شناسهٔ خبر: 59807822 - سرویس بین‌الملل
منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین تحولات سودان: آتش‌سوزی بزرگ در فرودگاه خارطوم و یک بانک/ قطع تقریبا کامل اینترنت/ آرامش شکننده در خارطوم و ادامه خروج اتباع خارجی/ دیده شدن فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان برای اولین بار

صاحب‌خبر -

شفقنا – در هشتمین روز درگیری‌ها در سودان میان ارتش و نیروهای واکنش سریع، با وجود اعلام آتش‌بس انسانی سه روزه به مناسبت عید فطر، درگیری‌ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم از سر گرفته شدند و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند. روند خروج اتباع خارجی نیز ادامه دارد.

به گزارش شفقنا، سایت شبکه خبری الجزیره درباره آخرین تحولات درگیری‌ها در سودان اعلام کرد، پس از درگیری‌های شدیدی میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع با وجود اعلام آتش‌بس سه روزه به مناسبت عید فطر، عصر شنبه آرامش شکننده‌ای در خارطوم، پایتخت این کشور برقرار شد.

آتش‌سوزی بزرگ در فرودگاه خارطوم و یک بانک در پایتخت سودان

رسانه‌های سودانی امروز یکشنبه از آتش‌سوزی بزرگی در فرودگاه بین‌المللی خارطوم و نیز بانک الجزیره اردن در پایتخت سودان خبر دادند.

به گزارش سایت صدی البلد، رسانه‌های سودانی امروز اعلام کردند که آتش‌ بزرگی در فرودگاه بین‌المللی خارطوم آغاز شده و ستون‌های بلندی از دود آسمان خارطوم را در بر گرفت.

برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز ویدیویی از وقوع آتش‌سوزی دیگری در بانک الجزیره اردن واقع در خیابان آفریقا در خارطوم به اشتراک گذاشتند و طبق اعلام آنها، این بانک در درگیرهای امروز پایتخت، هدف قرار گرفته است.

بر اساس آنچه در ویدیو مشاهده می‌شود، در این آتش‌سوزی بخش‌هایی از ساختمان بانک فروریخت.

بانک یاد شده در سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی شده و در سال ۲۰۰۸ در خارطوم افتتاح شد و نقش موثری در تقویت معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری میان کشورهای عربی و اسلامی و دو کشور اردن و سودان ایفا کرد.

السودانی در تماس با رئیسی و بن‌سلمان: از فضای آرامش سیاسی حاکم بر منطقه استفاده شود

«محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق در تماس تلفنی جداگانه با «ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری ایران و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان حلول عید سعید فطر را تبریک گفت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الفرات، السودانی ابراز امیدواری کرد برای خیر و صلح مردم همه کشورهای دوست و برادر منطقه از فضای آرامش سیاسی حاکم بر منطقه بهره‌برداری و استفاده شود.

نخست‌وزیر عراق با اشاره به عمق روابط تاریخی با دو کشور همسایه، بر اهمیت تقویت همکاری متقابل در راستای تحقق منافع مشترک و تحکیم امنیت منطقه و رفاه مردم تاکید کرد.

خارج کردن اتباع برخی کشورها 

از سوی دیگر درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان در ام درمان در غرب خارطوم دوباره آغاز شدند.همزمان کشورهای متعددی در حال خارج کردن اتباع خود هستند.

در این رابطه آمریکا اعلام کرد که کارمندان سفارت‌خانه‌اش در خارطوم را همراه با خانواده‌هایشان از سودان خارج کرد.وزارت خارجه استرالیا نیز با اعلام اینکه شرایط امنیتی در سودان ناپایدار است و درگیری‌های خشونت‌آمیز ادامه دارند، از شهروندان خود در سودان خواست در مکان امنی پناه بگیرند.

همچنین وزارت خارجه مصر اعلام کرد در تلاش برای خارج کردن شهروندان خود از سودان است.این وزارتخانه در ادامه از آنهایی که خارج از خارطوم هستند، خواست در راستای فراهم شدن شرایط انتقالشان، به نزدیکترین مرکز مراجعه کنند.

سفیر روسیه در سودان اعلام کرد: تمامی شهروندان روس در مناطق درگیری به ساختمان سفارت در خارطوم منتقل شدند؛ اما با توجه به اینکه درگیری‌ها در فرودگاه ادامه دارند، در حال حاضر نمی‌توان درباره عملیات تخلیه هوایی از خارطوم صحبت کرد.

وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که پاریس عملیات تخلیه سریع از سودان را برای شهروندان و کادر دیپلمات خود آغاز کرد زیرا درگیری‌های شدید در این کشور وارد هفته دوم خود شدند.

این وزارتخانه در ادامه بدون ارائه جزئیات بیشتر تاکید کرد که عملیات تخلیه شامل شهروندان اروپایی و اتباع دیگر کشورهای هم‌پیمان خواهد بود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با علی الصادق، همتای سودانی خود درباره خارج کردن شهروندان ترکیه‌ای از سودان در پی آغاز درگیری‌های مسلحانه در این کشور گفت‌وگو کرد.سفارت ترکیه در خارطوم پیش از این اعلام کرده بود که امروز یکشنبه اتباع ترکیه‌ای را که تمایل به خروج از سودان دارند، از این کشور خارج خواهد کرد.

فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان برای اولین بار در خارطوم دیده شد

«محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان امروز(یکشنبه) برای اولین بار از زمان آغاز درگیری ها با ارتش این کشور، در یک ویدئوی کوتاه دیده شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسکای نیوز، این ویدئو که امروز(یکشنبه) در شبکه های اجتماعی منتشر شده، حمیدتی را برای اولین بار با صوت و تصویر در حال تردد با خودروی نظامی ظاهرا در مجاورت کاخ ریاست جمهوری نشان می دهد.

پیشتر حمیدتی در پاسخ به عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان که گفته بود از مکان دقلو و عناصرش اطلاعی ندارد، تاکید کرده بود که او و نیروهای واکنش سریع در خارطوم هستند.

البرهان به صورت تلویحی گفته بود که حمیدتی از خارطوم فرار کرده است.

آرامش نسبی در خارطوم

همچنین خبرنگار الجزیره گزارش داد، پس از آرامش شکننده‌ای که شامگاه شنبه در خارطوم در پی درگیری‌های شدید میان دو طرف در منطقه بحری در شمال این استان برقرار شد، صدای تیراندازی‌های پراکنده‌ای در اطراف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم شنیده شدند. اما در محله‌های بری، کافوری و جبره که از زمان آغاز درگیری‌ها در شنبه گذشته شاهد درگیری‌هایی بودند، آرامش برقرار شد.

قطع کامل اینترنت در سودان 

با ورود درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای واکتش سریع در سودان به دومین هفته خود، یک سازمان غیردولتی ناظر بر اینترنت جهانی از قطع «تقریبا کامل» اینترنت در سودان خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آرتی، سازمان نت‌بلاکس اعلام کرد: داده‌های این شرکت اکنون از قطع تقریبا کامل اتصال به اینترنت در سودان حکایت دارد و اتصال ملی به اینترنت در مقایسه با وضعیت عادی تنها به 2 درصد کاهش یافته است.

در همین حال، در میانه درخواست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای توقف جنگ و روی آوردن به راهکار سیاسی برای حل این بحران، بسیاری از کشورها در حال خارج کردن شهروندان خود از سودان هستند.

درگیری میان نیروهای وفادار به دو ژنرال ارشد سودان به منظور در دست گرفتن قدرت طی هفته‌های اخیر بیش از ۴۰۰ کشته برجا گذاشته و این کشور را در معرض فروپاشی قرار داده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید از آغاز درگیری‌های خونین در سودان تاکنون دست‌کم ۴۱۳ نفر کشته و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان خارطوم ۵ میلیون نفری گیر افتاده‌اند و به دلیل تعطیلی پمپ بنزین‌ها نمی‌توانند با خودروهایشان فرار کنند. شاهدان عینی می گویند تعداد زیادی از زنان و کودکان را دیده‌اند که چمدان بدست و با پای پیاده قصد گریز از شهر را داشته‌اند.