شناسهٔ خبر: 67218269 - سرویس ورزشی
منبع: تابناک | لینک خبر

نقدی به انتخاب فدراسیون کشتی برای محک زدن یک قهرمان

اعزام قهرمان جهان به ساساری برای رقابت با مالت، ایتالیا و مولداوی!/ میدانی که در قواره قاسم‌پور نبود

کامران قاسم‌پور به جام متئوپلیکونه ایتالیا اعزام شد تا بعد از ماه‌ها دوری از مسابقه، محک بخورد، اما حریفانی که در ساساری پیش رو داشت از ایتالیا، مالت و مولداوی بودند، بدون نام و عنوان.

صاحب‌خبر -

اعزام قهرمان جهان به ساساری برای رقابت با مالت، ایتالیا و مولداوی!/ میدانی که در قواره قاسم‌پور نبود

به گزارش تابناک ورزشی، درروزهایی که پرونده بازگشت کامران قاسم‌پور به وزن 86 کیلوگرم با قهرمانی حسن یزدانی در تورنمنت رنک‌دار مجارستان به طور کلی بسته شده بود، کامران قاسم‌پور راهی ایتالیا شد تا در جام متئوپلیکونه که قبلتر کشتی‌گیران آمریکایی از حضور در آن استقبال می‌کردند، کشتی بگیرد.

این‌بار اما کاملاً مشخص بود که کشتی‌گیران خوب و مدعی در این تورنمنت شرکت نخواهند کرد، آن هم در فاصله زمانی چند روزه با تورنمنت رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی؛ هر کشتی‌گیری که قصد محک خود کمتر از دو ماه تا المپیک را داشت، قطعاً ترجیح می‌داد که در بوداپست به مصاف حریفان برود تا کسب نتیجه، همراه با کسب امتیاز بیشتر در آخرین رنکِ پیش از المپیک باشد.

جام ساساری خالی از ستاره‌ها شد، اما انتخاب فدراسیون کشتی ایران برای محک کامران قاسم‌پور پیش از حضور در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی -و البته پیش از آن، رقابت با مدعی داخلی این وزن- تورنمنت متئوپلیکونه بود.

قهرمان سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ وزن ۹۲ کیلوگرم جهان در حالیکه تنها ۵ کشتی‌گیر در این وزن شرکت داشتند، با شکست ۱۰ بر صفر دو حریف ناشناس ایتالیایی و کشتی‌گیری از مولداوی، در حالیکه نماینده مالت روی تشک نیامد، مدال طلای این رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

قاسم‌پور آخرین بار دی ماه سال گذشته در تورنمنت رنک‌دار زاگرب در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی گرفته بود که آنجا در نیمه‌نهایی ۴ بر صفر به کایل اسنایدر باخت و در ادامه مدال برنز را به خود اختصاص داد. باتوجه به پیروزی امیرعلی آذرپیرا مقابل حریف آمریکایی در فینال، کشتی‌گیر تهرانی گزینه حضور در مسابقات گزینشی آسیایی برای کسب سهمیه المپیک شد و اعلام شده بود که قاسم‌پور هم گزینه اعزام به مسابقات قهرمانی آسیاست. پیش از آن هم قرار بود این قهرمان جهان در جام بین‌المللی یاشاردوغو یک بار دیگر در وزن ۹۷ کیلوگرم محک بخورد، اما جراحی فتق انجام داد و حضور در هر دو مسابقه منتفی شد.

پیش از تورنمنت رنک‌دار زاگرب، کامران قاسم‌پور ماه‌های زیادی از مسابقه دور بود. او بعد از آنکه در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد با شکست جی‌دن کاکس آمریکایی، به دومین مدال طلای وزن ۹۲ کیلوگرم خود رسید. در جام‌جهانی آمریکا با نظر کادرفنی وقت، قاسم‌پور در وزن ۹۷ کیلوگرم مقابل کایل اسنایدر قرار گرفت که مشخصاً به لحاظ وزنی و قدرت بدنی شرایط مناسبی برای حضور در وزن بالاتر را نداشت و با نتیجه 5 بر صفر مغلوب اسنایدر شد.

بعد از آن، بهمن ماه 1401 تیم بانک شهر را در جام باشگاه‌های جهان همراهی کرد و درحالیکه ملی‌پوش 92 کیلوگرم ایران برای شرکت در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد بود، آسیب‌دیدگی کشاله رانش هر روز جدی‌تر از قبل شد تا در نهایت از اعزام به صربستان و کسب سومین مدال جهانی متوالی خود بازماند.

کامران قاسم‌پور در واقع بعد از مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد، تنها تک کشتی‌هایی در جام‌جهانی آمریکا، جام باشگاه‌های جهان و سپس حضور در تورنمنت زاگرب را تجربه کرد و روز گذشته هم در جام ساساری کشتی گرفت، میدانی که هرگز در قد و قواره قهرمانی چون او نبود.

هدف از اعزام به ایتالیا چه بود؟ آیا پیش از اعزام پیش‌بینی نمی‌شد که کشتی‌گیران درجه یک و حتی دو و سه هم در این تورنمنت شرکت نخواهند کرد؟

کسی هم در عمل انجام شده قرار نگرفت، چرا که پس از شکست دیوید تیلور و باتوجه به غیبت جانشین او آرون بروکس آمریکایی و آرتور نایفونوف روس در تورنمنت مجارستان، کاملاً قابل پیش‌بینی بود که حسن یزدانی کار ملی‌پوش شدن خود در بوداپست را تمام خواهد کرد و دیگر فرصتی به کامران قاسم‌پور برای حضور در وزن ۸۶ کیلوگرم باقی نخواهد ماند.

به نظر می‌رسد همچنان ابهامات زیادی در مورد پرونده المپیکی وزن ۸۶ کیلوگرم ایران وجود دارد. اگر قرار بود کامران قاسم‌پور درنهایت خودش برای رقابت با هر حریفی در این وزن اعلام آمادگی کند، چرا این اتفاق از ابتدای چرخه المپیک رخ نداد و همان وقت دائماً صحبت بر این بود که عملاً به خاطر شرایط وزنی این کشتی‎‌گیر، امکان بازگشتش به ۸۶ کیلوگرم وجود ندارد؟

آن زمان وزن کامران قاسم‌پور بیش از ۹۴ کیلوگرم عنوان شده بود و اینکه امکان کاهش وزن ندارد، اما بعد از ناکامی در زاگرب، نام او بار دیگر برای ۸۶ کیلوگرم مطرح شد. تصور بر این بود که رقابت دوبنده المپیکی تیم ملی آزاد، بین قاسم‌پور و حسن یزدانی باشد و حتی صحبت از اعزام همزمان دو کشتی‌گیر به تورنمنت مجارستان مطرح شد، اما در نهایت لیست قطعی که از سوی فدراسیون کشتی در خصوص نفرات اعزامی ۸۶ کیلوگرم بیرون آمد، صرفاً نام حسن یزدانی دیده می‌شد و کامران قاسم‏پور هم به تنهایی راهی جام متئوپلیکونه ایتالیا شد.

شکست دیوید تیلور در مسابقات انتخابی آمریکا چقدر در تغییر معادلات نقش داشت؟ کامران قاسم‌پور در آخرین مصاحبه‌اش گفت که مشاوره اشتباه، او را در مسیر ۹۷ کیلوگرم قرار داده است. این مشاوره اشتباه از سوی چه کسی و یا چه کسانی بوده است که او از ابتدا در مسیر صحیح قرار نگرفته است؟ سؤالات زیادی در این خصوص مطرح است که باید دید آیا در ماه‌های آینده به آنها پاسخ داده خواهد شد؟!