شناسهٔ خبر: 66742012 - سرویس سیاسی
منبع: رویدادایران | لینک خبر

پایان کار نمایشگاه بین‌المللی کتاب/ ۴۹۷ میلیارد تومان کتاب به فروش رفت پایان کار نمایشگاه بین‌المللی کتاب/ ۴۹۷ میلیارد تومان کتاب به فروش رفت

به گزارش اکوایران، پرونده سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روز گذشته، 29 اردیبهشت ماه بسته شد. این دوره از نمایشگاه از 19 اردیبهشت در مصلای تهران شروع به کار کرد و در دو بخش حضوری و مجازی میزبان علاقه‌مندان کتاب بود. بنا به اعلام «ایسنا» در سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب، 2619 ناشر

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، پرونده سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در روز گذشته، 29 اردیبهشت ماه بسته شد. این دوره از نمایشگاه از 19 اردیبهشت در مصلای تهران شروع به کار کرد و در دو بخش حضوری و مجازی میزبان علاقه‌مندان کتاب بود.

بنا به اعلام «ایسنا» در سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب، 2619 ناشر داخلی و 55 ناشر خارجی حضور داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه جلسه هیأت دولت در 19 اردیبهشت، از حضور اکثر فعالین و ناشرین داخلی برجسته در نمایشگاه کتاب امسال خبر داد و عنوان کرد که ناشران داخلی نسبت به سال قبل حضور پررنگ‌تری خواهند داشت. اما با توجه به اعلام تعداد ناشران داخلی که در امسال در نمایشگاه شرکت کردند، نه‌تنها تعداد آنها در نمایشگاه امسال افزایش نیافت، بلکه شاهد کاهش تعداد ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب امسال بودیم.

بیشترین تعداد ناشران داخلی حاضر در نمایشگاه با 4132 ناشر، متعلق به سال 1396 است. همچنین در سال 1395 با حضور 1886 ناشر داخلی، پایین‌ترین نرخ حضور ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران از سال 1387 به بعد به ثبت رسیده است.

نمایشگاه کتاب تهران در سال‌های 1399 و 1400 به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-19 برگزار نشد.

14030219

علی رمضانی، سخنگوی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره میزان فروش این رویداد فرهنگی، گفت: تا پایان روز دهم در بخش حضوری ۳۱۹ میلیارد فروش داشتیم که ۲۲۳ میلیارد آن از طریق درگاه رسمی و ۹۶ میلیارد آن از مبادی غیررسمی و کارت به کارت بوده است.

او همچنین فروش بخش مجازی را 178 میلیارد تومان اعلام کرد و تصریح کرد: از این مبلغ، ۱۳۵ میلیارد سهم ناشران و ۴۳ میلیارد سهم کتابفروشان بوده است. در مجموع ۴۹۷ میلیارد فروش در بخش حضوری و مجازی تا اتمام روز دهم به ثبت رسیده است.

رمضانی کل میزان فروش نمایشگاه را در هر دو بخش حضوری و مجازی در سال گذشته ۴۰۱ میلیارد تومان اعلام کرد. هنوز آمار دقیق تعداد نسخه‌های به فروش رفته کتاب‌ها تا پایان کار نمایشگاه اعلام نشده است، اما با دیدن قیمت‌های کتاب و مقایسه‌ آنها می‌توان دریافت که قیمت کتاب‌ها از سال گذشته تا امروز افزایش قابل توجهی داشته است. با این وجود افزایش میزان فروش نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل اتفاق قابل حدسی بود.

خبر مرتبط
برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ حضور ناشران با چالش‌های افزایش قیمت
برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ حضور ناشران با چالش‌های افزایش قیمت

اکوایران: امروز 19 اردیبهشت‌ماه، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شروع به کار کرده است و به مدت 10 روز در مصلی تهران برگزار می‌شود.

رونق غرفه‌ها با حضور چهره‌ها

توجه ناشران به استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی چهره‌ها و فعالان حوزه هنر و کتاب به منظور جذب مخاطبان، یکی از جنبه‌های برجسته نمایشگاه کتاب امسال بود. کاری که در همه جای دنیا انجام می‌شود و در ایران نیز استفاده از این ظرفیت به مرور زمان شکل درستی به خود گرفته است؛ به این صورت که ناشران در راستای عملکرد خودشان از نویسندگان، مترجمان و فعالان مرتبط با حوزه کاری خود دعوت به حضور کنند.

در نمایشگاه امسال نیز بسیاری از ناشران با استفاده از این ظرفیت سعی کردند مخاطبان بیشتری جذب کنند. یکی از فعال‌ترین ناشران در این امر، نشر چشمه بود. این نشر با حضور چهره‌هایی نظیر، عادل فردوسی‌پور، سروش صحت، بهمن فرمان‌آرا، مصطفی مستور، سید علی صالحی و نسیم مرعشی که در قامت نویسنده و مترجم با آنها همکاری داشته است، برای جذب مخاطب استفاده کرد و روزهای شلوغی را برای خود رقم زد.

الزام به کارگیری قانون کپی‌رایت

در کنار افزایش قیمت کاغذ، یکی دیگر از چالش‌هایی که ناشران همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مسئله رعایت نشدن حق کپی‌رایت و مسئله توزیع کتاب است. شما با قدم زدن در نمایشگاه کتاب، حتما با کتاب‌های بسیاری مواجه خواهید شد که عناوین یکسانی دارند و تنها نام ناشر و مترجم آن تغییر کرده است. اگر قانون کپی‌رایت وجود داشت و به درستی اجرا می‌شد دیگر شاهد این حجم از کتاب‌ها با عنوان یکسان نبودیم. اگر سیستم توزیع کتاب درست بود آیا فروشگاهی بودن نمایشگاه توجیهی داشت؟ اما و اگرها بسیار است.

خبر مرتبط
چمران: باید راه نمایشگاه را ببندیم
چمران: باید راه نمایشگاه را ببندیم

مهدی چمران در حاشیه دویست و سی و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز نطق پیش از دستور یکی از اعضا قرائت خواهد شد، گفت: ضوابط تشکیلاتی شهرداری نیز بررسی می‌شود و نرخ‌گذاری خدمات بهشت زهرا (س) و همچنین بهای خدمات استفاده از مراکز فرهنگی و هنری مورد بررسی قرار می‌گیرد. تغییر نام چند محله نیز انجام خواهد شد.

نمایشگاه کتاب و ترویج فرهنگ کتاب خوانی خوب است، اما نباید مقهور اعداد در این زمینه بود، اگرچه که شاهد افزایش آمار ریالی فروش بودیم، اما نباید صرفا آن را به مثابه رونق این بازار دانست؛ همانطور که شاهد کاهش حضور ناشران در نمایشگاه بودیم.

نمایشگاه کتاب نیاز به بازنگری‌های بسیاری نیز دارد. از جمله یک مکان دائمی برای برگزاری و ستاد دائمی فعال برای رصد و برنامه‌ریزی اتفاقات تا اصلاح برخی از آیین‌نامه‌ها.

منبع: ecoiran-63839