شناسهٔ خبر: 6268556 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

آمريكا به نقطه صفر بازگشت

دبه دوباره اوباما در ثانيه هاي پاياني مذاكرات هسته اي

صاحب‌خبر -

خبرنگار اعزامي رسالت به وين :همان گونه که پيش بيني مي شد، تغيير مواضع ايالات متحده آمريکا و اعضاي غربي 1+5 در ساعت صفر و لحظات پاياني مذاکرات هسته اي، منجر به ايجاد گره هاي تازه اي در اين ماراتن ديپلماتيک شده است. در حالي که برخي منابع خبري از حل و فصل اختلافات و رسيدن طرفين به توافق نهايي خبر داده بودند، از سه شنبه شب دبه طرف آمريکايي بر روي موضوع رفع تحريمها وارد فاز تازه اي شد.دبه کردن طرف آمريکايي پس از ان صورت گرفت که باراک اوباما در پيامي ويدئوکنفرانسي، از تيم مذاکره کننده هسته اي آمريکا خواست تا در موضوع رفع تحريمها، بر مواضع غير عقلاني خود پافشاري کنند.درست آذرماه سال گذشته و در جريان مذاکرات هسته اي وين بود که چشمک نفتي آل سعود به کاخ سفيد و معامله اي که بين اين دو بر سر بر هم زدن بازار نفت شکل گرفت، منجر به بر هم خوردن مذاکرات وين 8 و تمديد هفت ماهه مذاکرات شد. در آن زمان آمريکا صراحتا در دقايق پاياني مذاکرات دبه کرد و جان کري با دستور مستقيم اوباما ، زير ميز مذاکره زد.در آن زمان بسياري از تحليلگران بر هم زدن توافقات صورت گرفته در مذاکرات وين و تمديد هفت ماهه مذاکرات را خطايي فاحش از سوي اوباما خواندند زيرا کنگره آمريکا از ابتداي ژانويه سال 2015(دي ماه سال کذشته) در اختيار جمهوريخواهان قرار مي گرفت. 
با اين حال اوباما و کري متعهد شدند که بازي جمهوريخواهان را در کنگره مديريت نمايند! نتيجه اين مديريت، قائل شدن حق نظارت بر توافق هسته اي نهايي براي کنگره بود! حالا اوباما چاره اي 
جز راضي کردن جمهوريخواهان و دموکراتهاي سنا جهت تاييد توافق نهايي ندارد! در اين ميان علاوه بر افرادي مانند جان مک کين و ليندسي گراهام ،تد کروز ، تام کاتن و ديگر سناتورهاي جمهوريخواه،  سناتورهاي دموکراتي مانند باب منندز و بن کاردين نيز مخالف هرگونه توافق هسته اي با ايران هستند.
طي دو روز اخير، لوران فابيوس و جان کري وزراي امور خارجه فرانسه و آمريکا صرفا بر روي پيشرفت کلي مذاکرات در عين وجود نقاط اختلافي تاکيد مي‌کنند. با اين حال يک منبع نزديک به مذاکرات هسته اي در اين خصوص به خبرنگار اعزامي رسالت به وين مي گويد :
"ناهماهنگي داخلي اعضاي 1+5 به نقطه اوج خود رسيده است. اعضاي 1+5 طي روزهاي اخير بيشترين وقت ممکن را بر روي هماهنگ سازي مواضع داخلي خود صرف نموده و در نهايت هنوز به نتيجه نرسيده اند. فدريکا موگريني نيز در عمل توان مديريت اوضاع را از دست داده است. بر هم ريختن برنامه هاي مذاکرات جمعي  اعضاي 1+5 با ايران، معلول برگزاري جلسات متعدد داخلي ميان نمايندگان آمريکا،روسيه، چين،فرانسه، انگليس و آلمان است."
موسي عاصي تحيلگر  عرب زبان مسائل بين المللي نيز در اين خصوص به خبرنگار رسالت  در وين مي گويد :
"  بازي ايالات متحده آمريکا و فرانسه در دقايق پاياني مذاکرات هسته اي با ايران همواره پيچيده است. در حال حاضر نيز اين پيچيدگي به قوت خود باقي ‌است. بازي واشنگتن طي ساعات آتي و روزهاي تعيين کننده بعدي نيز در عمل قابل
 پيش بيني نيست."
محمد جواد ظريف ، وزير امور خارجه کشورمان نيز در حاشيه مراسم احيا شب بيست و سوم ماه مبارک رمضان و در جمع خبرنگاراني که در مرکز اسلامي امام علي (ع) شهر وين حضور يافته بودند اظهار کرد :
"مذاکرات دشواري هاي ويژه‌اي دارد مخصوصا الان که مي‌تواند روزهاي نهايي مذاکره باشد.  در صورتي که به توافق نزديک شويم، حتما در اين زمان هر کلمه‌اي که بالا و پايين بشود مي‌تواند تاثير اساسي داشته باشد، به همين خاطر هم ما با دقت مذاکره مي‌کنيم، هم طرف مقابل با دقت کار مي‌کند. متاسفانه شاهد تغيير مواضع، زياده خواهي و هم شاهد اين هستيم که چندين کشور که در گروه 1+5 هستند هر يک مواضع متفاوتي دارند و اينها وضعيت را دشوار کرده است.تمام تلاش خود را مي‌کنيم و آن گونه که مقام معظم رهبري و مسئولان کشور بارها گفته‌اند ما دنبال يک توافق با عزت و دنبال مذاکره هستيم، براي مذاکره و براي رسيدن به توافق وارد اين ميدان شديم.»
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در ادامه تصريح کرد :"مردم ايران دنبال توافق هستند اما توافقي که با عزت باشد.  مذاکره را ادامه مي‌دهيم، ميز مذاکره را هيچ گاه ترک نکرده و نخواهيم کرد. اگر طرف مقابل به دنبال توافق شرافتمندانه متوازن باشد، حتما اين توافق قابل دسترس است.الان به مرحله‌اي رسيده‌ايم که طرف‌هاي مقابل ما بايد تصميم بگيرند که به دنبال توافق هستند يا دنبال فشار. بارها گفته‌ايم توافق و فشار قابل جمع نيست و بايد يکي از اين دو را انتخاب کنند.»
در نهايت اينکه ايالات متحده آمريکا فرصت بسيار اندکي براي اتخاذ تصميم واقعي خود جهت رسيدن به توافق نهايي دارد. بديهي است که در صورت عدم تحقق اين اراده واقعي ، توافقي در کار نخواهد بود.اراده اي که حداقل تا اين لحظه از سوي اوباما و همراهانش به فعليت نرسيده است.