شناسهٔ خبر: 55441878 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

سردرگمی معترضان به مالیات بر خانه‌های خالی؛

سامانه‌‌ای که فعلا کار نمی‌کند

در حالی معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور هفته گذشته از امکان اعتراض مالکان نسبت به مالیات بر خانه‌های خالی خبر داده بود که عملا این امکان در سامانه اعلام شده وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

سه‌شنبه هفته گذشته سعید توتونچی ملکی با یادآوری این‌که دی‌ماه سال گذشته، مرحله اول اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی شامل حدود 580 هزار رکورد اطلاعاتی از طریق وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد،‌ اظهار کرد: بخشی از این اطلاعات ناقص بوده و مورد اعتراض مودیان قرار گرفت؛

 نهایتاً 4 تیرماه سال جاری مرحله دوم اطلاعات نهایی خانه‌های خالی مشتمل بر 577 هزار رکورد اطلاعاتی به این سازمان ارسال شد که برای تمامی این مودیان، پیامک برای اطلاع‌رسانی به مودیان مذکور ارسال‌شده است.

 وی افزود:‌ طلاعات ارسالی مربوط به خانه‌های خالی توسط وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرارگرفته و سازمان امور مالیاتی کشور طبق قانون، نقشی در تشخیص خالی بودن یا نبودن واحد مسکونی و اینکه صاحب واحد مسکونی چه کسی است، ندارد. وی درباره اعتراض برخی مالکان واحدهای مسکونی به اطلاعات ارسالی و اعلام خالی بودن ملک خود از سوی مراجع ذی‌ربط، بیان کرد: مالیات واحد مسکونی خالی حسب مقررات ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و با توجه به اطلاعات واصله از وزارت راه و شهرسازی مبنی برخالی بودن واحد مذکور تعیین‌شده و مهلت پرداخت مالیات واحد مسکونی خالی تا یک ماه پس از اعلام سازمان امور مالیاتی کشور است.

 پس‌ازاین تاریخ، امکان اعتراض به اعلام نظر وزارت راه و شهرسازی میسور است. معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: مودیانی که به اعلام خالی بودن ملک خود از سوی وزارت راه و شهرسازی اعتراض دارند، می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به اعلام اعتراض خود در بخش واحدهای مسکونی خالی اقدام کنند.

فرآیند کار به این شکل است که پس از یک ماه از تاریخ اعلام سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر پرداخت مالیات، برگ مطالبه ( تشخیص ) صادر خواهد شد و ابلاغ آن به‌صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور انجام خواهد شد و در ادامه، مستندات مودی از سوی وزارت راه و شهرسازی موردبررسی قرار می‌گیرد.

 وی تاکید کرد: مودیان چنانچه نسبت به برگ مطالبه مالیات طی 30 روز اعتراض کنند، موضوع به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌شود و رسیدگی به اعتراض با حضور مودی و نماینده وزارت راه و شهرسازی با بررسی مستندات مربوطه انجام می‌شود.

 مودیانی هم که به میزان مالیات تعیین‌شده نیز اعتراض دارند لازم است پس از ابلاغ برگ قطعی مطالبه مالیات، نسبت به اعتراض اقدام کرده تا برابر مقررات نسبت به آن رسیدگی شود. به گزارش تسنیم،یک هفته از اظهارات معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی می‌گذرد، اما بر خلاف این سخنان معترضان به مالیات خانه‌های خالی امکان ثبت اعتراض خود را در سامانه اعلام شده ندارند. 

در واقع قسمت مربوط به "عدم پذیرش" در سامانه my.tax.gov.irغیرفعال است.  نکته جالب توجه در رابطه با مالکان واحدهای مذکور این است که هیچکدام از خانه‌ها خالی نبوده و یا خود مالک ساکن آن است یا این‌که آنرا در اختیار مستاجر قرار داده است. به‌نظر می‌رسد اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیات خیلی دقیق نبوده است.