روزنامه همشهری با ارایه آماری از تعداد نخبگان که قصد مهاجرت از ایران دارند یا از ایران مهاجرت کردهاند مدعی شد مهاجرت نخبگان نشاندهنده ضعف داخلی و کمبود امکانات نیست بلکه نوعی تلقین نارضایتی به آنان است!
همشهری نوشت: این آمارها پیش از آنکه نشاندهنده شرایط ناهماهنگ استفاده از نخبگان یا فعالان کسبوکار باشد، نشان از تبلیغات بالای مهاجرت نیز دارد. یکی از ابزارهای مقابله دشمن با جمهوری اسلامی ایران نیز دامن زدن به این مسئله است. درواقع مهاجرت نخبگان لزوما نشاندهنده ضعف داخلی و نبود امکانات نیست، بلکه نوعی تلقین نارضایتی به نخبگان است. این یک پروژه هماهنگ شده است که بنگاههای کسبوکار در هماهنگی آن پول خوبی به جیب میزنند.
این روزنامه در ادامه مطلب خود نوشت: باید دانست از آنجا که بستر رشد از مسیر توسعه انسانی است، کشورها تلاش دارند که بنیه و بازدارندگی خود را از این دریچه نیز تقویت کنند؛ بنابراین امروز گسترش بسترهای نخبهسازی در کنار حفظ نخبگان و تلاش برای مهاجرت معکوس آنها مهم است. مقابله با تبلیغات دشمن نیز در این راستا مهم است؛ چراکه جهتدهی رسانهها و شبکههای آنها تعمیق و تلقین نارضایتی اجتماعی و تجویز گریز است. در این راستا دانشگاهها و استادان باید دانشجویان و نخبگان را با حملات رسانهای دشمن آشنا و سواد رسانهای را تقویت کنند.