شناسهٔ خبر: 52698656 - سرویس سیاسی
منبع: شفقنا | لینک خبر

دونتسک و لوهانسک از پوتین خواستند استقلال آنها را به رسمیت بشناسد

صاحب‌خبر -

شفقنا – روسای جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک از رئیس جمهور روسیه خواستند استقلال این دو منطقه را به رسمیت بشناسد.

دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خودخوانده دونتسک امروز دوشنبه در یک سخنرانی ویدئویی گفت: به نام مردم جمهوری خلق دونتسک، از شما می خواهیم که جمهوری خلق دونتسک را به عنوان یک کشور مستقل، دموکراتیک، قانونی و اجتماعی به رسمیت بشناسید.

پیونید پاسیچنیک، رئیس جمهور خودخوانده لوهانسک نیز در بیانیه ای مشابه گفت: از شما می خواهم که حاکمیت و استقلال جمهوری خلق لوهانسک را به رسمیت بشناسید.

پوشیلین و پاسیچنیک همچنین از پوتین خواستند تا با هر یک از دو جمهوری، از جمله در زمینه دفاع، قراردادهای دوستی و همکاری منعقد کند.

دیمیتری پولیانسکی ،معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل درباره نادیده گرفتن بمباران دونباس از سوی اوکراین ابراز نگرانی کرد و نادیده گرفتن بمباران دونباس از سوی اوکراین را زمینه‌ساز حمله‌ای تمام عیار خواند.

از سال 2014، اوکراین شاهد یک بحران سیاسی-نظامی بوده است که پس از تغییر اجباری قدرت در کی یف در پی تظاهرات گسترده با حمایت غرب و مشارکت شدید نیروهای ملی گرای افراطی در این کشور آغاز شد.

در منطقه دونباس در شرق اوکراین، که اکثریت جمعیت آن روسی زبان هستند، جنگی بین نیروهای محلی و دولت در گرفت، در حالی که جمعیت محلی در آوریل 2014 تأسیس جمهوری های مردمی دونتسک و لوهانسک را اعلام کردند اما مجامع بین المللی آنها را به رسمیت نشناخته اند.

روز جمعه، روسای این دو جمهوری از آغاز تخلیه ساکنان خود به خاک روسیه برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در پس زمینه تشدید درگیری ها با نیروهای دولتی اوکراین که بمباران دو منطقه را تشدید کرد، خبر دادند و تاکنون بیش از 40 هزار نفر وارد روسیه شده اند.

یک منبع دیپلماتیک تایید کرد که سازمان امنیت و همکاری اروپا حدود ۲ هزار نقض آتش‌بس در شرق اوکراین را ثبت کرده که نشان‌دهنده افزایش بی‌سابقه تنش‌هاست.

این خبر را در آرتی عربی می توانید ببینید.