صاحبخبر - به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، رادیو یکی از رسانههای مهم جمعی است، رسانهای که شاید مخاطبش خاصتر از تلویزیون به جهت وفاداری و متونعتر تلویزیون از جهت گونههای اجتماعی باشد.اولین رسانه جمعی در جهان که هنوز مشتری خاص خودش را دارد.حالا و در زمان نزدیک شده به مهمترین صحنه کشور این رسانه مهم تلاش دارد تا نقش آفرین باشد، نقش آفرینیای همراه با اهدافی مهم که باید برایش برنامه ریزی کرد.نوع الگوریتم رادیو شکلی است که به این رسانه این قابیلت را اضافه کرده تا به سرعت شبکهای اختصاصی را به لیست امواج خود اضافه کند.رادیو انتخاب برای همین اتفاق تشکیل شده است.باقی شبکهها که هر کدام در یک موضوع خاص و با یک طیف مخاطب خاص نیز در زمینه خودشان فعالیت میکنند.در ادامه نگاهی خواهیم داشت به لیست ویژه برنامههای رادیو در ایام انتخابات.
رادیو ایران : برنامه «ایران امروز»
هدف برنامه : ایجاد فضای تضارب آراء و مناظره برای بالا بردن قدرت انتخاب مردمراهبرد برنامه : تقویت مشارکت و رقابت انتخاباتیرویکرد برنامه : اعتمادسازی و امیدآفرینیساختار : مناظره ( با حضور جریانهای سیاسی و احزاب)جامعه مخاطب : فرهیختگان از اقشار و و اقوام مختلف واجد شرایط رأی دادنروز و ساعت پخش : شنبه، یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه / ساعت 12:40 به مدت 75 دقیقهکارویژه انتخاباتی : تبدیل شهروندان غیرفعال به فعال در عرصه انتخابات فضای مجازی : این برنامه به صورت زنده تصویری از ایرانصدا پخش میشود و اخبار مربوط به برنامه در تارنمای رادیو ایران پوشش ویژه خواهد داشت. پیامرسانهای رادیو ایران هم این برنامه را رسانهای میکنند
رادیو فرهنگ : برنامه «آقای رئیس جمهور»
هدف برنامه : تاکید بر شاخصهای مدیریتی برای حضور و مشارکت آحاد مردمراهبرد برنامه : تقویت مشارکت، سلامت، رقابت انتخاباتی رویکرد برنامه : همافزایی و امیدآفرینیساختار : به صورت ترکیبی از میزگرد و گزارشجامعه مخاطب : جوانان، هنرمندان و دانشگاهیان و فعالین فرهنگیروز و ساعت پخش : شنبه تا چهارشنبه / ساعت 17:00 به مدت 90 دقیقهکارویژه انتخاباتی : تاثیرگذاری در فعالان فرهنگی و هنری کشورفضای مجازی : امتداد پیام از طریق خبرگزاری صدا و سیما صورت میگیرد و بخشهایی از برنامه در تارنمای رادیو فرهنگ بارگزاری خواهد شد.
رادیو گفتوگو : برنامه «پاستور شماره 14»
هدف برنامه : ایجاد انگیزه برای شکلگیری فضای رقابتی سالم و جذب حداکثری مشارکتراهبرد برنامه : تقویت مشارکت و رقابت رویکرد برنامه : اعتمادسازی و امیدآفرینیساختار : مناظره و گفتوگوی نخبگان سیاسی کشورجامعه مخاطب : نخبگان و قشر خاکستری (دانشجویان، روزنامهنگاران و اصحاب رسانه، فعالین شبکههای اجتماعی، دانشگاهیان و حوزویان، اقشار دغدعهمند سیاسی)روز و ساعت پخش : شنبه تا چهارشنبه/ ساعت 17:30 به مدت 120 دقیقهکارویژه انتخاباتی : کنش در میان نخبگان و جریانهای سیاسی و رسانهای از طریق تضارب آرافضای مجازی : امتداد پیام از طریق روزنامه جامجم و خبرگزاری ایسنا صورت میگیرد. پیشخبر و اصل برنامه در هر دو رسانه منتشر میشود و کلیپی از برنامه در پیام رسانهای رادیو گفتوگو منتشر خواهد شد. گفتنی است این برنامه به صورت زنده و تصویری از تارنمای خبرگزاری ایسنا منتشر خواهد شد.
رادیو قرآن : برنامه «خادم ملت»
هدف برنامه : معرفی ویژگیهای رئیس جمهور تراز نظام اسلامی راهبرد برنامه : تقویت مشارکت در انتخاباترویکرد برنامه : عدالت محوری، همافزایی و امیدآفرینیساختار : ترکیبی از گزارش، کارشناسی و مسابقه جامعه مخاطب : عموم مردم بویژه جامعه قرآنی و دانشگاهیانروز و ساعت پخش : هر روز از ساعت 11:00 و ساعت 17:40 به مدت 20 کارویژه انتخاباتی : مشارکت حد اکثری با بیان ضرورتهای عقلی و شرعی حضور در انتخاباتفضای مجازی : فضای مجازی شبکه از طریق پیام رسانهای سروش، بله و ایتا امتداد پیام را دنبال میکنند و ایرانصدا بخشهای صوتی این برنامه را منتشر خواهد کرد.
رادیو معارف : برنامه «در مسیر سربلندی»
هدف برنامه : تاثیرگذاری بر مفاهیم همبستگی ملی و وفاق و همدلی ملت در انتخاباتراهبرد برنامه : تقویت چهار اصل مهم مشارکت، سلامت، رقابت و امنیت رویکرد برنامه : تاکید بر همافزایی و امیدآفرینیساختار : ساختار ترکیبی شامل بخشهای مستند، گزارش، کارشناسی و مسابقه جامعه مخاطب : همه اقشار بویژه حوزیان و اقشار دانشگاهی روز و ساعت پخش : هر روز از ساعت 18:20 به مدت 60 دقیقهکارویژه انتخاباتی : تولید و پخش مستندهایی از سرداران بزرگ و بهرهمندی از منشِ آنها برای تاکید بر مشارکت/ تولید و پخش مستندهایی از پیشرفتهای کشور در عرصههای گوناگون علمی و دفاعیفضای مجازی : اجرای پویش «رأی اولیها» در این برنامه دنبال میشود و علاوه بر تارنمای شبکه که اخبار برنامه را پوشش میدهد اخبار این برنامه و بخشهای مختلف این برنامه در روبیکا و ایرانصدا به صورت پادکست منتشر میشود.
رادیو جوان : برنامه «رئیس جمهور محبوب من»
هدف برنامه : بیان ویژگیهای یک رییس جمهور محبوب از نگاه کارشناسان، صاحبان کسب و کار، دانشجویان، و جوانان و نوجوانان و ... همچنین انعکاس نظرات شهروندان شهرهای مختلف کشور و اعلام آمادگی آنان برای حضور گسترده در انتخابات هشتم تیر ماهراهبرد برنامه : تقویت مشارکت رویکرد برنامه : امیدآفرینی، اعتمادسازی و مردمیسازی در اولویت هستندساختار : ترکیبی از کارشناسی و گزارش جامعه مخاطب : جوان و نوجوان و قشر دانشجویان و رای اولیها روز و ساعت پخش : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 و 22:30 به مدت 30 دقیقهکارویژه انتخاباتی : در دقیقه هشت برنامه یاد رئیس جمهور شهید گرامی داشته میشود/ کسب نظر رأی اولیها برای تقویت مشارکت در انتخابات/ ایجاد تریبون آزاد در مساجد و میدانهای شهرهای مختلف کشورفضای مجازی : راهاندازی پویش رئیس جمهور محبوب من بخش فضای مجازی این شبکه را درگیر میکند و تارنمای رادیو جوان و پیام رسانهای سروش، بله و ایتا این برنامه را وایرال میکنند.
رادیو صبا : برنامه «شمارش معکوس»
هدف برنامه : القای اهمیت انتخابات با چاشنی طنز برای افزایش امید به آیندهراهبرد برنامه : تاکید بر مشارکت، سلامت و رقابت رویکرد برنامه : تقویت امیدآفرینی ساختار : ترکیبی نمایشی جامعه مخاطب : عموم مردم بویژه جوانان سن رأی روز و ساعت پخش : شنبه تا چهارشنبه ساعت 17:00 به مدت 60 دقیقه کارویژه انتخاباتی : طراحی شخصیت طنز «میم خبرچی» به عنوان منتخب اتحادیه طنز پردازان رادیو صبافضای مجازی : بخشهای این برنامه به صورت پادکست در تارنمای رادیو صبا و ایرانصدا وایرال میشود.
رادیو سلامت : برنامه «منتخب مردم»
هدف برنامه : برجستهسازی نقش ریاست جمهور در پیشبرد کشورراهبرد برنامه : تقویت مشارکت و رقابت و سلامترویکرد برنامه : اعتمادسازی/ امیدآفرینیساختار : ترکیبی جامعه مخاطب : عموم مردم و بویژه جامعه پزشکی و نظام سلامت کشور روز و ساعت پخش : هر روز ساعت 9:00 به مدت 45 دقیقهکارویژه انتخاباتی : تصویر کشیدن ویژگیهای کاندیدای منتخبفضای مجازی : فضای مجازی رادیو سلامت اخبار این برنامه در تارنما و پیام رسانهای شبکه منتشر میکند.
رادیو تهران : برنامه «میدان پاستور»
هدف برنامه : ایجاد شور و نشاط ناشی از آگاهی برای مشارکت در انتخابات راهبرد برنامه : راهبرد مشارکت، رقابت و سلامت راهبردهای اصلی برنامه میباشند (90درصد) برنامه تا حدودی به راهبرد امنیت نیز میپردازد (10در صد)رویکرد برنامه : رویکرد اصلی برنامه همافزایی، امید آفرینی و مردمیسازی میباشد.ساختار : مناظره جامعه مخاطب :
دانشجویان، معلمان، نخبگان، مردان و زنان بین 18 تا 45 سال (قشر نخبه)روز و ساعت پخش : هر روز از ساعت 12:30 به مدت 50 دقیقهکارویژه انتخاباتی : پاسخگویی به سوالات و شبهات شنوندگان، ارائه اطلاعات دقیق بررسی مطالبات مردمی با نگاه به قشر نخبه جامعهفضای مجازی : در تهران 360 برنامه مجدداً تدوین و بارگزاری میشود و بخش تعاملی برنامه مورد توجه قرار میگیرد تا مردم نظر بدهند و تارنمای رادیو تهران هم اخبار برنامه را به صورت ویژه پوشش میدهد.
رادیو اقتصاد : برنامه فصل چهاردهم
هدف برنامه : تبیین اولویتهای اقتصادی دولت آینده و لزوم توجه به برنامههای نامزدها در موضوعات اقتصادیراهبرد برنامه : تقویت مشارکت و رقابت رویکرد برنامه : عدالت محوری / هم افزایی / امید آفرینیساختار : ترکیبی از گفتگوهای کارشناسی و آیتمهای تحلیلی در راستای افزايش سواد رسانهای مخاطبانجامعه مخاطب : گروه سنی جوانان و بالاتر و فعالان اقتصادی و کارآفرینان روز و ساعت پخش : شنبه تا چهارشنبه ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقهکارویژه انتخاباتی : تبیین اولویت اقتصادی دولت آینده/ طرح مطالبات مردم از نامزدهای انتخاباتفضای مجازی : کانالهای رسمی رادیو اقتصاد اخبار این برنامه را منتشر میکنند و متن مکتوب این برنامه در تارنمای رادیو اقتصاد نمایش داده میشود. پویش ایران من به منظور دریافت انتظارت فعالان اقتصادی و کار آفرینان از دولت آینده هم در این برنامه طراحی شده است.
رادیو ورزش: برنامه «میدان انتخاب»
هدف برنامه: تاثیرگذاری بر جامعه ورزشکاران به عنوان گروههای مرجع راهبرد برنامه: تقویت مشارکت و رقابت رویکرد برنامه: تاکید بر مردمیسازی و همافزاییساختار: ترکیبی از گفتوگو، و مناظره جامعه مخاطب: ورزشکاران به ویژه جوانانروز و ساعت پخش: هر روز از ساعت 12:05 الی 13:00 به مدت 55 دقیقهکارویژه انتخاباتی: گفتگو با جامعه نخبگانی ورزش فضای مجازی: تارنمای رادیو ورزش اخبار این برنامه را پوشش میدهد و در پیامرسانهای سروش، بله و ایتا شبکه ورزش بخشهای مختلف این برنامه وایرال میشود.
رادیو نمایش: برنامه «خان هفتم»
هدف برنامه: تبیین برنامههای نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در خصوص هنرراهبرد برنامه: تقویت رقابت و مشارکترویکرد برنامه: قرارگاهی ساختار: مناظره جامعه مخاطب:
هنرمندان وبه ویژه فعالان در هنرهای نمایش (بازیگران، کارگردانان، تهیهکنندگان و مرتبطین دیگر با این هنر)روز و ساعت پخش: هر روز از ساعت 9:30 به مدت 90 دقیقهکارویژه انتخاباتی: رویکرد علمی و عملی و پیشبینی نامزد ریاست جمهوری در حوزه هنر در ایران و مقایسه هنر و هنر اسلامی با هنر فراملی و هنر غربیفضای مجازی : فضای مجازی رادیو نمایش تکههای برنامه را در قالب پادکست منتشر میکند. فضای مجازی بخشهای مهم و قابل توجه و مطالبات هنرمندان که از نمایندگان فرهنگی هنری نامزدها پرسیده میشود را به همراه پاسخ نمایندگان نامزدها و برنامههای مطرح شده نامزدها را بصورت صوتی و هم به صورت نوشتار در فضای مجازی و سایت رادیو نمایش میدهد.
رادیو پیام: برنامه «پیام جمهور»
هدف برنامه : تبیین اهمیت شرکت در انتخابات از منظر مردمراهبرد برنامه : دعوت به حضور حداکثری و مشارکت از زبان مردمرویکرد برنامه : تبیینی و تهییجی و همافزاییساختار : آگهی تبلیغات عمومیجامعه مخاطب : واجدین شرایط رأی دادنروز و ساعت پخش : هر روز بخش صبحگاهی و عصرگاهی به صورت شناورکارویژه انتخاباتی : صراحت کلام و زبان گویای مردم در عرصه انتخاباتفضای مجازی : فضای مجازی معاونت صدا این بخشها را وایرال میکند و علاوه بر آن پیامرسانهای شبکه هم این ماموریت را دنبال میکنند.∎