شناسهٔ خبر: 60393152 - سرویس اقتصادی
منبع: آریا | لینک خبر

اقتصاد جهانی؛

دلار در حال حرکت به سمت سومین افزایش هفتگی است

صاحب‌خبر -
دلار در حال حرکت به سمت سومین افزایش هفتگی است

خبرگزاری آریا-دلار در روز جمعه در برابر ارزهای اصلی نزدیک به بالاترین سطح دو ماه اخیر خود باقی ماند و در بحبوحه انتظارات مبنی بر اینکه نرخ های بهره آمریکا برای مدت طولانی تر از حد انتظار بالا باقی بماند، به سمت سومین افزایش هفتگی پیش می رود.

به گزارش سرویس اقتصادی آریا به نقل از رویترز؛به دلیل مذاکرات مربوط به سقف بدهی ایالات متحده بین جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن و رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان، کوین مک کارتی، تنش بر سر بازار همچنان ادامه دارد، زیرا تنها یک هفته تا اول ژوئن باقی مانده است، زمانی که دولت نمی تواند تعهدات خود را در صورت بروز این مشکل بدون توافق پوشش دهد. 

دلار در اوایل تجارت آسیایی افزایش یافت و به 139.82 ین رسید، پس از اینکه در جلسه قبل به 140.23 ین رسید که بالاترین سطح از نوامبر بود.

شاخص دلار 0.05 درصد کاهش یافت و به 104.18 رسید که اندکی کمتر از بالاترین سطح دو ماهه دیروز پنجشنبه 25/5/2023 در 104.31 بود.

این شاخص در هفته 1 درصد افزایش یافت و در مسیر سومین افزایش هفتگی خود قرار دارد، زیرا انتظارات معامله گران در مورد میزان افزایش نرخ بهره در ایالات متحده افزایش یافته است.

بر اساس ابزار دیده بان فید CME، بازارهای مالی انتظار دارند تقریباً 52 درصد احتمال دارد که فدرال رزرو در نشست سیاستی خود در ماه آینده، 25 واحد پایه دیگر نرخ بهره را ، در مقایسه با احتمال 36 درصدی در هفته گذشته افزایش دهد.

انتظارات برای کاهش نرخ بهره مرکزی آمریکا در سال جاری نیز کاهش یافته است.

داده های منتشر شده دیروز، پنجشنبه 25/5/2023، نشان داد که تعداد آمریکایی هایی که برای دریافت مزایای بیکاری جدید درخواست داده اند، در هفته گذشته به 229000 نفر افزایش یافته است که کمتر از حد انتظار است.

پوند انگلیس با 0.04 درصد افزایش به 1.2326 دلار رسید، اما همچنان در مسیر کاهش هفتگی حدود 1 درصد قرار داشت.

یورو تقریباً در 1.0724 دلار قرار گرفت و نزدیک به پایین ترین سطح دو ماهه خود در جلسه قبل بود.

ارز واحد همچنین تحت تاثیر تایید این موضوع قرار گرفت که آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، در اوایل سال 2023 وارد رکود خواهد شد.

دلار از تنش ادامه دار بر سر مذاکرات سقف بدهی حمایت شد.

دیروز، پنجشنبه 25/5/2023، به نظر می رسید که بایدن، رئیس جمهور بایدن و مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، به توافقی نزدیک شده باشند که به گفته یک مقام آمریکایی، سقف بدهی را برای یک دوره دو ساله افزایش می دهد و در عین حال حداکثر محدودیت هزینه را برای اکثر اقلام غیر از ارتش و جانبازان تعیین می کند.

دلار استرالیا به دلیل فشار ناشی از بهبود اقتصادی متزلزل چین پس از همه‌گیری کووید، با توجه به روابط تجاری نزدیک بین دو کشور، به پایین‌ترین سطح خود در بیش از شش ماه گذشته رسید و به 0.6490 دلار رسید.

دلار نیوزیلند 0.11 درصد افزایش یافت و به 0.6068 دلار رسید، اما پس از اینکه بانک مرکزی نیوزلند بازارها را در این هفته غافلگیر کرد و نشان داد که انقباض خود را به پایان رسانده است، قرار است بیش از 3 درصد زیان هفتگی را ثبت کند.

بانک مرکزی در نشست سیاست گذاری، نرخ بهره را 25 واحد افزایش داد که به بالاترین سطح در بیش از 14 سال گذشته یعنی 5.5 درصد رسید.