شناسهٔ خبر: 58311955 - سرویس گوناگون
منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

رئیس سازمان نصر تهران:

محدودیت‌های پیش روی تاکسی‌‌‌های اینترنتی را لغو کنید

دنیای‌اقتصاد: پس از محدودیت‌هایی که در ماه اخیر برای فعالیت تاکسی‌‌‌های اینترنتی در محوطه شهر فرودگاهی تعیین شد، حالا رئیس سازمان نصر تهران در نامه‌‌‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی، خواستار رسیدگی به این موضوع و رفع محدودیت‌های مذکور شده است. در دی ماه سال‌جاری، اخباری مبنی بر محدود شدن فعالیت تاکسی‌‌‌های اینترنتی در محوطه فرودگاه منتشر شد. در خبر اول آمده بود که به دستور دادستانی، ورود تاکسی‌‌‌های اینترنتی به شعاع ۸۰۰متری فرودگاه امام ممنوع شده است. در گام بعدی نیز جابه‌‌‌جایی مسافر توسط خودروهای شرکت‌های تاکسی اینترنتی در جاده‌‌‌های برون‌‌‌شهری با محدودیت مواجه شد.

صاحب‌خبر -

 به دنبال این اتفاق در روزهای پایانی دی ماه رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای تهران در نامه‌‌‌ای خواستار پایان این محدودیت‌ها برای تاکسی‌‌‌های اینترنتی شد. حسین اسلامی در نامه خود وزیر راه و شهرسازی، سازمان بازرسی کل کشور، شورای رقابت، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌‌‌کنندگان، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، رئیس پلیس راه راهور فراجا و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا را مخاطب قرار داده است. وی در ابتدای این نامه با تاکید بر اینکه اعمال این محدودیت‌ها با هدف رفاه حال مسافران، ارائه قیمت کمتر یا خدمات باکیفیت‌‌‌تر نبوده است، آن را صرفا پاسخی به اعتراض‌‌‌های تاکسی‌‌‌های رسمی فعال در فرودگاه و تاکسی‌‌‌های رسمی بین‌شهری دانست. گواه این ادعا اظهاراتی است که مدیران شهر فرودگاهی امام خمینی در مصاحبه‌‌‌های خود مطرح کرده‌‌‌اند.

در یکی از این مصاحبه‌‌‌ها آمده بود که «۱۲۰۰ تاکسی فرودگاهی در محیط فرودگاه حضور دارند و گاهی برای پذیرش مسافر تا چند ساعت در انتظار هستند و در مقابل گروهی از مسافربرهای شخصی هم مقابل ترمینال صف کشیدند ... در نهایت در پی اعتراض تاکسی‌های ویژه فرودگاه به دادسرای فرودگاه، به موضوع ورود کرد.» در یکی از مصاحبه‌‌‌های دیگر نیز ادعا شده بود که «فعالیت ناوگان پلاک شخصی و حمل مسافر تحت نظارت شرکت‌های خصوصی و اینترنتی با عناوین اسنپ، تپسی و ماکسیم و ... در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری موجب تضییع حقوق رانندگان حمل‌ونقل عمومی فعال در حوزه مسافری و افزایش تصادفات می‌شود.» اسلامی تاکید کرده که اظهارات فوق در حالی مطرح شده‌‌‌اند که انتظار می‌‌‌رفته در اتخاذ چنین تصمیم‌‌‌هایی، رفاه مصرف‌کننده (مسافران) در اولویت قرار گیرد یا دست کم، رفاه آنها قربانی تامین رضایت رانندگان نشود. به باور او اجرای هر یک از محدودیت‌های فوق، حق انتخاب مسافران را به شدت محدود کرده و مسافران را ناگزیر به استفاده از تاکسی‌های رسمی با قیمت چند برابری و حتی بالاتر خواهد کرد. اسلامی در نامه خود یادآور شده که «اساسا نمی‌توان و نباید برای جلب رضایت یک گروه، به نفع ایشان انحصار ایجاد کرد، مستدعی است دستور فرمایند؛ محدودیت‌های مذکور که اثر مستقیم بر رفاه مسافر دارد برطرف گردد.» در پایان این نامه رئیس نصر تهران تاکید کرده که سازمان نظام صنفی رایانه‌‌‌ای آمادگی برای برگزاری جلسه‌‌‌ و ارائه راه‌حل متناسب با موضوع رفع نگرانی‌های موجود را دارد. اسلامی تاکید کرده که جلب رضایت مشتری از یکسو و ارائه‌دهندگان خدمت از سوی دیگر، جزء لاینفک اهداف سکوها (پلتفرم‌ها) بوده و در این شرایط نامناسب اقتصادی حاکم بر کشور، ترجیح انحصاری یک‌سویه، تبعات و نارضایتی‌‌‌های زیادی را ایجاد خواهد کرد.