کیفیت خودرو ملی در گفت و گوی اختصاصی با نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس:
مردم از سر ناچاری، سراغ ایران خودرو و سایپا میروند
نویسنده : دریا وفایی / گروه پارلمانی
صاحبخبر - سالهاست که، کیفیت محصولات خودرویی داخل مورد انتقاد است، با این حال به قول معروف خرید همین آهن پارههای وطنی هم برای خیلیها به حسرت و آرزوتبدیل شده است. گذشته از مسئله قیمتهای سرسام آور آن، موضوع عدم تطابق جنس و پولی که بین تولید کننده و مصرف کننده رد و بدل میشود، چالشی پایان نیافتنی است که بارها خود حوزه صنعتیها را نیز به جان هم انداخته چه رسد به مردم عادی. به راستی چرا با وجود متخصصان فن وسرمایه های میلیاردی هنوز نمیتوانیم خودرویی مرغوب تولید کنیم؟ اشکال کارمان کجاست؟ این پرسشی است که بارها مطرح شده و ظاهراً پاسخی جز کلیشههای همیشگی ندارد. از سیدجواد حسینیکیا نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی واقعیات موجود را جویا شدیم، اظهار کرد: هم پولش را داریم وهم نیروی انسانی مجرب و کاربلد، منتهی احتمالاً نه دلمان برای آن پول و سرمایه میسوزد و نه انگیزه و حالش را برای تولید باکیفیت داریم، این گونه است که همه را به هدر میدهیم و از آن بدتر، زبانمان هم برای مطالبه نرخهای چند برابری دراز است. نماینده مردم سنقر و کلیایی ادامه داد: قطعاً ایران هم میتواند خودروی مرغوب و قابل رقابت تولید و حتی صادر کند به شرطی که اصلاح اساسی در مدیریتهای این حوزه صورت گیرد. حسینی کیا تصریح کرد: بی کیفیتی خودرو ایرانی محرز است، ولی مردم از سر ناچاری سمت ایران خودرو و سایپا میروند، تازه با این وضعیت نرخ گذاریها؛ توانی برای خریدش هم باقی نمانده است. متاسفانه خودروسازان ما پول ماشین خارجی را میگیرند وجنس نامرغوب به خلق اله میفروشند، پلیس راهور هم به این موضوع اذعان دارد و چندین بار تذکر داده است. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم گفت: مشکل دیگری که وجود دارد، عدم تعامل و همکاری لازم بین قطعه سازان و خودروسازان با شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهیان است. اگر این حلقه به خوبی با یکدیگر جوش میخورد مطمئناً شاهد کیفیت اسف بار ماشین ایرانی نبودیم. وی درپایان به این موضوع هم اشاره کرد که، بارها و بارها از تریبون صحن علنی و غیرعلنی مجلس به آقایان صمت تلنگر زدهایم که اوضاع را یک بار برای همیشه سرو سامان بدهید ولی تلویحی می گویند که نمایندگان به کارقانون گذاریشان برسند. ما هم حرفمان این است «بله کار ما تقنین است، اما نظارت و تذکر و لازم شود سؤال و استیضاح هم در حوزه فعالیتی برایمان تعیین شده است». شایان ذکر است که طی روزهای گذشته نیز اکبر تالار پشتی، خطاب به وزارت صمت خاطر نشان کرد: «هرچند من بر اصلاح ساختار خودوسازیها تاکید دارم، اما بحثی در مورد افراد و اشخاص ندارم، این که چه کسی مدیرعامل ایران خودرو سایپا باشد به ما ارتباطی ندارد و به سهامداران و سیاستهای دولت مربوط است و ما هیچ علاقهای به دخالت در این امور نداریم. منتهی انتظار میرود مسئولان اجرایی متناسب با شان دولت انقلابی عمل کنند و سریعتر درباره خودروسازیها تصمیم گرفته و به وضع کنونی پایان دهند. نباید 2 خودروساز از تمامی رانتها، حمایتها و دخالتها برخوردار باشند و با این حال بیش از 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته باشند و خودروهای بی کیفیت نیز به مردم تحویل دهند».∎