شناسهٔ خبر: 58395246 - سرویس اقتصادی
منبع: موج | لینک خبر

کارشناس مالیاتی در گفتگو با خبرگزاری موج:

درآمد مالیاتی دولت امسال 60 درصد افزایش یافت / راههای فرار مالیاتی در بودجه 1402 بسته شده است

موج نیوز

سیاوش غیبی گفت: کسب درآمد مالیاتی دولت در سال 1401 تا امروز بیش از 60 درصد بالاتر از برنامه محقق شده، به همین دلیل پیش بینی می شود درآمد مالیاتی بودجه 1402 هم محقق شود.

صاحب‌خبر -

یک کارشناس مالیاتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با بیان اینکه افزایش درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۲ درصد افزایش داشته است، گفت: این میزان درآمد قابل اتکا است، زیرا از یک سو راههای فرار مالیاتی به صورت نسبی بسته شده و افرادی که درآمد بالایی دارند شناسایی می شوند و از سوی دیگر درآمد شرکت ها به نسبت تورم بالا رفته و دولت سهم بالاتری از درآمد را به دست می آورد.

سیاوش غیبی افزود: با تورم پایه های مالیاتی بالا می رود و مالیات درآمدها هم بالا می روند، به همین دلیل درآمدهای مالیاتی دولت هم بیشتر می شود، و با توجه به روند اخذ مالیات در سال های اخیر احتمالا درآمدهای دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ محقق می شود.

وی با تاکید بر اینکه سبد خانوار گسترده شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه مصرف‌گرایی در کشور بالا رفته است، درآمد دولت از مالیات بر ارزش افزوده هم بالا رفته است، همانطوری که در دو سال گذشته درآمدهای مالیاتی کشور بیشتر از ۱۰۰ درصد بوده و در سال ۱۴۰۱ تا امروز هم کسب درآمد مالیاتی دولت بیش از ۶۰ درصد بالاتر از برنامه محقق شده است.

او با اشاره به اینکه مبنای مالیات و نرخ ها تغییری نکرده است، اظهار کرد: به همین دلیل این مالیات به شرکت ها آسیب نمی رساند ولی در هزینه کرد دولت موثر است، البته نباید فراموش کرد به نسبت تورم هم هزینه های دولتی بالا رفته به همین دلیل اثر رشد درآمد مالیاتی هزینه و درآمدها را متعادل می کند.

به گزارش خبرگزاری موج، دولت در بودجه سال آینده حدود ۸۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده که با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد نسبت به درآمد مالیاتی امسال کشور افزایش یافته است، بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند احتمالا تحقق این میزان درآمد به فاکتورهای مختلف بستگی دارد و اگر به درستی اجرا نشود ممکن است به کسری بودجه تبدیل شود.