شناسهٔ خبر: 61531291 - سرویس اقتصادی
منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

سیگنال‌های سیاسی برای قیمت دلار / بازار به چه سمتی می‌رود؟

قیمت دلار در هفته نخست مرداد نوساناتی داشت اما در روزهای پایانی با وجود نزدیکی تعطیلات محرم روند افزایشی را پشت سر گذاشت. پیش‌بینی‌ها می‌گویند قیمت دلار در روز بازگشایی بازارها احتمالا در محدوده 48 یا 49 هزار تومان خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در آخرین روز کاری هفته روند صعودی داشت اما برخی کارشناسان معتقدند برای اینکه ارز آمریکایی بتواند کانال 50 هزار تومانی را پس بگیرد به سیگنال‌های قوی‌تر سیاسی نیاز دارد.

بر اساس گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار روز چهارشنبه 4 مرداد و پیش از تعطیلات تاسوعا و عاشورا، به 48899 تومان رسید و بیشترین و کمترین قیمت نیز 49160 و 48870 تومان بود.

همچنین بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، روز چهارشنبه، شروع معاملات بازار ارز با قیمت 49100 تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز 48900 و 49130 تومان به ثبت رسید.  آخرین معامله غیرقانونی فردایی نیز با قیمت 48900 تومان انجام شد.

بازار ارز فردا شنبه، 7 مرداد بازگشایی نمی‌شود و معامله‌گرات تا دوشنبه 9 مرداد به تعطیلات رفته‌اند. پیش‌بینی‌ها می‌گویند معاملات دلار با بازگشایی بازار احتمالا در همان محدوده 48 یا 49 هزار تومانی آغاز می‌‌شوند؛ مگر اینکه معامله‌گران سیگنال‌های قوی‌تری دریافت کنند. فردا شنبه، 7 مرداد بازار تعطیل است و احتمالا نباید منتظر نوسان چندانی در قیمت دلار باشیم. هر چند که هفته گذشته نیز بازار در روزهای تعطیل افزایش قیمت را تجربه کرد.

تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

دلار در هفته گذشته بازدهی مثبت داشت و قیمت آن 0.61 درصد رشد را تجربه کرد.

برای اطلاعات بیشتر گزارش بازدهی بازارها در هفته اول مرداد 1402 را بخوانید. 

مطالعه بیشتر:
پیش بینی قیمت طلا و سکه 7 مرداد 1402 / وقت خرید سکه است؟

سیگنال‌هایی برای قیمت دلار

در روزهای اخیر چند سیگنال سیاسی که می‌توانند بر قیمت دلار اثر بگذارند برای بازار صادر شده اما بعید است که بتواند ارز آمریکایی را به کانال 50 هزار تومان ببرد.

مطالعه بیشتر: مجوز برخی صرافی ها باطل شد/ علت چیست؟

در این روزها، اطلاعات جدیدی از پرونده رابرت مالی منتشر شده است. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا احتمال برگزاری جلسه توجیهی با کمیته روابط خارجی کنگره را درباره پرونده رابرت مالی تایید کرد (ایسنا). همچنین نشریه آمریکایی واشنگتن فری بیکن ادعا کرد رابرت مالی احتمالاً برخی اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده و محرمانه را به مقامات ایران یا طرفداران آن‌ها در آمریکا تحویل می‌داده است ( باشگاه خبرنگاران جوان).

از سوی دیگر آنگونه که ایسنا گزارش داده، آبرام پالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بار دیگر مدعی ارسال پهپادهای انتحاری از سوی ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین شد. او در توئیتی نوشت: «شواهد را همه می‌توانند ببینند. ایران صدها پهپاد انتحاری یک‌-طرفه به روسیه داده تا در تهاجم خود علیه اوکراین استفاده کنند. ما درکنار جامعه بین‌المللی علیه تامین تسلیحات روسیه توسط ایران می‌ایستیم.»

در روزهای گذشته همچنین سناتورهای آمریکایی اصلاحیه‌ای را به تصویب رساندند که بر اساس آن ایران، چین، روسیه و کره شمالی را از خرید زمین‌های کشاورزی و شرکت‌های کشاورزی ایالات متحده منع می‌کند. اعضای مجلس سنای آمریکا شامگاه سه‌شنبه به اصلاحیه لایحه سیاست دفاعی سالانه که مورد حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بوده است، رای مثبت دادند که ایران، چین، کره شمالی و روسیه را از خرید زمین‌های کشاورزی و مشاغل مرتبط با صنعت کشاورزی ایالات متحده منع می‌کند و سرمایه‌گذاری آمریکا در پروژه‌های فناوری پیشرفته در خاک دشمن خارجی را بررسی می‌کند.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در سخنانی نسبت به تمایل بولیوی برای خرید پهپادهای ایرانی ابراز نگرانی کرد. از سوی دیگر، شبکه آمریکایی فاکس نیوز در گزارشی با مطرح کردن دیدگاه کارشناسان امور خاورمیانه و امور نظامی، از پیشرفت ایران در استفاده از فناوری‌های نوین، از جمله هوش مصنوعی برای ارتقای برد و دقت موشک‌های خود خبر داد.

مطالعه بیشتر: کاهش قیمت طلا و سکه / حباب سکه نزولی شد

باید منتظر بازگشایی بازار ارز و تاثیر این اخبار بر قیمت دلار ماند. اما به نظر می‌رسد بازار ارز برای روز دوشنبه (۹ مرداد) و بعد از بازگشایی بازارها،‌ در انتظار سیگنال قوی است که به قیمت دلار وضوح بیشتری ببخشد و یا اخبار سیاسی به بازار تزریق شود در غیر این صورت، دلار همچنان زیر کانال ۵۰ هزار تومانی معامله شود.

در مورد پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت دلار دو گزارش پیش بینی قیمت دلار 7 مرداد 1402 و 4 پیش بینی از قیمت دلار را بخوانید. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

مطالعه بیشتر:
4 پیش‌بینی از قیمت طلا و سکه / افزایش قیمت با وجود تعطیلی بازار