شناسهٔ خبر: 63346036 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

از 800‌میلیون تا 2‌میلیارد ‌تومان قیمت جدید ماشین‌های خارجی

صاحب‌خبر -

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی برای ۶ خودرو وارداتی به مدت ۳ روز باز می‌شود و در این مرحله خودرو‌های فیات ۵۰۰ و سوزوکی سیاز با قیمت علی‌الحساب نیز به سامانه آمده است. چهار خودروی دیگری که در سامانه فروش قرار دارند با قیمت‌های قطعی محاسبه شده‌اند که شامل سه خودروی چینی و یک خودروی کره‌ای است.

جتا VS۵، جتا VS۷، کیا سونت، زوتی DL۵، فیات ۵۰۰ و سوزوکی سیاز از جمله شش محصولی هستند که در این دوره سامانه وارداتی‌ها حضور دارند.این خودروها به ترتیب از شرکت‌های ماموت خودرو، کوشا خودرو، پارس خودرو، پارسیان خودرو مانلی و راسا خودرو خاورمیانه هستند. اما قیمت‌های قطعی و علی‌الحساب این خودروها چقدر است و چه مشخصاتی نیز دارند؟

سوزوکی سیاز با قیمت علی‌الحساب بدون سایر هزینه‌ها و هزینه شماره‌گذاری(یک میلیارد تومان) و فیات 500 نیز بدون احتساب این هزینه‌ها و به صورت علی‌الحساب(یک میلیارد و 500 میلیون تومان) قیمت‌گذاری شده است. حالا بررسی می‌کنیم این خودروها در مبدا خود که معمولا کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند چه قیمتی دارند و تا به دست مشتری ایرانی برسند چه قیمتی خواهند داشت؟

بررسی مشخصات و قیمت فیات 500
مثلا در مورد فیات 500 این اتومبیل در حاشیه خلیج فارس در پایین‌ترین مدلش به قیمت 17 هزار و پانصد دلار عرضه شده است. یعنی به دلار آزاد حدود 890 میلیون تومان محاسبه می‌شود. حالا اگر به این قیمت تعرفه 66 درصد و 4 درصد سود ثابت بازرگانی را اضافه کنیم به رقم یک میلیارد و پانصد و سیزده هزار تومان می‌رسیم.

پس شاید به نظر برسد که یک میلیارد و نیم علی‌الحساب رقم منصفانه‌ای است. حداقل فعلا. اما این موضوع را در نظر بگیرید که کارشناسان می‌گویند وارد کنندگان از دلار نیمایی برای واردات بهره برده‌اند. یعنی دلار 28 هزار تومانی. با احتساب رقم ارز نیمایی این گونه محاسبات به نفع وارد کننده و به ضرر مصرف کننده خواهد بود و مختصات بازار کلا تغییر می‌کند. درواقع عده‌ای از کارشناسان با احتساب هزینه‌ها تخمین می‌زنند این خودرو حدود 2/5 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شود.

این موضوع در حالی است که برخی معتقد هستند خودروی فیات 500 با قیمت تقریبی 2/5 میلیاردی برای علاقه‌مندان به محصولات اروپایی نمی‌تواند مانع چندانی ایجاد کند، اما در مقابل، برخی معتقد هستند این قیمت با توجه به ابعاد و کلاس خودرو، می‌تواند از جذابیت‌های فیات ۵۰۰ برای بسیاری از علاقه‌مندان به این نوع خودروها بکاهد.

در هر صورت این محصول را می‌توان تنها اروپایی حال حاضر وارداتی در دور جدید دانست، اما از یک سو، سابقه نه چندان دور حضور خودروهای اروپایی و از سوی دیگر، با توجه به قیمت سنگین این محصول، نمی‌توان پیش‌بینی مناسبی از آینده و بازار این محصول ارائه کرد. در سامانه فروش درباره مختصات و پیشرانه این خودرو نوشته شده است؛ دارای گیربکس اتوماتیک 5 سرعته، حجم موتور 1/2 و توان موتور 69 اسب بخار. سرعت هم 160 کیلومتر بر ساعت. یعنی با یک خودروی عجیب و پیشرانه خاص هم مواجه نیستیم تا چنین رقمی داشته باشد.

سوزوکی سیاز و بررسی قیمت
قیمت سوزوکی سیاز در بازار امارات در حدود 13500 دلار تا 15500 دلار است. خودرویی که در سامانه پیشرانه آن 1/5عنوان شده، گیربکس اتوماتیک چهار سرعته دارد توان موتور هم 105 اسب بخار است. پس میزان تعرفه این خودرو 95 درصد خواهد بود. حالا یک میلیارد تومان علی‌الحساب برایش در نظر گرفته‌اند و باید دید قیمت قطعی آن چه میزان عنوان خواهد شد.

قیمت قطعی سایر خودروهای سامانه وارداتی فروش
در این لیست دو خودروی چینی در بخش ارزان‌ترین و گران‌ترین قرار دارند. جتا VS7 از شرکت ماموت خودرو با قیمت قطعی دو میلیارد و 22 میلیون و 500 هزار تومان گران‌ترین و زوتی DL5 از شرکت پارس خودرو با قیمت قطعی 826 میلیون و 500 هزار تومان جزو ارزان‌ترین‌ها است. سایر خودروها نیز به این شکل است: جتا VS5 ماموت خودرو با قیمت قطعی یک میلیارد و 695 میلیون و 700 هزار تومان، کیا سونت از شرکت کوشا خودرو با قیمت قطعی یک میلیارد و 747 میلیون و 300 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

شرایط علی‌الحساب در سامانه فروش
در سامانه فروش خودروهای وارداتی مواردی نیز ذکر شده که تاکید می‌کند قیمت‌های علی‌ا‌لحساب بدون احتساب هزینه‌ها است و خریداران بدانند قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

تبصره ۱- قیمت علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

تبصره ۲- قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارائه کلیه مستندات و مدارک مثبته(اسناد اثبات‌کننده) و بر اساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌شود.

تبصره ۳- مطابق مصوبه شورای رقابت، ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم محاسباتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود که متعاقباً در سامانه بارگذاری خواهد شد.

تبصره ۴- مبلغ پرداختی در صورتی که علی‌الحساب اعلام شده باشد، پس از فراخوان اولیه به صورت ۵۰ درصد قیمت علی‌الحساب خواهد بود که پس از واریز مبلغ مذکور نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی توسط شرکت واردکننده اقدام می‌شود و در خصوص موارد مندرج در جدول شماره یک(شامل قیمت قطعی خودروهای وارداتی است) و همچنین مواردی که قیمت قطعی خودرو تا زمان دریافت پیامک اعلام شود شرکت می‌تواند به صورت کامل قیمت قطعی را دریافت کند.

تبصره ۵- عدم واریز وجه حداکثر تا ۵ روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه حذف می‌شود.

تبصره ۶- حداکثر زمان تحویل خودرو برای قراردادهای منعقده ۳ ماه است لذا واردکنندگان باید حداکثر تا سه ماه پس از انعقاد قرارداد نسبت به صدور دعوت‌نامه تکمیل وجه بر اساس قیمت قطعی اعلام شده توسط شورای رقابت اقدام و همزمان تحویل خودرو به متقاضی صورت پذیرد.

تبصره ۷- در صورت تأخیر در تحویل، قراردادهای مذکور مشمول جرایم تأخیر در تحویل مقرر در آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو و دستورالعمل‌های صادره در این خصوص خواهند شد. قراردادهای مذکور مطابق ضوابط مشمول سود مشارکت و انصراف نیست.

تبصره ۸- تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت نامی قبل متقاضی و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌گیرد.
در پایان باید به این موضوع اشاره کرد با بررسی وضعیت تعرفه‌ها و احتساب هزینه‌ها واقعا خبردرمانی واردات خودروهای اقتصادی چندان هم موثر نبود و خب این خودروها اقتصادی نیستند. باید منتظر ماند و دید آیا خبری از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم می‌شود بلکه بتوان روی آنها حساب باز کرد.