شناسهٔ خبر: 64162578 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

معاون وزیر دفاع:

تحرکات آمریکا و کشورهای فرامنطقه‌ای را در غرب آسیا رصد می‌کنیم

صاحب‌خبر -
 
 
 
معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: حرکات شناورهای آمریکایی در منطقه، دریای سرخ، دریای مدیترانه و اقیانوس‌ها دائماً رصد می‌شود و این اطلاعات به صورت دوره‌ای در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد.
امیر سرتیپ دوم مجید فخری، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در برنامه صبح بخیر ایران شبکه اول سیما، گفت: ما مجموعه‌ای را برای رصد ماهواره‌های عبوری از آسمان ایران در اختیار داریم. وزارت دفاع تجهیزاتی برای این کار تولید کرده و این ماهواره‌ها به واسطه آن تجهیزات رصد می‌شوند.
وی افزود: یک نرم‌افزار نیز توسط سازمان جغرافیایی تولید شده و در اختیار همه نیروهای مسلح قرار دارد که موقعیت و زمان عبور ماهواره‌ها را بر فراز آسمان ایران مشخص می‌کند و اطلاعات آن را در اختیار همکاران ما در نیروهای مسلح قرار می‌دهد.
سازمان جغرافیایی 
موظف به تأمین اطلاعات جغرافیایی نیروهای مسلح
معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به فعالیت‌های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در حوزه نظامی تصریح کرد: خدمات این سازمان برابر ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع در حوزه غرب آسیا و تولید اطلاعات مکانی این محدوده جغرافیایی است. بنابراین نیروهای مسلح هر کجا فعال هستند و نیاز به اطلاعات دارند، ما موظف به تامین آن هستیم.
وی گفت: اگر هواپیما یا سربازی از نیروهای مسلح اقدامی در داخل یا خارج از مرز انجام می‌دهد، موظف به تامین اطلاعات آن هستیم و یا اگر شناوری از نیروهای مسلح مانند شناور دنا یا ناو بندر مکران مشغول دریانوردی هستند و باید یک دور یا ۳۶۰ درجه به دور کره زمین گردش کنند، موظف به تامین اطلاعات مکانی آنها در دریا هستیم.
امیر فخری در پاسخ به سؤالی درباره رصد تحرکات سنتکام در منطقه غرب آسیا توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، عنوان کرد: ما با کمک مجموعه‌های نیروهای مسلح این کار را انجام می‌دهیم. حرکات شناورهای آمریکایی در منطقه، دریای سرخ، دریای مدیترانه و اقیانوس‌ها دائماً رصد می‌شود و این اطلاعات به صورت دوره‌ای در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد.
اقدامات برای تامین امنیت مرزهای شرق کشور
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین امنیت مرزهای کشور، تاکید کرد: درخصوص مرزهای شرقی کشور یک کار بزرگ توسط نیروهای مسلح با هماهنگی وزارت کشور و وزارت خارجه در حال انجام است تا مرزهای ما دارای استحکاماتی باشند که تروریست‌ها نتوانند به سادگی وارد کشور شده و یا عملیاتی را انجام دهند.
وی افزود: مشخص کردن نقاط مرزی و خطوط مرزی کشور بخشی است که سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح مسئولیت آن را  برعهده ‌دارد که این کار با هماهنگی نیروهای مسلح در حال انجام است. سال گذشته بخش عمده‌ای از فنس‌کشی مرز پاکستان بر اساس موافقتنامه‌ها و قراردادها انجام شد. مشخص کردن محل دقیق احداث میله مرزی، فنس و یا دیوار وظیفه‌ای است که سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با همکاری و هماهنگی وزارت امور خارجه، مرزبانی و دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهد، به نحوی که مرز واگذار شده و آنها استحکامات را نصب می‌کنند.
امیر فخری اعلام کرد: درخصوص مرز افغانستان نیز این کار در حال انجام است.
کمک وزارت دفاع به پایش هوشمند مرزها
به گزارش فارس، معاون وزیر دفاع درخصوص پایش و نظارت هوشمند مرزها عنوان کرد. پایش و نظارت هوشمند مرزی وظیفه‌ای است که بیشتر به مرزبانی واگذار شده است ولی وزارت دفاع در حوزه تامین تجهیزات به آنها کمک می‌کند، تجهیزاتی که بتواند این پایش را به صورت
۲۴ ساعته برای مرزبانی فراهم کند.
سومین نمایشگاه ایران ژئو 
دوم دی‌ماه افتتاح می‌شود
معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح همچنین عصر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو گفت: این رویداد با ایده هم‌افزایی در کشور در سال ۱۴۰۰ با برخی از شرکت‌ها و دانشگاه‌ها شکل گرفت.
وی افزود: هدف از این نمایشگاه این است که تمامی دستگاه‌ها و مجموعه‌ها گردهم آمده و یک گفتمانی را برای حل مسائل مختلف کشور با یکدیگر داشته باشند. بسیاری از شما با اخبار مرتبط با سیل و زلزله و برخی از حوادث طبیعی دیگر آشنایی دارید، لذا شرکت‌ها و دانشگاه‌ها باید برای حل مشکلات کشور دست به دست یکدیگر بدهند.
امیر فخری اظهار کرد: برخی از سازمان‌ها با مسائلی از جمله بحث‌های زمین‌خواری و ساخت‌ و سازهای غیرمجاز مواجه‌اند، لذا این راه‌حل‌های هوشمندانه می‌تواند در رفع این مشکلات نقش بسزایی داشته باشد.
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با اشاره به برگزاری سومین دوره نمایشگاه ایران ژئو، عنوان کرد: سومین نمایشگاه بین‌المللی ایران ژئو، از ۲ الی ۵ دی ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی و سازمان‌های فعال در حوزه داده‌های جغرافیایی در این نمایشگاه حضور دارند و از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری سازمان جغرافیای نیروهای مسلح، محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و برخی از دستاوردهای دیگر نیز رونمایی خواهد شد.
امیر فخری درخصوص اهداف نمایشگاه ایران ژئو، تصریح کرد: هدف ما این بود که تمامی دستگاه‌هایی که با اطلاعات جغرافیایی سر و کار دارند در این نمایشگاه هم‌افزایی داشته باشند و دستگاه‌های مسئول تولید اطلاعات مکانی و دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی باید دست به دست هم دهند تا سازمان‌های بهره‌بردار بتوانند راهکاری برای حل مشکلات ارائه دهند.
وی ادامه داد: ساخت و سازهای غیرمجاز و سطح زیرکشت و هیدروپلیتیک که ما با کشورهای همسایه داریم از جمله موضوعاتی است که در این نمایشگاه مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اظهار کرد: ما تعداد زیادی شرکت دانش‌بنیان در کشور داشتیم و داریم که محلی برای ارائه محصولاتشان پیدا نمی‌کردند. در نمایشگاه‌های قبلی توانمندی‌های این شرکت‌ها ارائه شد و قراردادهایی هم با برخی سازمان‌ها بسته شد. همچنین دستاوردهای سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ارائه و قراردادهایی هم برای همکاری دوجانبه بسته شد.
معاون وزیر دفاع گفت: برای رصد مرزها و تحلیل اطلاعات در این حوزه، سامانه‌هایی را طراحی کرده‌ایم که سانحه را در اختیار مرزبانی قرار می‌دهد تا این عزیزان بتوانند با استفاده از این تجهیزات و سامانه‌ها، به مرزبانان ما در کنترل و حراست از مرزها کمک بیشتری کنند.
وی ادامه داد: نمایندگانی از دو طرف برای بررسی و حل و فصل اختلافات مرزی، از منطقه بازدید کرده و بحث اشتباه طرف افغانستانی درخصوص لحاظ‌کردن دیوار مرزی زابل به عنوان مرز با آنها مطرح و حقوق ایران در این خصوص پیگیری شده است.
امیر فخری تصریح کرد: وظیفه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رصد مرزها است که در این حوزه برای رصد مرز و تحلیل داده در حال نصب سامانه‌های پایشی هستیم. بعد از نصب، این سامانه‌ها برای بهره‌برداری در اختیار مرزبانی قرار می‌گیرد.
وی افزود: ستاد کل نیروهای مسلح با وزارت کشور طرحی را برای انسداد مرز افغانستان به پیش می‌برند تا با موانع فیزیکی تردد در مرز محدود شود.
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ادامه داد: تعیین نقاطی که این انسداد باید صورت بگیرد وظیفه سازمان جغرافیای است که چند دور مذاکره بین ما و مسئولان افغانستانی صورت گرفته است و چندی پیش هم نیروهای فنی ما و افغانستان روی یکی از نقاطی که مورد بحث بود مذاکره کرده و این موضوع هم رفع شد.
معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: در مورد دیوار مرزی زابل هم بخشی از زمین‌های کشاورزی در آن سوی دیوار بود که مذاکره شد و حقوق ما در این‌باره استیفا شد.
امیر فخری تصریح کرد: هر خودروی زرهی و یا خودرویی که در وزارت دفاع تولید می‌شود، نیازمند سامانه ناوبری دیجیتال است که تجهیزاتی در سازمان طراحی کردیم که می‌تواند در هواپیما، شناور و خودروها نصب شود و جای نقشه‌های کاغذی را بگیرد.
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: در موضوع حقآبه هیرمند با پایش تصاویر ماهواره‌ای از سی سال پیش کار ارزشمندی انجام دادیم و میزان آب ورودی به هیرمند و میزان استفاده از آن تبدیل به نمایه‌های علمی شده و در اختیار وزارت خارجه و دستگاه‌های نظامی قرار داده شده است.
وی اظهار کرد: در رژیم حقوقی دریای خزر یک بند آن تعیین مرز آبی کشورهای حاشیه خزر است. شش جلسه با سران کشورهای ساحلی خزر تشکیل شده است و در این زمینه پیشنهادات مختلفی ارائه شده است. این پیشنهادات در حال کارشناسی است که در صورت توافق اعلام می‌شود. موضوع پس‌رَوی دریای خزر و حوزه آب‌های ورودی به این دریا بخصوص‌ رود ولگا دائما در حال رصد است و ما یک کشتی را برای آبنگاری دریای خزر تجهیز کرده‌ایم که در حال کار است.
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در پاسخ به سؤالی درخصوص برخی مشکلات مرزی با عراق گفت: موقعیت مرزی با عراق بر اساس قرارداد 1975 الجزایر تنظیم شده که در برخی نقاط به صورت خیلی محدود بین ما و عراق مورد بحث است که البته مشکل خاصی هم نیست که برخی از آنها به دلیل شرایط خاص جغرافیایی مشکلاتی پیش آمده و مشکل خاصی هم وجود ندارد.
امیر فخری خاطرنشان کرد: وظیفه رصد پایگاهای ثابت دشمن به عهده خود نیروهای مسلح است که ما هم توسط تصاویر ماهواره‌ای به آنها کمک می‌کنیم. الان تمرکز ما روی ارائه اطلاعات جابه‌جایی شناورهای فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای مدیترانه است.