شناسهٔ خبر: 55807816 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

آخرین خبرها از روند معرفی نماینده ایران به آکادمی

موقعیت ایران در جنگ‌جهانی اسکار

در حالی که بنیاد سینمایی فارابی اصرار دارد خبرهای مربوط به انتخاب فیلم نماینده ایران در اسکار2023 را در سکوت خبری پیش ببرد، خبرهایی از ترکیب هیات انتخاب و فیلم‌هایی که بحث بر روی آنها بیشتر است، به بیرون درز کرده است.

صاحب‌خبر -
به نظر می‌رسد در نخستین گام باید گزینه تحریم اسکار را که از طرف برخی محافل مطرح می‌شد، به صورت کامل کنار گذاشت. به خصوص بعد از این‌که وزیر ارشاد در حاشیه یک برنامه خبری به خبرنگاران گفت دلیل ندارد در اسکار شرکت نکنیم، با قطعیت می‌شود گفت ایران حتما یک گزینه را به عنوان نماینده به آکادمی اسکار معرفی خواهد کرد. به نظر می‌رسد دو فیلمی که در وضعیت فعلی بیشترین شانس را برای معرفی به عنوان نماینده ایران دارند، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی هستند. 
«موقعیت مهدی» به موضوع شخصیت، زندگی و شهادت سردار مهدی باکری از فرماندهان درجه اول سپاه در زمان جنگ تحمیلی می‌پردازد و توانست عنوان بهترین فیلم جشنواره چهلم فجر را از آن خود کند. در نوروز امسال جزو فیلم‌های موفق در اکران نوروزی بود و اکرانش هنوز در سینماها و نیز در تلوبیون ادامه دارد. موضوع ارزشی و ساختار سرپای فیلم باعث می‌شود این اثر را گزینه اصلی برای معرفی به اسکار دانست.  اما درباره فیلم «جنگ جهانی سوم» به‌‌ تهیه‌کنندگی و کارگردانی هومن سیدی و نویسندگی هومن سیدی، آرین وزیردفتری و آزاد جعفریان، اطلاعات چندانی در رسانه‌ها درز نکرده است و باید منتظر رونمایی از این فیلم در  در بخش افق‌های دوره هفتاد و نهم جشنواره فیلم ونیز بود. آنچه درباره این فیلم می‌دانیم در این حد است که محسن تنابنده بازیگر نقش اصلی فیلم است و مهسا حجازی، ندا جبرائیلی، نوید نصرتی و مرتضی خانجانی بازیگران دیگر این فیلم را تشکیل می‌دهند و نیز باید این نکته را هم اضافه کرد که این فیلم با سرمایه‌گذاری یکی از پلتفرم‌های پخش برخط ساخته شده است که قبلا سریال «قورباغه» سیدی را در همین بستر منتشر کرده بود.  برتری «موقعیت مهدی» نسبت به فیلم سیدی این است که اکران داخلی شده است و به همین دلیل بخش مهمی از شرایط نمایندگی کشور در اسکار را پشت سر گذاشته است اما این فیلم از نظر پخش بین‌المللی ضعف دارد. پخش بین‌المللی و حضور در جشنواره‌های خارجی نقطه قوت «جنگ جهانی سوم» است که هنوز با وجود داشتن مجوز، وارد چرخه اکران نشده و البته شاید در صورت انتخاب فیلم سیدی، بتوان مشکل این فیلم را با استفاده از اکران محدود حل کرد. 
 دیگر گزینه‌ها
یک نکته جالب در این میان این است که عوامل دو فیلم با کارگردان‌های فیلم مقابل، در حال رقابت برای معرفی به عنوان نماینده اسکار هستند. آرین وزیر دفتری که یکی از نویسندگان «جنگ جهانی سوم» است، کارگردان فیلم «بی رویا» هم هست که گفته می‌شود، شانس کمتری برای انتخاب نسبت به دو فیلم قبلی دارد. این فیلم که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای طناز طباطبایی به ارمغان آورد؛ هنوز اکران داخلی نداشته و به نظر می‌رسد شانس آن خیلی کمتر از دو گزینه دیگر باشد. جالب این که هومن سیدی از تهیه‌کنندگان این اثر است. این فیلم نیز قرار است در جشنواره ونیز و در یکی از بخش‌های فرعی به نمایش درآید. در میان گزینه‌هایی که بالقوه می‌تواند برای نامزدی اسکار مطرح باشد، فیلم مانی حقیقی هم قرار دارد. گرچه به نظر می‌رسد نام این فیلم در اولویت هیات انتخاب نیست. «تفریق» با بازی نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، سهیلا رضوی و علی باقری با توجه به نیش و کنایه‌هایی که این روزها مانی حقیقی نصیب دست‌اندرکاران وزارت ارشاد می‌کند، احتمالا شانس کمتری برای انتخاب دارد. 
جالب این که روی کاغذ همچنان به عنوان گزینه مطرحند؛ «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی و «شب داخلی دیوار» ساخته  وحید جلیلوند هستند که البته هر دو فیلم تاکنون به دلیل اعمال‌نشدن اصلاحیه‌ها و حضور غیرقانونی در جشنواره‌های خارجی، امکان اکران داخلی را پیدا نکرده‌اند و به همین دلیل به نظر می‌رسد اعلام نام آنها به عنوان گزینه‌های انتخاب به عنوان نماینده ایران، بازی رسانه‌ای بوده و بعید است ارشاد زیر بار جنجال سازی به نفع این دو فیلم که از خط قرمز قانون عبور کرده‌اند، برود.
راز مگوی هیات انتخاب
یکی از اقدامات عجیب بنیاد سینمایی فارابی این بود که امسال معرفی هیات انتخاب فیلم ایرانی به آکادمی اسکار را بدون اطلاع‌رسانی داخلی و تنها از طریق معرفی به آکادمی اسکار انجام داد. همین امر باعث شده بازار گمانه‌زنی‌ها درباره این کمیته داغ شود اما تقریبا همه دیگر نام اعضای این هیات را می‌دانند. گرچه فارابی از تایید رسمی ترکیب اعلام شده در رسانه‌ها خودداری کرده و همه چیز را به زمان اعلام رسمی آکادمی واگذار کرده است.  براساس اخباری که منتشر شده است، در این شورا محمدعلی باشه‌آهنگر، لیلا حاتمی، محمد بزرگ‌نیا، جواد طوسی، سیدجمال ساداتیان، بهمن اردلان، حامد شکیبانیا، پرویز شیخ‌طادی، محمد آلادپوش، مریلا زارعی، امیر جدیدی، سیدمحمود رضوی، احمد میرعلایی، رسول صدرعاملی، محمد داوودی و محمدرضا دلپاک حضور دارند. لیلا حاتمی، مریلا زارعی و امیر جدیدی از بازیگران سرشناس سینما - که جدیدی اخیرا خودش جزو اعضای آکادمی شده است - به همراه چند کارگردان و تهیه‌ کننده مانند باشه‌آهنگر، ساداتیان و رضوی به همراه عوامل دیگر سینمایی چون آلادپوش و دلپاک و البته یک منتقد سینمایی یعنی جواد طوسی ترکیب متنوعی برای این کمیته ایجاد کرده‌اند که باید دید نتیجه جمع‌بندی‌های‌شان در نهایت انتخاب کدام فیلم است.