شناسهٔ خبر: 67197702 - سرویس استانی
منبع: تسنیم | لینک خبر

ورود بازار سرمایه برای ساخت پل ملی خلیج فارس

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در طرح ملی شبکه ارتباطی خلیج فارس از ورود بازار سرمایه برای ساخت پل ملی خلیج فارس خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، فرزین حقدل امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: طرح جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل با نظر مثبت مقام معظم رهبری در دولت شهید رئیسی پس از وقفه چند ساله وارد فاز عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح مهم فراملی، خاطرنشان کرد: عملیات ساخت این طرح فراملی با سرمایه‌گذاری سه‌گانه دولت، بازار سرمایه و سازمان منطقه آزاد قشم در دست اقدام است.

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: اعتبار کل این پروژه بالغ بر 850 میلیون یورو خواهد بود و عملیات ساخت این طرح مهم اقتصادی کشور به صورت سرمایه‌گذاری سه‌گانه انجام می‌شود.

حقدل با تاکید بر اینکه اعتبار مورد نیاز این طرح فراملی از سوی دولت، بازار سرمایه و سازمان منطقه آزاد قشم تامین خواهد شد، گفت: این پروژه در حال حاضر 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: کیسون‌های بخش دریایی این پروژه در حوضچه خشک ساخته شده و پایه‌های مرتبط با بخش خشکی آن هم آماده است تا با تزریق اعتبار مورد نیاز شاهد سرعت بخشیدن به این طرح بزرگ ملی و اتمام آن در زمان تعیین شده باشیم.

به گفته مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در طرح ملی شبکه ارتباطی خلیج فارس، این طرح شامل چهار پروژه مجزا شامل پل خلیج فارس، توسعه بندر کاوه تا ظرفیت دو میلیون TEU(واحد شمارش کانتینر)، ایجاد شبکه بزرگراهی و شبکه ریلی با هدف بسط بزرگراه‌ها و راه‌آهن ملی کشور به جزیره جهانی قشم است.

حقدل ابراز داشت: علاوه بر اینکه این طرح برای مردم و سرمایه‌گذاران فعال در منطقه آزاد قشم بسیار حائز اهمیت است، نقش اثر بخشی بر روی GDP (رشد تولید ناخالص داخلی کشور) خواهد داشت.

حقدل تصریح کرد: سواحل عمیق جزیره قشم مزیت مهمی برای پهلوگیری کشتی‌ها با تناژ 300 هزار تن به بالا را دارد که این فرصت موجب پیوند اقتصاد ملی ایران از طریق پروژه طرح جامع خلیج فارس در قشم با اقتصاد جهانی خواهد شد.

نگاه دولت سیزدهم به پل خلیج فارس چه بود؟

یکی از مهمترین پروژه‌های در حال اجرا در سطح ملی و منطقه‌ای پروژه جامع ارتباطی خلیج فارس است که قشم را به سرزمین اصلی متصل می‌کند و دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به تکمیل آن دارد.

پروژه خلیج فارس ذیل طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس و شامل 4 پروژه پل، توسعه بندر کاوه، احداث 4 لاین بزرگراه از بندر کاوه تا سرزمین اصلی و خط راه‌آهن بین سرزمین اصلی و جزیره قشم است که انجام تمام پروژه‌ها وابسته به اتمام پروژه پل است.

مکان احداث پل خلیج فارس از محدوده بندر لافت در جزیره قشم تا بندر پهل در سرزمین اصلی است و طول کل پل 3430 متر است که 2500 متر آن بر روی دریا قرار دارد و سازه کابلی با دهانه‌های 360 متر در وسط دریا و عرض مفید عرشه حدود 32 متر از دیگر ویژگی‌های این پروژه است.

با اجرای این پروژه بندر کاوه با 92 کیلومتر بزرگراه و همچنین 86 کیلومتر راه‌آهن به خطوط سراسری کشوری متصل شده و رینگ حمل و نقلی جزیره کامل خواهد شد.

عملیات اجرایی این پروژه با اهمیت در سطح ملی و بین‌المللی پس از هفت سال وقفه و نداشتن توجیه اقتصادی از نظر دولتمردان گذشته، بهمن ماه سال 1401 و با نگاه ویژه دولت سیزدهم در راستای کمک به توسعه اقتصادی منطقه، آغاز شد و امروز نیز تیم اقتصادی دولت در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تمام تلاش خود را برای تکمیل این پروژه مهم به کار گرفته است.

انتهای پیام/7558/