزه اجرایی دارم. علاوه بر این برنامه هفتم به عنوان میثاق مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به اجرای قوی نیاز دارد؛ لذا با توجه به آشنایی با عرصه قانون گذاری و اجرا وارد انتخابات شدم. متن خبر

پورمحمدی: اگر من انتخاب شوم در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب به وجود می آورم

حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی گفت: نباید اجازه دهیم تفکر امنیتی و نظامی بر حوزه فرهنگ سایه بیندازد. اجازه ندهیم تفکر حزبی و سیاسی سایه بی‌اندازد،  اجازه بدهیم هنر و فرهنگ جایگاه خودش را داشته باشد. بشمارم کدام موسسات فرهنگی، فیلمسازی  و غیره پشت‌شان به کجاست؟ این‌ها عیب است؟ هنر باید فقط در اختیار صداوسیما باشد. هنر باید دست سیاسیون و نظامی باشد؟ چرا اجازه نمی‌دهیم بخش خصوصی وارد شود؟ انحصار منشا فساد است. جلوگیری از انحصار مبارزه با فساد است.

وی تاکید کرد: این که یک عده مال و ثروت خودشان را بیاورند در فرهنگ و هنر عیب است؟ چون رقیب صداوسیما می‌شوند. حتما من اگر بیایم این عرصه را تغییر می دهم. قطعا انقلاب در این عرصه به وجود خواهم آورد. امروز مشکل جدی در این زمینه وجود دارد‌، باهم بنشینیم به یک نگاه اجماعی برسیم. متن خبر

قالیباف: مذاکراتی برای رفع تحریم در حوزه هسته ای انجام می شود

آقای محمدباقر قالیباف درباره راهکار رفع تحریم، گفت: در میزگرد سیاسی به این موضوع اشاره کردم. موضوع سیاست خارجی بسیار مهم و از موضوعات اولویت دار دولت چهاردهم است. ما موضوع جدی داریم و درست است که یک بخش خنثی سازی تحریم‌ها را داریم که کار بلندمدت است اما باید رفع تحریم هم دنبال شود. پرونده‌های شانگهای و بریکس باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: مذاکراتی در حوزه هسته‌ای انجام می‌شود که برای رفع تحریم است. آنان برجام را برهم زدند و قانون اقدام راهبردی مجلس که گفته شده است که مانع احیای برجام شده است، درست نیست. متن خبر

پزشکیان: اگر می خواهید مردم زیر تحریم بمیرند، همین سیاست فعلی را دنبال کنید

مسعود پزشکیان در برنامه «میزگرد سیاسی»عنوان کرد: با تحریم شاید بتوان زنده ماند اما نمی‌شود پیشرفت کرد؛ با حضور گسترده مردم در انتخابات قوی‌ترین برگ برنده را در مذاکرات به دست خواهیم آورد. ان شاءالله با پشتوانه مردمی، احیای برجام، رفع تحریم ها و دیگر موانع بانکی مانند FATF شدنی خواهد بود؛ در طول تاریخ دیپلماسی سازنده و تعامل گسترده یا جهان همواره برگ برنده ایران بوده است و ما با الهام از تاریخ از این نقطه قوت استفاده خواهیم کرد. دستگاه دیپلماسی با عقلانیت، خلاقیت و شجاعت پیکسل تعامل با جهان و تامین منافع ایران و نیازهای مردم ایران خواهد بود؛ در این راستا سیاست خارجی ما تحول گرا، واقع گرا و تعامل گرا و توسعه گرا خواهد بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: برای من دیپلماسی، مذاکره و توافق ذلت نیست بلکه یک راه معقول و کم هزینه برای رسیدن به عزت است؛ ما دیگر فرصت نداریم  درحالی که کشورهای منطقه با شتاب در حال توسعه هستند، در بهترین حالت درجا بزنیم؛ ما می‌خواهیم در لبه فناوری جهانی حرکت کنیم و از هوش مصنوعی تا بهترین صنایع جهانی را به مردم خود ارائه کنیم؛ چراکه مردم ایران شایسته زندگی بهتر و جایگاه شایسته‌تری هستند و با سیاست خارجی واقع گرا و تحول آفرین در این مسیر از ظرفیت‌های انسانی، تمدنی و جغرافیایی و سیاسی کشور برای پیشبرد منافع ملی و سربلندی ایران استفاده خواهم کرد.

متن کامل و فیلم را در این لینک ببینید.

ظریف: بایدن قرار بود به برجام برگردد؛ نگذارید بگوییم در آن شش ماه تلخ چه گذشت

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اسبق در برنامه میزگرد سیاست خارجی که به عنوان مشاور مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری حاضر شده بود، گفت: تحریم را با عدد نمی‌شمرند؛ وقتی گفتند ۸۰۰ تحریم قبل از برجام به ۱۵۰۰ تحریم بعد از برجام تبدیل شد، دوتای آن خودم من بودم. شمردن تحریم با عدد، آدرس غلط دادن به مردم است.

ظریف بیان کرد: نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت. بار‌ها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم تا مردم در فلاکت زجر نکشند. در سه سال دولت روحانی به ۱۵۰۰ تحریم رسید؛ و از سه سال دولت آقای رئیسی به ۲۵۷۰ رسید. در ۸ سال ۷۰۰ تحریم اضافه شد و در سه سال بیش از هزار مورد. اگر می‌خواهید سر مردم را شیره بمالید، درست بمالید.

متن کامل را در این لینک بخوانید.

جلیلی: اگر غفلت کنیم نه ۴ سال بلکه ۴۰ سال عقب می افتیم

سعید جلیلی در نشست امروز خود با جمعی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه الان برخی فرصت هایی برای ما پیش آمده که آرزوی پدران ما بوده است، تصریح کرد: در فرصت های تاریخی در دروه قاجار و پهلوی غایب بودم ولی الان این ظرفیت ها را در کشور داریم که الان دیگر در بزنگاه های پیشرفت، غایب نباشیم. اگر غفلت کنیم نه ۴ سال بلکه ۴۰ سال عقب می افتیم.

جلیلی با بیان اینکه نقش مجلس برای جهش کشور خیلی مهم است، گفت: مجلس می تواند مکمل دولت، رافع نقص های دولت و پشتیبان دولت باشد. مجلس کنار دولت می تواند موجب جهش کشور شود. الان فرصت تردید و تعارف نیست. باید تصمیم های صحیح و به موقع بگیریم و این با همکاری و دولت مجلس ممکن می شود. فرصت نداریم بعد ۸ تیر مطالعه کرده و برنامه تهیه کنیم. برنامه هفتم توسعه از دولت خواسته است ۴۷ برنامه را تهیه و عملیاتی کند و همزمانی آغاز دولت، مجلس و برنامه هفتم توسعه فرصتی برای وفاق ملی در جهت اجرای برنامه ها ایجاد می کند ولی باید از تردید فاصله گرفت و به موقع تصمیم گرفت. تصمیمات شما حتما معارضین دارد که منافع شان در خطر می افتد اینجا در تصمیمات نباید دچار تزلزل شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دولت سایه نه یک دکان و دستگاه بلکه یک گفتمان است و هرکسی در حد وسع خود باید مسائل کشور را دنبال کرده و خطاها را تصحیح کرده و نقاط قوت را تقویت کند. هر دانشگاه می تواند دولت سایه باشد.

 قالیباف: باید فاصله بین حقوق ثابت و تورم را پر کنیم 

محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صبح سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ در گردهمایی کارگران و بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی که در سالن خانه والیبال تهران برگزار شد، با تاکید بر این‌که «نمی‌توانیم در شرایط سختی که کارگران، کارمندان، معلمان و بازنشستگان، روستاییان و کادر درمان دارند که بخش عمده آن ناشی از ناکارآمدی است، را نادیده بگیریم»، گفت: بارها در مجلس در زمان تصویب بودجه می‌گفتند که این بودجه‌ای که تصویب می‌کنیم بودجه دولت نیست بلکه بودجه زندگی مردم است؛ چراکه وقتی که این بودجه تصویب می‌شود و حقوق کارگران و بازنشستگان ثابت می‌ماند اما تورم وجود دارد، سفره آن‌ها کوچک می‌شود؛ من این‌ها را با گوشت و پوست و استخوان خود می‌فهمم و درک کردم چراکه خودم نیز در خانواده کارگری بزرگ شدم. من متعهدم حتماً به سمتی برویم که فاصله بین حقوق ثابت و تورم را پر کنیم و اگر این کار را نکنیم روز به روز مشکلات بیشتر خواهد شد.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: امروز به رئیس جمهوری نیازمند هستیم که هم سخت کوش و پر تلاش باشد و هم اینکه تصمیمات سخت و بگیرد و شجاعانه تصمیم بگیرد و اجازه ندهد که دارایی‌ها و ثروت ملی ما به درستی هزینه و تبدیل به زیرساخت‌های کشور نشود و بار آن را فشر مستضعف تحمل کند. امروز تولید کنندگان و زحمت‌کشان ما در روستاها باید مورد توجه جدی قرار بگیرند؛ ما تا کنون نتوانستیم آنطور که باید به این اقشار توجه کنیم. وقتی در شهرداری بودم همواره تاکید می‌کردم که باید به گونه‌ای عمل کنیم که هم کار خوب کنیم و هم خوب کار کنیم امروز نیز در قوه مجریه باید هم کار خوب کنیم و هم خوب کار کنیم.

زاکانی: «مکلفیم با فساد و اژدهای هفت سر فساد مبارزه کنیم»

علیرضا زاکانی ظهر امروز در جمع مردم تبریز با بیان اینکه، توجه به اقوام یک اولویت است، ادامه داد: همه آنچه که عدالت یاد می‌شود برای ایجاد فرصت‌های برابر برای جغرافیای ایران اسلامی است که تا کنون محقق نشده است؛ ما خود را با گذشته ظلم و ستم پهلوی مقایسه نمی‌کنیم اما در مسیر تحقق عدالت در ابتدای راهیم‌؛ توجه به ظرفیت‌های آذربایجان و کمک به تحقق این ظرفیت، وظیفه دولت است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «در کنار ایجاد فرصت‌های برابر و زمینه بروز و ظهور این قابلیت‌ها، برخی نقاط ایران یک جاماندگی به نام عدم رسیدگی دارند که خطه آذربایجان از این دست است»، گفت: مردم آذربایجان دغدغه‌های به حقی دارند و حفظ مسیر دولت رئیسی و حرکت در جهت تحقق اهداف ایشان باید ظرفیت‌های استانی ظهور و بروز پیدا کنند.

زاکانی خاطرنشان کرد: با توجه به اصل ۱۰۰ قانون اساسی، ایجاد مدیریت‌های محلی و توجه به ظرفیت‌های محلی است در کنار دولت ملی و در کنار ایجاد زمینه کمک متقابل دولت ملی و محلی امکانی است که همه ظرفیت‌های لازم آبادانی را فراهم می‌کند که تجربه مدیریت ما در شهرداری تهران با دولت شهید رئیسی است که دولت ما را کمک حال خود می‌دید؛ این تجربه قابل تعمیم به کل کشور است.

اطلاعیه دفتر رهبر انقلاب درباره برخی نقل‌قول‌های انتخاباتی

دفتر رهبر انقلاب اسلامی  درباره برخی نقل‌قول‌های غیرمستند از رهبر انقلاب و مسئولان دفتر ایشان طی اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرد: نقل‌قول‌های غیرمستند و یا برداشت‌های شخصی فاقد اعتبار است.

برنامه کاندیدهای ریاست جمهوری سه‌شنبه ۲۹ خرداد

نهمین روز تبلیغاتی رادیوتلویزیونی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امروز از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۰۰ با حضور آقای مسعود پزشکیان در برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما آغاز می‌شود. جزییات برنامه را در اینجا بخوانید.

نامه دفتر حسن روحانی به رئیس صداوسیما: فرصت پاسخگویی را فراهم کنید

دفتر هفتمین رئیس‌جمهور ایران در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما، خواستار تخصیص فرصت پاسخ به ادعاها و اتهامات برخی داوطلبان در جریان میزگردها و اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، علیه حسن روحانی و دولت وی شد.

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای صادر کرد.

اطلاعات:«هنوز اعتماد عمومی اغلب رأی دهندگان به نامزدها به دست نیامده است »

اطلاعات نوشت:هنوز آنگونه که باید اعتماد عمومی اغلب رأی دهندگان به نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری  و تشکیل دولت جدید به دست نیامده است. به ویژه شبکه‌های رسانه‌ای گوناگون در خارج کشور هجوم وسیع و گسترده‌ای را با محوریت تثبیت یأس عمومی در جامعه از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری جدید را در دستور کار قرار داده‌اند.

هم میهن: «عمق راهبردی» هر حکومتی مردم و اعتماد مردم است»

هم میهن نوشت:«اطمینان داشته‌ باشید که «عمق راهبردی» هر حکومتی مردم و اعتماد مردم است و نه جایگاه‌های من‌درآوردی برای زنان. مردم بازیچه و ابزار نیستند، زنان ایران هم اغلب آگاه‌تر و باسوادتر از کسانی هستند که بخواهند برای آنان عمق راهبردی تعریف کنند.عمق راهبردی» هر گروه سیاسی و هر حکومتی صادق بودن با مردم و طرفداران خود است. بی‌صداقتی ویرانگر است. اینکه وعده‌های پوچ را روانه رسانه‌ها کنیم؛ جز توهین به شعور ملت هیچ‌ چیز دیگری نیست. این رفتار بسیار سطحی و فاقد ژرفای کافی است. کسانی که چنین رفتارهایی دارند، در هیچ زمینه‌ای نمی‌توانند عمق راهبردی داشته باشند‌.»

خراسان : صداوسیما باید در نحوه برگزاری مناظرات بعدی تجدیدنظر کند

خراسان نوشت:«به نظر می‎رسد صداوسیما باید در نحوه برگزاری مناظرات بعدی تجدیدنظر کند. باید پرسش‎ها مصداقی ‎تر و نامزدها به پاسخ روشن به پرسش‎های مشخص ملزم شوند تا بتوان امکان مقایسه بین نامزدها را فراهم آورد.بنا بر اعلام رئیس سازمان صداوسیما دو نوبت مناظره اقتصادی دیگر پیش روست. می‎توان در مجال باقی‎مانده سراغ سوالات مصداقی‎ تر درباره بانک‎های ناتراز، ناترازی انرژی، مسئله خودروسازی، رکود بورس و برنامه دولت برای مواجهه با معضل مسکن رفت تا ضمن دریافت وعده مشخص از هر نامزد، آن‎ها را به پاسخ عینی به مسائل عینی اقتصاد رساند نه حرف‎های کلی درباره موضوعات ذهنی.»

صبح نو : جبهه انقلاب برای پیروزی نیازمند اجماع است

صبح نو نوشت: امروز هم جبهه انقلاب برای پیروزی نیازمند اجماع است و باید نامزدها به نفع کاندیدایی که بیش ترین اقبال را دارد، کناره‌گیری کنند. البته عده‌ای از بزرگان در حال تلاش و رایزنی با نامزدها هستند تا نامزد اصول‌گرایی با رأی بیش تر و پشتوانه قوی‌تر در انتخابات پیروز شود و سکان اداره کشور را به دست گیرد.

زیدآبادی: «ظرفيت مشاركت بيش از ۵۰درصد وجود ندارد»

احمد زید آبادی به اعتماد گفت:«معتقدم ظرفيت مشاركت بيش از ۵۰درصد وجود ندارد، چرا كه ظرفيت آن نوع بسيج‌گري‌ها از ميان رفته است. مگر اينكه، يك افق جديد گشوده شود كه تغييرات جديدي قرار است ايجاد شود. در اين ميان نامزدي قادر به شكل‌دهي به اين افق‌ها است و نامزد ديگري مانع عملي شدن اين تحولات است.از دل يك چنين تضادهايي است كه جذابيت براي مردم به وجود مي‌آيد و رقابت‌هاي انتخاباتي شكل مي‌گيرد. متاسفانه يك چنين تحولاتي هم فعلا در افق چشم‌اندازهاي ارايه شده توسط نامزدها وجود ندارد‌.»

پیرهادی:«ما هنوز نمی دانیم نامزدها از چه طریقی در پی مقابله با کسری بودجه هستند»

محسن پیرهادی در روزنامه رسالت نوشت:«در ادوار گذشته هم نامزدها همیشه مخالف چاپ پول بودند اما پس از پیروزی با انتشار اوراق و الزام نظام بانکی به خرید آن، عملا همان کار را کرده و صرفا مسیر خلق پول را دور می زدند. ما هنوز نمی دانیم نامزدها به طور شفاف و از چه طریقی در پی مقابله با کسری بودجه هستند که به فرمایش رهبر معظم انقلاب، ام الخبائث اقتصادی کشور است. یا اگر قرار است بازار سرمایه، به سمت تامین مالی تولید و جذب سرمایه های مردم سوق پیدا کند، این اتفاقا چگونه قرار است اتفاق بیفتد.»

یک فعال سیاسی:«خطوط صحبت‌ نامزدهای اصولگرا پر از تناقض بود»

سعید شریعتی  فعال اصلاح طلب به ایلنا گفت: «زاکانی هنوز نتوانسته آسفالت اتوبان آزادگان را درست کند، چطور می خواهد به وعده‌هایش عمل کند، به نظر می‌رسد زاکانی و قاضی زاده بیشتر پوششی جلیلی هستند سعی می‌کنند که یک دفاعی از برنامه‌های سیزدهم داشته باشند و در نقش گارد لاین دولت آقای رئیسی انتقادات را دفع کنند.»

جنتی:«اجازه دهند که نمایندگان نامزدها در تمام حوزه‌های اخذ رای تا پایان شمارش آرا حضور داشته باشند»

علی جنتی  از اعضای اصلی حزب اعتدال و توسعه گفت: اگر اجازه دهند که نمایندگان نامزدها در تمام حوزه‌های اخذ رای تا پایان شمارش آرا حضور داشته باشند، طبیعتا اشکالات به حداقل ممکن می‌رسد. ولی در خیلی از موارد بنا به دلایلی شاید اجازه ندهند که نمایندگان بعضی از کاندیداها تا پایان سر صندوق‌ها حضور داشته باشند، این خود مشکلی است که باید برطرف شود.

یک فعال سیاسی:«چهار کاندیدا در حال توجیه کردن و لفاظی برای پنهان کردن واقعیت‌ها هستند»

حسین نورانی نژاد فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ایلنا گفت: چهار کاندیدا در حال توجیه کردن و لفاظی برای پنهان کردن واقعیت‌هایی هستند که در آن مشارکت داشتند از جمله تحریم‌ها. این مناظره ها تاثیر خواهد گذاشت و به تدریج مشارکت را افزایش می‌دهد امیدوارم که آقای پزشکیان با این روند افزایشی که در جذب آرا دارد، به یک نقطه مطلوبی در ۸ تیر برسد.

خوش چهره: صدا و سیما سطح مناظره را بالا ببرد

محمد خوش چهره به جماران گفت:از نظر من ضمن اینکه تورم، معاش و بیکاری مهم است، ما در شرایط رکود تورمی هستیم. بنابراین صدا و سیما از کارشناسان بخواهد که سؤال طرح کنند و سطح مناظره را بالا ببرد. شما نمی‌توانید حرف تازه‌ای بزنید. در قانون بودجه مشخص است، شما بگویید با چه استدلالی می‌خواهید اینها را تغییر بدهید؟ برنامه پنج ساله هدفگذاری کرده که ما می‌خواهیم چه کار کنیم. بنابراین صرف اینکه یکی بگوید من خیلی حرف‌های خوب می‌زنم، کافی نیست؛ این طور باید اثبات کند که در چهارچوب برنامه‌ها چطور می‌خواهد عمل کند.