شناسهٔ خبر: 67186092 - سرویس بین‌الملل
منبع: فردا | لینک خبر

ادعای آمریکا درباره مفقود شدن یک دریانورد

سنت‌کام مدعی شده که یک دریانورد غیرنظامی در پی این حمله مفقود شده اما سایر خدمه از کشتی خارج شده‌اند.

صاحب‌خبر -
سازمان سنت‌کام مدعی شد که روز ۱۲ ژوئیه نیروهای یمنی به یک کشتی تحت پرچم لیبری حمله کرده و باعث خسارت شدید به اتاق موتور آن شده‌اند.
سنت‌کام مدعی شده که یک دریانورد غیرنظامی در پی این حمله مفقود شده اما سایر خدمه از کشتی خارج شده‌اند. مطابق این ادعا این کشتی باری به نام «ام/وی تیوتور در حال غرق شدن در آب است. سنت‌کام تصریح کرده ایالات متحده آمریکا به همکاری با شرکای خود «برای پاسخگو کردن حوثی‌ها و تضعیف توانمندی‌های نظامی آنها» ادامه خواهد داد. ارتش یمن از نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرده برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل اجازه عبور از دریای سرخ را نخواهد داد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی روز جمعه نوشت یمنی‌ها از ماه نوامبر به این سو بیش از ۵۰ کشتی را هدف قرار داده‌ و موجب کاهش تردد دریایی در این کریدور حیاتی در دریای سرخ شده‌اند. در این گزارش تصریح شده اقدامات انصارالله یمن در دریای سرخ به «شدیدترین مبارزه» نیروی دریایی آمریکا از زمان جنگ دوم جهانی تبدیل شده است. ارتش یمن از نوامبر ۲۰۲۳ اعلام کرده برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل اجازه عبور از دریای سرخ را نخواهد داد.
در همین حال، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارشی جدید اعتراف کرده ائتلاف دریایی تحت رهبری واشنگتن موسوم به «عملیات نگهبان رفاه» که برای پاسخ به حملات انصارالله به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ راه‌اندازی شده به اهداف خود دست نیافته است.این سازمان که جزئی از وزارت دفاع و جامعه اطلاعاتی واشنگتن محسوب می‌شود در جدیدترین گزارش خود که پنجشنبه منتشر شد از انصارالله به عنوان «تهدید رو به رشد» یاد و خاطرنشان کرده حملات این گروه در دریای سرخ ۳۰ شرکت بزرگ انرژی و کشتی‌رانی را وادار به تغییر مسیر خود در دریا کرده است. آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا خاطرنشان کرده که دسامبر ۲۰۲۳ به این سو عبور کشتی‌های باری از دریای سرخ با کاهش ۹۰ درصدی مواجه شده و کشتی‌ها مسیرهای دورتر و پرهزینه‌تری در اطراف آفریقا را به عنوان جایگزین انتخاب کرده‌اند. آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در این گزارش تصریح کرده در فاصله بین نوامبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ دست‌کم ۴۳ مورد از حملات انصارالله به کشتی‌ها را در دریای سرخ و خلیج عدن شناسایی کرده است. این گزارش تصریح کرد که سوخت اضافی برای هر سفر اضافی در اطراف آفریقا حدود ۱ میلیون دلار افزایش داشته است.
عده‌ای در داخل آمریکا به دولت بایدن انتقاد می‌کنند که چرا حملات شدیدتری را علیه مواضع انصارالله در یمن انجام نداده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش روز جمعه خود نوشت این مسئله چند دلیل دارد. نخست‌ اینکه آمریکا به طور غیرمستقیم در تلاش است به ویژه بعد از حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل تنش‌ها با تهران را پایین نگاه دارد. دلیل دیگر به خود یمنی‌ها مربوط می‌شود. طبق نوشته آسوشیتدپرس این گروه توانسته در جنگ گسترده‌تری با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی جنگ را به بن‌بست بکشاند. در حالی که آمریکا و شرکای اروپایی در دریای سرخ حضور دارند عربستان سعودی که به دنبال توافق صلح با انصارالله است سکوت اختیار کرده است. علاوه بر این، برخی گزارش‌ها حاکی است که عده‌ای از کشورها در منطقه خاورمیانه از آمریکا خواسته‌اند از خاک آنها برای حمله به انصارالله استفاده نکند.

/ فارس