شناسهٔ خبر: 53096494 - سرویس سیاسی
منبع: شفقنا | لینک خبر

جنگ اوکراین؛ دو انفجار قوی در کی‌یف/ آغاز دور چهارم مذاکرات/ اوکراین: پیمان صلح به زودی امضا می شود

صاحب‌خبر -

شفقنا- چهارمین دور مذاکرات بین اوکراین و روسیه پس از «وقفه فنی» امروز از سر گرفته می‌شود. زلنسکی رییس جمهور اوکراین این دور مذاکرات را «دشوار» توصیف کرده و مشاور رئیس جمهور اوکراین می گوید پیمان صلح اوکراین و روسیه ظرف یک تا دو هفته آینده امضا می شود. همزمان با مذاکره طرفین مناقشه، انفجارها و درگیری ها در اوکراین ادامه دارد. 

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار از جنگ اوکراین را می خوانید:

دو انفجار قوی «کی‌یف» پایتخت اوکراین را لرزاند

خبرها حاکی از آن است که ساعت ۵ صبح به وقت محلی، صدای دو انفجار قوی از مرکز «کی‌یف» پایتخت اوکراین شنیده شد.

وزارت دفاع روسیه: ۱۴۵ پهپاد و ۱۳۰۰ تانک اوکراینی را منهدم کردیم 

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای روسیه در طی عملیات نظامی ویژه، ۱۴۵ پهپاد و ۱۳۰۰ تانک، ۱۲۴ سیستم موشک پرتاب چندگانه، ۵۰۰ قبضه توپ و بیش از هزار خودرو متعلق به ارتش اوکراین را منهدم کردند.

وی افزود: در مجموع ۱۴۵ هواپیمای بدون سرنشین، ۱۲۹۸ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی رزمی، ۱۲۴ سیستم موشک پرتاب چندگانه، ۴۶۹ قبضه توپ صحرایی و خمپاره و همچنین ۱۰۴۷ واحد از خودروهای ویژه نظامی نیروهای مسلح اوکراین در عملیات ویژه منهدم شدند.

زلنسکی : مذاکرات با روسیه امروز از سرگرفته می‌شود

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بامداد امروز (سه شنبه) اعلام کرد که مذاکرات بین کی‌یف و مسکو طی ساعات دیگر از سر گرفته می‌شود.

زلنسکی با بیان اینکه هیئت کشورش در مذاکرات با طرف روسی برای پایان هرچه سریعتر این جنگ و دستیابی به صلح تلاش می‌کند، خاطرنشان کرد: مذاکرات امروز از سر گرفته می‌شود.

وی در ادامه گفت که با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، آندری دودا، همتای لهستانی خود و خاویر بتل، نخست وزیر لوکزامبورگ گفتگو کرده است و خاطرنشان کرد که میزان تفاهم میان آن‌ها صد درصد است.

مسکو: کی‌یف در حال جذب تروریست‌های داعش از سوریه است

معاون وزیر امور خارجه روسیه مدعی شد که «کی‌یف با کمک غرب، عناصر داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی در خاورمیانه را جذب می‌کند تا از روس‌ها انتقام بگیرد».

«اولگ سیرومولوتوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در سخنانی اظهار کرد که کی‌یف با کمک متحدان غربی خود اکنون در حال جذب تروریست‌های فعال در خاورمیانه به ویژه سوریه هستند.

وی افزود: قبلا درگیری‌هایی بین نیروهای مسلح روسیه و عناصر النصره و دیگرانی که مشتاق هستند با کشتن روس‌ها انتقام شکست خود را بگیرند، وجود داشته است.

اولگ سیرومولوتوف ادامه داد: اوکراین قول داده که ۱۰ برابر بیشتر به مزدوران از خاورمیانه برای اقدامات آنها علیه روسیه بپردازد بنابراین، سلاح‌های کشتار بی‌رحمانه به اوکراین وارد می شود».

پیمان صلح اوکراین و روسیه ظرف یک تا دو هفته امضا می شود

اولکسی آریستوویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین، روز دوشنبه گفت که می‌توان در اسرع وقت به پیمان صلح بین روسیه و اوکراین دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: حداکثر ظرف یک تا دو هفته این کار انجام می‌شود.

وی افزود: من فکر می‌کنم حداکثر تا اوایل ماه می، احتمالاً باید به توافق صلح برسیم، و شاید خیلی زودتر… یا با خروج نیروها، یک یا دو هفته دیگر یک معاهده صلح منعقد خواهد شد…. یا در پایان ماه می.»

چهارمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

فرانسه که ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد، این اتحادیه با ۲۷ عضو، بسته‌ای تحریمی را تایید کرده است که افراد و نهادهای دخیل در تهاجم به اوکراین و همچنین بخش‌های اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد.

اتحادیه اروپا از آغاز جنگ در ماه گذشته، اقدامات سختی را علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، سیستم مالی روسیه و الیگارش‌های این کشور اتخاذ کرده است.

این اتحادیه در هفته گذشته توافق کرد که ۱۶۰ فرد را هدف تحریم‌های بیشتر قرار داده و محدودیت‌های جدیدی را بر صادرات فناوری ارتباطات رادیویی و رهیابی دریایی روسیه وضع کند.

زلنسکی به دنبال تمدید حکومت نظامی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین لایحه‌ای را به پارلمان کشورش ارائه داده که در آن خواستار تمدید حکومت نظامی به مدت ۳۰ روز شده است.

زلنسکی در این لایحه خواسته است تا حکومت نظامی از ۲۴ مارس، به مدت ۳۰ روز دیگر برقرار باشد.

آمریکا: جنگ جهانی سوم به نفع هیچکس نیست

در سومین هفته از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، سخنگوی کاخ سفید هشدار داد که آغاز جنگ جهانی سوم به نفع هیچ کس نیست.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: مطمئنم که آغاز جنگ جهانی سوم به نفع امنیت ملی ما نیست.

وی افزود استقرار نیروهای آمریکایی در اوکراین برای جنگ با روسیه به نفع واشنگتن نیست.

ساکی ادامه داد: اگر روسیه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، جهان پاسخ خواهد داد و این عواقب ناگواری خواهد داشت.

رایزنی «لاوروف» و «چاووش اوغلو» درباره بحران اوکراین

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود گفتگو کرد. رایزنی و گفتگو میان طرف‌های روسیه‌ای و ترکیه‌ای به صورت تلفنی انجام شد.

بر اساس این گزارش، وزرای خارجه روسیه و ترکیه در جریان این تماس تلفنی در خصوص آخرین تحولات مربوط به بحران اوکراین رایزنی کردند. لاوروف تأکید کرد که بحران اوکراین تنها زمانی پایان خواهد یافت که هیچ تهدیدی از سوی کی‌یف متوجه روسیه نباشد.

کرملین: امکان دیدار پوتین و بایدن فعلا مطرح نیست 

در پی انتشار اخباری از سفر احتمالی رئیس جمهوری آمریکا به اروپا برای رایزنی درباره مساله اوکراین، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که در حال حاضر امکان برگزاری دیدار بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با جو بایدن،همتای آمریکایی وی وجود ندارد.

امیرعبداللهیان: مخالف جنگ در اوکراین هستیم

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن تبیین موضع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ و لزوم توجه به راه حل سیاسی و گفتگوی دیپلماتیک، نشست اخیر وزرای خارجه اوکراین و روسیه را در ترکیه مهم خواند و بر اهمیت تداوم و تقویت مسیر سیاسی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به ریشه بحران اوکراین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از هر تلاش سیاسی برای حل و فصل این بحران حمایت می‌کند. ما بدون اتخاذ رویکرد دوگانه مخالف جنگ در اوکراین، افغانستان، یمن و … هستیم.