شناسهٔ خبر: 55744683 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

وزارت راه و شهرسازی :

۱۰۰هزار مسکن ملی تا پایان مهربه مردم واگذار می‌شود

صاحب‌خبر -
شمار زیادی از دستگاه های اجرایی با وجود دستور صریح رئیس جمهوری مبنی بر تخصیص اراضی دولتی به طرح نهضت ملی مسکن، در مقابل واگذاری اراضی خود به وزارت راه و شهرسازی مقاومت می کنند.
این مطلب دیروز در نشست معاونان وزیر راه و شهرسازی با خبرنگاران اعلام و به عنوان مهمترین عامل کندی سرعت اجرای طرح های نهضت ملی مسکن معرفی و اعلام شد:نخستین سری از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن شامل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی حداکثر تا پایان مهر تحویل مردم می‌شود.
به گزارش خبرنگار ما، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در این نشست گفت: ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ظرف ۳ سال آینده مهمترین وعده دولت سیزدهم است که در صورت همکاری دستگاه های اجرایی و تخصیص منابع اعتباری به یقین اجرایی خواهد شد.
به گفته محمود محمودزاده، پس از چندین مرحله ثبت نام و شناسایی اراضی، تاکنون ۶ر۵ میلیون متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد فقط ۵ر۱میلیون نفر تمامی شرایط اصلی واگذاری مسکن را دارا هستند و مراحل اولیه پیش‌روی طرح ها را آغاز کرده‌اند. از سوی دیگر، برای همین تعداد متقاضی حائز شرایط تاکنون زمین برای ساخت واحدهای مسکونی فراهم شده که شامل ۵۷۶ هزار واحد مسکن شهری، ۱۸۲ هزار واحد مسکن روستایی، ۳۳۵ هزار واحد مسکن خود مالکی و حدود ۴۲۰ هزار واحد هم در مرحله کلنگ‌زنی است که به‌زودی وارد فاز اسکلت می‌شوند.
‌وی گفت: در قالب این طرح ساخت واحدهای مسکونی توسط سازندگان یا پیمانکاران بخش غیردولتی انجام می‌شود و قیمت نهایی بر اساس هزینه ۷۰ درصدی مصالح و ۳۰ درصدی دستمزد تعیین خواهد شد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با خودداری از اعلام نرخ تمام شده هر مترمربع مسکن درحال ساخت نهضت ملی افزود: اکنون بطور مستمر رشد قیمت‌ها را داریم و به همین علت قیمت ساخت مسکن متغیر است اما آنچه دولت تعهد داده، این است که ساخت مسکن را به کمترین قیمت تمام شده به اتمام برساند.
وی با اشاره به اینکه از هفته آینده ثبت نام برای واگذاری مسکن ملی در شهرهای دارای ظرفیت آغاز می شود، ادامه داد: کلیات پیشنهاد افزایش سقف وام ساخت مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان در شورای عالی مسکن تصویب شده ولی در رابطه با مبلغ آن با بانک مرکزی در حال رایزنی هستیم.
در ادامه این نشست، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین مسکن به خبرنگاران گفت: در قالب ماده ۱۰ قانون نهضت ملی مسکن، اراضی تحت اختیار تمامی دستگاه های اجرایی باید در اختیار اجرای این طرح قرار گیرد که مطابق برآورد اولیه شامل ۶۱۳۴ هکتار زمین تحت مالکیت وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی می شود.
به گفته علیرضا فخاری، با وجود دستور صریح رئیس جمهوری به تمامی دستگاه های اجرایی، از این رقم تاکنون کمتر از ۵۰۰ هکتار آزادسازی شده و مقاومت دستگاه ها در قبال واگذاری اراضی خود باعث کندی سرعت طرح شده است.
وی وزارت علوم و دستگاه های متولی آموزش عالی را کم کارترین دستگاه ها در زمینه واگذاری اراضی معرفی کرد که با تخصیص زمین های خود و صدور سند به نام وزارت راه وشهرسازی مخالفند و تصریح کرد: حدود ۳۳۰۰ هکتار زمین مستعد برای شهرک‌سازی شناسایی شده که حدود ۱۳۰۰ هکتار به استان‌ها ابلاغ شده است. همچنین ۳۵ هزار هکتار زمین دولتی که قابلیت الحاق به شهرها را دارد، در دستور کار قرار گرفته است. این میزان زمین حدود ۸ر۱میلیون نفر را پوشش می‌دهد.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به تعهد دولت در طرح مسکن مهر‌ گفت: از مجموع یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحد مسکن مهر که مسئولیت مستقیم آن به عهده وزارت راه بوده است، ۵۹۳ هزار و ۶۰۰ قرارداد سه‌جانبه بوده که ۵۴۸ هزار و ۲۴۴ واحد تکمیل شده و حدود ۴۵ هزار واحد نیمه تمام است که مشکلاتی از جمله تعاونی‌ها یا فاقد متقاضی بودن را داشته است.
وی با یادآوری این‌که ۵۹۰ هزار واحد مسکن مهر هم خودمالک بوده است، افزود: حدود ۲۳ هزار واحد طرح مسکن مهر در هفته دولت به مالکان تحویل می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران هم به خبرنگاران ‌گفت: هم اینک بیش از ۶۶ هزار هکتار معادل ۲۳ درصد از سطوح شهری ما در محدوده بافت فرسوده قرار دارد و حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی مسکونی شهری به عنوان سکونتگاه‌های غیر رسمی مورد مصرف قرار می گیرند.
محمد آیینی با اشاره به اینکه تاکنون سالانه ۴۰ هزار واحد فرسوده تخریب و واحدهای نوساز جایگزین شده است‌، گفت: تاکنون ۲۱۰ هزار واحد مسکونی فرسوده تخریب و ۶۷ هزار واحد نوسازی شده جایگزین بافت قبلی شده است.
در ادامه این نشست، همچنین مدیرعامل بانک مسکن بیان کرد: بانک مسکن مکلف است ۲۱۰ هزار واحد را در قالب پرداخت ۳۶ هزار میلیارد تومان بر اساس قانون جهش تولید تامین مسکن تامین مالی کند.
محمود شایان با بیان اینکه مطابق قانون بانک‌ها مکلف هستند ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به ساخت مسکن اختصاص بدهند، افزود: بانک‌های ما در ۱۰ سال گذشته سهم بخش مسکن را نپرداختند و سهم این بخش مهم از ۱۸ درصد به ۵ر۵ درصد رسیده است.
شایان با اشاره به اینکه ساخت مسکن پیشران اقتصاد است، گفت: بلافاصله پس از پرداخت تسهیلات، ۷۰ درصد این مبلغ به بخش صنایع مرتبط با ساخت مسکن رفته و عملا این بخش هم به پیش می‌رود.
وی با اظهار اینکه بانک مسکن در یک سال گذشته ۷۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت کرده است‌،گفت: در ۵ ماهه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تسهیلات پرداختی بانک مسکن به این بخش ۲۰۸ درصد رشد کرده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال این عدد ۳ برابر شود.
مدیرعامل بانک مسکن گفت: ما در هر ماه ۵ هزار میلیارد تومان از بازگشت اقساط مسکن مهر ورودی داریم و تنها بانک سودده در این زمینه هستیم.