شناسهٔ خبر: 55884061 - سرویس سیاسی
منبع: شفقنا | لینک خبر

مقتدی صدر کناره‌گیری نهایی خود از صحنه سیاسی را اعلام کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- رهبر جریان صدر ضمن اعلام کناره گیری نهایی خود از صحنه سیاسی، از تعطیلی بیشتر موسسات وابسته به این جریان عراقی خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، کناره گیری نهایی خود از صحنه سیاسی و تعطیلی تمامی موسسات وابسته به این جریان به استثنای سه مورد را اعلام کرد.

صدر در پیام توییتری خود و در اشاره به آیت الله «سید کاظم حائری»، از مراجع تقلید شیعه در عراق که امروز کناره گیری خود از مرجعیت را اعلام کرد، نوشت: بسیاری از جمله آقای حائری (دام ظله) گمان می کنند که این رهبری به لطف یا به دستور آنها به دست آمده است؛ نه، این در اول به لطف پروردگارم و از فیض پدرم (قدس سره) است که از عراق و مردم آن دست نکشید.

در ادامه پیام رهبر جریان صدر آمده است: با وجود استعفای وی (آیت الله حائری)، نجف اشرف همانند همیشه بزرگ ترین مقر مرجعیت است؛ من هرگز ادعای عصمت یا اجتهاد و حتی «رهبری» را نکردم بلکه من (تنها) امرکننده به معروف و نهی کننده از منکر هستم و فرجام همه کارها از آنِ خدا است.

صدر در این باره همچنین تاکید کرد: من چیزی نخواستم جز این که تحریفی را اصلاح کنم که عامل اصلی آن، نیروهای سیاسی شیعه به عنوان اکثریت بودند و چیزی نخواستم جز این که آنها را به ملتشان نزدیک کنم و این که رنج ملت را احساس کنند به این امید که راهی باشد برای رضایت خداوند از آنها با این حال چنین چیزی را به دست نیاوردند.

رهبر جریان صدر در ادامه نیز افزود: با وجود این که تصور می کنم کناره گیری مرجع (آیت الله حائری) به خواست خودش نبوده و بیانیه صادر شده از وی نیز همین گونه بوده، اما من تصمیم گرفته بودم در امور سیاسی دخالت نکنم و اکنون نیز کناره گیری نهایی و تعطیلی همه موسسات به جز مرقد مطهر، موزه مطهر و موسسه میراث خاندان گرامی صدر را اعلام می کنم؛ همگان از طرف من آزاد هستند؛ اگر مردم یا کشته شدم، از شما می خواهم فاتحه و دعا بخوانید.

لازم به ذکر است که آیت الله حائری 83 ساله که از شاگردان «سید محمدباقر صدر» بوده و پس از شهادت ایشان و «سید محمد صدر»، از سوی گروهی از مردم عراق به ویژه هواداران خاندان صدر به عنوان مرجع دینی و سیاسی برگزیده شد، ساعاتی پیش با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که ناتوانی جسمانی در نتیجه بیماری و کهولت سن، اجازه نمی دهد مسئولیت های خود را انجام دهد و به همین دلیل نیز از مقام مرجعیت کناره گیری می کند.

در بخشی از بیانیه این مرجع تقلید آمده است: روشن است که از ضروریات انجام این مسئولیت بزرگ، وجود سلامت جسمانی و توان پیگیری مسائل امت است با این حال امروز که سلامتی و توان جسمانی من به دلیل بیماری و سن بالا از بین می رود، دیگر احساس می کنم که مانع انجام وظایف بر عهده من می شود آن چنان که پیش از این انجام می دادم؛ به همین دلیل نیز اعلام می کنم که از این پس این مسئولیت سنگین و بزرگ را ادامه نمی دهم، همه وکالت ها و اجازه های صادر شده از سوی خود یا از سوی دفاتر ما ساقط است و هیچ گونه حقوق شرعی از سوی وکلا و نمایندگان ما نیز از این تاریخ دریافت نمی شود.

آیت الله حائری در ادامه نیز خطاب به مقلدان خود توصیه کرد: بر همه مومنان لازم است که از ولی فقیه و رهبر انقلاب اسلامی اطاعت کنند. در این شرایط که نیروهای کفر و شر علیه اسلام ناب محمدی حمله ور شده اند، ایشان برای رهبری امت و اداره مبارزه با نیروهای ستمگر و مستکبر، شایسته ترین و لایق ترین فرد هستند.

آیت الله حائری در توصیه به مردم عراق نیز عنوان کرد: وحدت و انسجام خود را حفظ کنید، به استعمار و صهیونیسم و مزدوران آنها فرصت ندهید که آتش فتنه و دشمنی را میان مومنان شعله ور کنند و بدانید که دشمن مشترک شما آمریکا، صهیونیسم و دنباله روهای آنها هستند.

آیت الله حائری همچنین بر لزوم آزادسازی عراق از هر گونه اشغالگری بیگانگان و حضور نیروهای امنیتی یا نظامی خارجی به ویژه نیروهای آمریکایی تاکید کرده و درباره نیروهای این کشور افزود: آنها به بهانه های مختلف روی سینه عراق زخمی ما نشستند؛ اجازه ندهید آنها در عراق یعنی سرزمین مقدسات، باقی بمانند و ماندن آنها از بزرگ ترین کارهای حرام نزد خداوند متعال است.

آیت الله حائری خطاب به مسئولان و متصدیان مناصب در عراق نیز گفت: از آنها می خواهم که به وظایف شرعی خود و وعده هایی که به مردم دادند عمل کنند و از منافع شخصی و جناحی که باعث مصیبت هایی برای مردم مظلوم عراق شده، دور شوند چرا که این کار موجب امنیت آنها، عزت مردم و ثبات کشور می شود.

آیت الله حائری همچنین عنوان کرد: فرزندان دو شهید صدر (پدر و عموی مقتدی صدر) باید بدانند که حب آن دو شهید کفایت نمی کند مگر این که باور به رویکرد آنها، با عمل صالح و پیروی واقعی از اهداف آنها همراه باشد، اهدافی که خود را برای آن فدا کردند؛ تنها ادعا و نسبت خویشاوندی کفایت نمی کند و هر کس تلاش کند به نام آن دو شهید، میان فرزندان امت و مذهب تفرقه بیندازد یا به نام آن دو رهبری را بر عهده گیرد در حالی که فاقد اجتهاد یا دیگر شرایط لازم برای رهبری شرعی است، در واقع صدری نیست هر چقدر هم ادعا کند یا نسبت داشته باشد.

خبر اصلی را در واع ببینید