شناسهٔ خبر: 65983353 - سرویس سیاسی
منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

قطعنامه‌ سازمان ملل: تحریم‌های یکجانبه ضد حقوق بشر است

صاحب‌خبر -

قطعنامه‌ محکومیت و منع تحریم‌های یکجانبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با اکثریت آرا تصویب شد.

بر اساس این گزارش که از سوی نمایندگی ایران در ژنو در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته، این قطعنامه از گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه بررسی آثار منفی تحریم‌ها خواسته که به اقدامات خود برای شناسایی و معرفی تدابیر موثری که به برچیده شدن تحریم‌های یکجانبه کمک می‌کند، ادامه دهد.

به گزارش انصاف نیوز، عنوان این قطعنامه «آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره‌مندی مردم از حقوق بشر» است که با رای قاطع اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

این قطعنامه که با هدف شناسایی اثر منفی تحریم‌های یکجانبه بر حقوق بشر ملت‌های هدف تهیه شده بود، امسال نیز در روز چهارشنبه 15 فروردین ۴٠٢ و در جریان پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو به تصویب رسید.

برپایه این گزارش که از سوی نمایندگی ایران در ژنو در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته، این قطعنامه از گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه بررسی آثار منفی تحریم‌ها خواسته که به اقدامات خود برای شناسایی و معرفی تدابیر موثری که به برچیده شدن تحریم‌های یکجانبه کمک می‌کند، ادامه دهد.

قطعنامه همچنین خواستار توجه بیشتر گزارشگر ویژه سازمان ملل به «زیاده‌روی در اجرای تحریم‌هایی که حقوق بشر مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد» شده است.

این قطعنامه تصریح می‌کند تحریم‌های یکجانبه بر خلاف منشور ملل متحد است و در ادامه، همه کشورها را قاطعانه موظف می‌کند از اعمال تحریم‌های یکجانبه پرهیز و اقدامات خود در این خصوص را متوقف کنند.

قطعنامه از طرح گزارشگر ویژه برای ایجاد سازوکارهای جمع‌آوری اسناد آثار تحریم‌های یکجانبه بر حقوق بشر، که در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر اجرا شده، استقبال کرده است.

علاوه بر این، در متن قطعنامه به خودداری کشورها از ارائه فهرست‌های غیرقانونی با ادعای «دولت‌های حامی تروریسم» اشاره و تاکید شده است که چنین فهرست‌های یکطرفه‌ای موجب افزایش تحریم‌های یکجانبه و نقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل از جمله حق حاکمیت و برابری کشورها خواهد شد.

گزارش می‌افزاید این قطعنامه توسط اوگاندا به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد ارائه شده و جمهوری اسلامی ایران نیز همچون گذشته یکی از بانیان این قطعنامه بوده است.

این قطعنامه در حالی در شورای حقوق بشر به تصویب رسید که بلژیک به نمایندگی از اتحادیه اروپایی و آمریکا از وضع و اعمال تحريم‌های یکجانبه دفاع کردند و در مخالفت با آن سخن گفتند اما پس از استماع نظر موافقان و مخالفان، 32 عضو از 47 عضو شورای حقوق بشر به این قطعنامه رای مثبت دادند و این قطعنامه با اکثریت آرا به تصویب رسید.

ایران از جمله کشورهای جهان است که تحت شدیدترین تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا قرار دارد و به نظر می‌رسد با تصویب این قطعنامه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مسیر دولت برای ارائه اسناد آسیب‌های حقوق بشری این تحریم‌ها از جمله در زمینه دسترسی به دارو، فناوری‌های کاهش آلایندگی محیط زیست، قطعات یدکی هواپیما و… که مستقیما جان ایرانیان و کیفیت زندگی‌شان را هدف قرار داده، هموار می‌شود.

انتهای پیام