شناسهٔ خبر: 66896276 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

رییس دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران:

ارقام محلی در ۱۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران کشت شد

ساری- رییس دفتر برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۱۵۰ هزار هکتاری از شالیزارهای استان به زیرکشت ارقام محلی رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد رمضانی گفت: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی تاکنون ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار مازندران شخم و شیار اولیه، ۱۹۷ هزار هکتار معادل ۹۲ درصد آب تخت اولیه، سطح ۲۰۵ هزار هکتار معادل ۹۵ درصد خزانه‌گیری، ۲۰۲ هزار هکتار سطح ۹۴ درصد بذرپاشی و در مجموع ۱۷۵ هزار و ۶۵۰ هکتار در سطح ۸۲ درصد شالیزار استان نشاکاری شد.

رمضانی با اشاره به اینکه با توجه به اعلام کم آبی شالیکاران امسال به کشت ارقام زودرس ترغیب شدند، سطح کشت رقم محلی را ۱۵۰ هزار و ۶۹۳ هکتار و ارقام پرمحصول کم آب بر را ۲۵ هزار هکتار اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال از سطح شالیزارهای استان ۱۲۶ هزار و ۴۰۰ هکتار معادل ۷۳ درصد سطح شالیکاری شده، نشاکاری به صورت مکانیزه و ۴۹ هزار هکتار (۲۷ درصد) به شیوه سنتی صورت گرفت هکتار شالیزار استان به صورت مکانیزه و حدود ۳۲ هزار هکتار به روش سنتی انجام شد.

رمضانی با تاکید بر توجه شالیکاران به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی، به برنجکاران استان توصیه کرد: از دادن کود سرک بیش از اندازه خودداری و به مصرف کود mpk به ویژه کودهای فسفر و پتاسه اقدام کنند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران همچنین گفت: کشاورزان شرق استان که با مشکل آب مواجه هستند، با توجه به کشت کلزا و آغاز گندمکاری از نیمه خرداد، کشت ارقام زودرس را در دستورکار قرار دهند، آبگیری آب بندان‌ها را جدی بگیرند و پس از مصرف کود mpk حتماً به مصرف ریز مقوی‌ها نیز اقدام کنند.