شناسهٔ خبر: 5923833 - سرویس سیاسی
منبع: شهرخبر | لینک خبر

هاموند: هرگونه توافق با ایران باید توسط آژانس قابل راستی آزمایی باشد

وزیر امور خارجه انگلیس گفت که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی قابل راستی آزمایی باشد.

صاحب‌خبر -

شهرخبر: "فیلیپ هاموند" وزیر امور خارجه انگلیس گفت کهرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی قابل راستی آزمایی باشد.


وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: به سختی در حال کار کردن هستیم تا نگرانی‌ها درباره موضوعات حساس نظیر دسترسی به سایت‌های نظامی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود که همه در تلاش هستند تا ضرب الاجل 30 ژوئن توافق حاصل شود.

فیلیپ هاموند تاکید کرد مصالحه بر سر بازرسی از مراکز هسته ای ایران در صورت توافق با ایران در خصوص برنامه هسته ای بحث برانگیز این کشور امکان پذیر نیست.

وزیر امور خارجه انگلیس پس از دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در لوکزامبورگ، خاطر نشان کرد:  ما نمی توانیم درباره خطوط قرمز مطلقی که ترسیم کرده ایم، مصالحه کنیم. اگر ما ( درباره برنامه هسته ای ایران) به توافق دست پیدا کنیم، این توافق باید قابل راستی آزمایی باشد چرا که در هر دو طرف بی اعتمادی وجود دارد.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آلمان در کنفرانس خبری امروز (دوشنبه) خود به این مسئله اشاره کرد که مهلت باقیمانده تا 30 ژوئن برای دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی اندک است.

مارتین شافر در کنفرانس خبری خود گفت: مهلت کم است و 8 روز دیگر زمان بسیار زیادی نیست.

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نیز روز یکشنبه گفت هنوز مشخص نیست که آیا قدرت‌های جهانی می‌توانند تا ضرب الاجل 30 ژوئن [9 تیر] درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند یا خیر.

وی در گفتگو با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی که خواستار «موضعی سخت» در قبال توافق با ایران شده تا از توافقی بد جلوگیری شود، گفت: ما باید به‌شدت استوار باشیم، در مرحله‌ای که ما هم اکنون قرار داریم، هیچ چیز هنوز مشخص نیست.

وزیر خارجه فرانسه افزود: ما معتقدیم باید بی‌نهایت قاطع باشیم و در صورتی که قرار است به توافقنامه‌ای دست یابیم، این توافقنامه باید محکم باشد، به این معنی که باید قابل راستی آزمایی باشد.

فابیوس هشدار داد: در غیر این صورت این خطر وجود دارد که منطقه وارد مسابقه‌ای تسلیحاتی شود «زیرا به توافقنامه اعتمادی نخواهد بود و هرکس تلاش خواهد کرد به سلاح هسته‌ای مسلح شود».