به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجتالاسلام علیرضا پناهیان امروز در همایش مبلغان ماه محرم در اصفهان با اشاره به نگرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص آینده تبلیغ، اظهار داشت: امروز تبلیغ در اولویت درجه یک حوزه علمیه نیست و باید با برنامهریزی در اولویت قرار گیرد.
وی ادامه داد: انتقال آگاهانه انگیزه دینی به مخاطب رکن اساسی تبلیغ است و برای نیل به این هدف مبلغ باید اسلامشناس باشد.
کارشناس رسانه ملی و عضو هیئت امنای دانشگاه هنر با بیان اینکه صرف داشتن دانش فقیه یا کلام یا اخلاق منجر به اسلامشناس بودن نمیشود، افزود: یک اسلامشناس افزون بر دانشهای رایج در حوزه علمیه باید بر تاریخ اسلام، تفسیر قرآن و روایات، آگاهی جامع و عمیق داشته باشد.
پناهیان بیان کرد: لازم است برای دلهایی که آماده نیستند و به عالمان دینی مراجعه نمیکنند، چارهاندیشی کرد، زیرا امروز برخی به جای مراجعه به دین، با دین مواجه هستند و چه بسا بسیاری از مشکلات را ناشی از دین میدانند و لذا سخن گفتن با این افراد بسی سختتر از سخن گفتن با کسی است که دل آماده دارد و به دین مراجعه میکند.
وی ادامه داد: برای انگیزهمند کردن مخاطب، انسانشناسی لازم است ولی در این زمینهها پژوهش مبتنی بر محتوای دینی نداشتهایم و کار علمی در مقام مخاطب شناسی برای انتقال پیام به قشرهای مختلف صورت نگرفته است.
این کارشناس تبلیغات دینی با بیان اینکه ضد انقلاب نیز برای مقابله با حکومت دینی چارهای جز سو استفاده از پرچم اخلاق ندارد، گفت: البته اخلاقی که مطرح میکنند مبتنی بر تفکر غربیهایی است که آن را یک مسئله شخصی و غیرواقعی میدانند و بنابراین حجاب، حیا و پوشش را امری شخصی و غیر واقعی تبلیغ میکنند در حالیکه عدم پوشش و بیحجابی واقعا به جامعه ضربه میزند و اسلام به واقعیت و آنچه که به نفع مردم است، دعوت میکند.
وی با انتقاد از پرداختن عدهای مبلغان دینی به شبهات در جوامعی که شبهه مطرح نشده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم راجع به معارف دینی هیچ شبههای ندارند، ولی گاهی بخش عمدهای از فعالیتهای کلامی و اعتقادی ما به مطرح کردن شبهات و پاسخ به آنها معطوف میشود و میتواند خود عامل نشر شبهه شود.
پناهیان اضافه کرد: باید باور کنیم برای تبلیغ به دانش تبلیغی احتیاج داریم که قابل تحصیل است، نه اینکه تبلیغ را ذوق و گرمی نفس بدانیم و به دانشهای حوزه بسنده کنیم و به کسب دانش لازم دیگر نپردازیم.
وی با اشاره به جایگاه تبلیغ در آیات قرآن تاکید کرد: مسیر ما در حوزه علمیه مبتنی بر استدلال و استنباط است، ولی اکثر آیات قرآنی تبلیغی است و از سوی دیگر اکثر آیات قرآن مبتنی بر توصیف است و به ما میآموزد در امر تبلیغ توصیف جایگاه ویژهای دارد.
عضو هیئت امنای دانشگاه هنر بر ضرورت تسلط بر قرآن و بررسی سندی و دلالی روایات در امر تبلیغ اشاره و خاطرنشان کرد: در مباحث تبلیغی باید معرفت حقیقی حاصل شود، زیرا میخواهیم تصویر صحیحی از دین به مخاطب ارائه دهیم، بنابراین باید قرآن شناس بود و روایات را پس از بررسی لازم و متناسب با شرایط زمانی و مکانی مطرح کنیم.
وی بیان کرد: پرداختن به مباحث تبلیغی با ادبیات فقهی یا کلامی نمیتواند تاثیر لازم را داشته باشد و به عنوان مثال پرداختن به «ولایت» با ادبیات فقهی جز اطاعت نتیجهای ندارد، در حالی که پرداختن به کلید واژه «ولایت» مبتنی بر ادبیات اجتماعی «بصیرت» و «نصرت» را که نیاز امروز جامعه است به همراه دارد.
این کارشناس دینی تصریح کرد: مفاهیم و کلید واژهها اگر در دایره منظومه اسلامی تفسیر شود، امکان تبلیغ تهاجمی و طلبکاری از غرب را برای ما فراهم میکند.
وی تشریح کرد: به عنوان مثال غرب حجاب را محدود کننده آزادی تفسیر میکند و در این صورت ما بدهکار غرب خواهیم بود و در جایگاه پاسخگویی و دفاع قرار خواهیم گرفت، ولی اگر ما بیحجابی را نقض آزادی روانی دیگران تفسیر کردیم و آن را در جامعه نهادینه کردیم غرب بدهکار و در جایگاه پاسخگویی و دفاع قرار خواهد گرفت.
پناهیان گفت: اگر تجربه را مطابق منظومه فکری اسلام تفسیر کردیم اتفاقا دین از تجربه حمایت میکند و مبتنی بر این نگاه تجربی میتوان با اشاره به تحقیقات و تجربیات جوامع خارجی و پژوهشهای داخلی نتیجه تجربه شده بیبندوباری را بیان کنیم.
وی خاطرنشان کرد: باید تحولی در تبلیغات دینی بوجود آوریم که یک روحانی نماد استقلال فکری و روحی، قدرت نقادی و پرورش فکری افراد را در جامعه متبلور سازد.
انتهای پیام/163/
∎