به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ علیرضا رحیمنیا، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره برخی اظهارات مطروحه درباره پدیده غیراخلاقی و غیرقانونی که پزشک یا اعضای کادر درمان مبلغی را اضافه بر هزینههای قانونی از بیمار مطالبه میکنند، گفت: قطعا وزارت بهداشت در صورت مواجه با چنین مواردی برخورد خواهد کرد اما از مردم هم توقع داریم برای جلوگیری از بروز چنین پدیدهای ما را همراهی کنند.
وی ادامه داد: عزیزان باید بدانند چنانچه مبلغی را به حساب شخص دیگری و خارج از سیستم بیمارستان واریز کنند عملا در آینده هم نمیتوانند از آن شخص شکایتی داشته باشند چرا که آنها میتوانند ادعا کنند که حساب به نام پزشک مربوطه نبوده است.
رحیم نیا با تاکید بر اینکه مردم عزیز در وهله نخست حتما به یاد داشته باشند که تحت هیچ شرایطی واریزی خارج از تعرفه اعلام شده نداشته باشند، اظهار کرد: پزشکان خبرهای در سیستمهای دانشگاهی حضور دارند که میتوانند با اطلاعرسانی به مردم اعلام کنند که لازم نیست برای درمان نزد پزشک خاصی بروند که از آنها درخواست مبلغ اضافهای داشته باشد.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با بیان اینکه انشاءالله بتوانیم در آیندهای نزدیک با این پدیده شوم برخورد کنیم تا نارضایتیها به حداقل برسد، عنوان کرد: مجددا تاکید میکنم دریافت هرگونه مبلغ اضافی و خارج از تعرفه و سیستم بیمارستان قابل قبول نیست؛ سیاست وزارت بهداشت ریشهکن کردن و یا به حداقل رساندن این معضل است.
وی بیان کرد: مهمترین بخش وظایف اداره ما، بحث ارزیابی عملکرد است. قبلا اداره ما وظیفهاش به این صورت بود که شکایات به ما واصل و به آنها رسیدگی میشد و عملا جایگاه دفتر بیشتر رسیدگی به شکایات شده بود.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت افزود: تاکید دکتر عین اللهی بر این بود که همکاری ما با دانشگاه ها به گونهای پیش رود که عملا زمینه برای سو استفاده و شکایات بعدی از بین برود که لازمه آن انجام ارزیابی عملکرد دقیق در دانشگاههای علوم پزشکی بود. از طرفی با تاکید وزیر بهداشت بدنه وزارت بهداشت نباید از این بازرسی ها و ارزیابی عملکرد مستثنی شود و همزمان با بازرسی و ارزیابی عملکرد دانشگاه ها، خود معاونت های مختلف وزارت بهداشت هم باید بررسی شود و حتی جناب وزیر تاکید کردند کار بازرسی از دفتر وزارتی آغاز شود.
وی تصریح کرد: در این راستا از افراد کارشناس در سطح کلان مناطق و همینطور افراد صاحبنظر در بدنه دولت و خارج از دولت استفاده کردیم تا آیین نامه ها را به روزرسانی کنیم که اگر در قالب نرم افزار قابل استفاده باشد، هم برای دانشگاه ها ارسال می شود که خودارزیابی داخلی انجام دهند و هم برای تیم های ارزیاب تا برای ارزشیابی خارجی دانشگاه ها بروند. احتمالا در اجلاس روسای دانشگاه ها این آیین نامه ارزیابی را معرفی کنیم. اقدام بعدی که انجام دادیم، آیین نامه بازرسی است که مدون شده است تا به صورت شکل یافته و منسجم در تمام دانشگاه ها انجام شود.
رحیمنیا ادامه داد: کار بعدی ما کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی بود که قبلا تشکیل شده بود. با تغییر دولت احکام جدید زده شد و ما به دنبال این هستیم که جلسات مرتب تشکیل شود. کار اصلی این کمیته شناسایی گلوگاه های فساد و برخورد با آنها است تا زمینه فساد برچیده شده و حقوق مردم نیز حفظ شود که یکی از اقدامات بزرگ است. در حقیقت می خواهیم مشکلات را شناسایی کرده و نقطه زنی کنیم.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، تاکید کرد: اقدام دیگرمان تعامل سازنده با بخشهایی بود که عملا با ما همکاری دارند. مثلا سازمان بازرسی کل کشور ارتباط تنگاتنگی با ما دارند و از دانشگاه ها هم خواستیم که حتما این ارتباط را برقرار کنند و در کنار آن با بخش بازرسی ریاست جمهوری نیز رابطه نزدیکی داریم برای اینکه از حقوق مردم به درستی صیانت کنیم.
وی گفت: اقدام دیگرمان آموزش نیروهایی است که در ستاد و دانشگاه با حوزه بازرسی همکاری میکنند، است و متناسب با نیازمان کارهای آموزشی را انجام میدهیم.
رحیمنیا با اشاره به بازرسیهایی که در زمینه واکسیناسیون صورت میگیرد، عنوان کرد: ما در زمینه واکسیناسیون نظارت کامل و جامعی داریم و تیمهایی متشکل از بخش های مختلف وزارت بهداشت به ویژه حوزه بازرسی در فرودگاه ها مستقر هستند و هر واکسنی که می خواهد وارد شود، بررسی می شود و تا تحویل به دانشگاهها ما در جریان هستیم.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درخصوص مباحث مطرح شده مبنی بر فروش کارت واکسیناسیون، تصریح کرد: بحث فروش کارت واکسن بدون تزریق واکسن را هم بررسی کردیم و مواردی را شناسایی کردیم که مبلغی را میگرفتند و کارت صادر میکردند، اما تعداد این کارتهای صادر شده، بسیار کم است تا حدی که هیچ تاثیری در اعتماد عمومی به کارت واکسن ایجاد نمیکند. در یک مورد 23 نفر دارای کارت واکسن جعلی شناسایی کردیم که در مقابل 120 میلیون دوز واکسنی که در کشور تزریق شده، بسیار ناچیز است.
رحیم نیا در ادامه بیان کرد: سامانه 190 وزارت بهداشت برای اعلام شکایات مردمی بود که 6 خط داشت، این سامانه برای شکایت از بخش های مختلف ساماندهی شده بود و جایی برای جامعه پزشکی دیده نشده بود و فقط مردم می توانستند از همکاران ما شکایت کنند و ما خط هفتم را ایجاد کردیم که اگر کادر درمان جایی مشکل داشتند، بتوانند با لاین هفتم خط 190 موضوع را درمیان بگذارند.
وی اضافه کرد: یک سری پرونده های راکد داشتیم که ارزش مالی بالایی داشتند که به لطف خداوند پیگیری کردیم که حقوق مردم و بیت المال تضییع نشود و مقام عالی وزارت قویا از ما در این زمینه حمایت می کنند تا پرونده ها به سرانجام برسد.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درخصوص تخلف پرداختی های مازاد، گفت: مورد بعدی، بحث پرداخت هایی است که گاها برای برخی افراد انجام می شد و با همکاری چند معاونت این گلوگاه ها شناسایی و جلوی آن گرفته شد و اکنون هیچ فردی خارج از حقوق و اضافه کاری مصوب، مبلغی دریافت نمی کند و اگر موردی باشد، تخلف است و سیستم های نظارتی ورود می کنند.
وی در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درخصوص رسیدگی به تخلفات شکل گرفته در حوزه طب سنتی در اوایل شیوع کرونا در کشور، گفت: طب سنتی در اصل دو نوع است؛ نوع اول، طب سنتی بر معیارهای علمی که وزارت بهداشت کاملا از آن حمایت می کند، است، اینها اگر بخواهند دارویی را تولید کنند از شاخص های علمی موجود استفاده کرده و چنانچه در کارآزمایی ها مفید بودن آن دارو تایید شود، روال قانونی را طی کرده و به عنوان دارو معرفی می شود. اما عده ای در فضای مجازی هستند که مشکل ما با آنها است که می خواهند هر محصولی که در قالب طب سنتی در فضای مجازی معرفی می کنند به راحتی مجوز دریافت کرده و محصول به استفاده مردم برسد که این روند در هیچ جای دنیا مورد تایید نیست و طب سنتی علمی ما نیز با این افراد مشکل دارد.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت ادامه داد: در خارج از دانشگاه ها می توانیم افراد غیرعلمی را به محاکم معرفی کنیم و در جریان هستید که با سرشاخه این افراد هم برخورد شد و مطبشان بسته شد، اما مردم باید اطلاعات و آگاهی خود را افزایش دهند، اینکه هرکسی بیاید ادعایی کند، به معنای تایید آن فرد از طریق مراجع ذی صلاح نیست. برخورد با این آنها باید به نحوی باشد که زمینه سواستفاده برچیده شود.
وی درخصوص فعالیت سامانه 190، بیان کرد: تماس ها با سامانه 190عمدتا در حوزه دارو است. اطلاعات دارویی به روز نیست. مثلا مردم تماس می گیرند و می واهند ببینند دارو در کدام داروخانه وجود دارد که ما در لحظه نمی توانیم این اطلاعات را به مردم بدهیم که این هم به دلیل نقص در ارتباط سامانه ها است که به دنبال رفع این مشکل هستیم. مورا دیگر شامل عدم رعایت پروتکل ها و گزارشات مردمی به ما و اضافه دریافتی برخی مطب ها و.. است.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت عنوان کرد: هر تخلفی که انجام شود به دنبالش می رویم. حساسیت در مورد بیمارستان های خصوصی بیشتر است، اما ارتباط کاری بیمارستان های دولتی با وزارت بهداشت دلیل بر این نمی شود که اگر تخلفی صورت گرفت رسیدگی نکنیم و برخورد با بیمارستان ها به یک شکل انجام می شود.
رحیم نیا بیان کرد: در مورد کرونا برخی بیمارستان های خصوصی پای کار آمدند و خدمت کردند، اما این دید نادرست وجود دارد که فکر می کنند چون بیمارستان خصوصی هستند پس می توانند هر کاری که می خواهند انجام دهند. اگر کاری برای مریض لازم نباشد انجام شود، هزینه به بیمار تحمیل می کند که از نظر ما به هیچ وجه مورد تایید نیست و برخورد می کنیم. در مورد یکی از بیمارستان ها گزارش دادند که بیمار را مجبور می کنند تا حتما همراه داشته باشد و همراه را از بیمارستان بگیرند که همان روز با بیمارستان برخورد شد. در بخش کرونا بیمار نمی تواند همراه داشته باشد و اگر خدمتی باید دریافت کند، وظیفه بیمارستان است که تامین کند.
وی گفت: دکتر عین اللهی یکی از جهادی ترین وزرای فسادستیز دولت آقای رییسی هستند و شبانه روز برای سلامت مردم درخدمت هستند. ایشان دستور دادند در سفرهای استانی هیچ هدیه ای از دانشگاه به ایشان و تیم همراهشان داده نشود و مواظب سلامت سیستم هستند. ایشان تنها وزیری هستند که گفتند بازرسی از دفتر وزارت آغاز شود.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش درخصوص کیفیت داروهای تولید داخل، گفت: شرکت های دارویی که مواد دارویی تولید می کنند در هند و چین هستند و بسیاری از کشورها مواد اولیه را از آنها دریافت می کنند و ما تاجایی که بتوانیم از بهترین شرکت ها مواد اولیه را تهیه می کنیم. این مواد در کشور به شکل دارو تهیه می شوند، باید ذهنیت قدیمی را عوض کنیم، از قدیم یاد گرفتیم بگوییم هرچه در خارج تهیه می شود کیفیت خوبی دارد و هرچه داخل تولید می شود کیفیت پایین دارد و باید این دیدگاه عوض شود. ما خودمان هم که بیمار می شویم از همین داروها استفاده می کنیم.
وی درخصوص رسیدگی به تخلفات و چالش های امنیتی نسخه نویسی الکترونیک برای پزشکان و بیماران، خاطرنشان کرد: نسخه نویسی الکترونیک مصوبه مجلس است و حتما باید اجرا شود. یک بحث این بود که اینها باید حتما مجوز افتا (نوعی مجوز برای آغاز به کار نسخه نویسی الکترونیک) را داشته باشند و بر اساس پرس و جوی ما اجازه دادند که کار آغاز شود و درجریان کار مشکلات امنیتی حتما رفع شود. اما در روزهای گذشته دیدیم که اطلاعات افراد در فضای مجازی قابل انتشار است که با بیمه سلامت تماس گرفته شد که سریعا جلوی این اتفاق گرفته شود، اینکه با یک کد ملی بتوان به تمام اطلاعات فرد دست یافت، یک باگ بود که باید سریعا برطرف شود.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درخصوص خبری مبنی بر ورود مواد غذایی برگشت خورده صادراتی به سفره مردم نیز اظهار کرد: بسیاری اوقات برگشت خوردن مواد عذایی به دلیل سموم بیش از حد نیست، مثلا یک آلودگی خاصی بوده است که از نظر ما مشکلی نداشته، اما در آن کشور خاص مجاز شناخته نشده، به همین دلیل این یک عدم هماهنگی بین وزارتخانه هایی که این کار را انجام می دهند با وزارت بهداشت است؛ چون تولیدات کشاورزی داخلی باید زیر نظر وزارت بهداشت بوده و میزان سموم مجاز اندازه گیری شده و شناسه دریافت کنند و اگر وزارت بهداشت مجوز داد، صادرات انجام شود. و این مواردی که محصول برگشت داده شده، به دلیل عدم هماهنگی ها بوده و امیدواریم با هماهنگی بیشتر با وزارت صمت، این مشکل حل شود، اینکه در فضای مجازی القا شده که این محصولات سموم بیش از حد داشته و کشورهای مقصد آنها را نپذیرفتند، صحیح نیست و فقط یک سری آلودگی هایی داشته که مثلا در یک مورد قارچ خاصی بوده که مشکلی ایجاد نمی کرده برای سلامتی مردم، اما چون در پروتکل های آن کشور قابل قبول نبوده، محصولات عودت داده شده است.
رحیم نیا تصریح کرد: ما به هیچ عنوان سلامت مردم را با هیچ چیزی معامله نمی کنیم، اگر محصولی مشکل داشته باشد، اجازه توزیع آن داده نمی شود. اگر محصولی شرایط عرضه در بازار نداشته باشد، امحا میشود.
وی بیان کرد: مهمترین بخش وظایف اداره ما، بحث ارزیابی عملکرد است. قبلا اداره ما وظیفهاش به این صورت بود که شکایات به ما واصل و به آنها رسیدگی میشد و عملا جایگاه دفتر بیشتر رسیدگی به شکایات شده بود.
رحیمنیا افزود: تاکید دکتر عین اللهی بر این بود که همکاری ما با دانشگاه ها به گونهای پیش رود که عملا زمینه برای سو استفاده و شکایات بعدی از بین برود که لازمه آن انجام ارزیابی عملکرد دقیق در دانشگاههای علوم پزشکی بود. از طرفی با تاکید وزیر بهداشت بدنه وزارت بهداشت نباید از این بازرسی ها و ارزیابی عملکرد مستثنی شود و همزمان با بازرسی و ارزیابی عملکرد دانشگاه ها، خود معاونت های مختلف وزارت بهداشت هم باید بررسی شود و حتی جناب وزیر تاکید کردند کار بازرسی از دفتر وزارتی آغاز شود.
وی تصریح کرد: در این راستا از افراد کارشناس در سطح کلان مناطق و همینطور افراد صاحبنظر در بدنه دولت و خارج از دولت استفاده کردیم تا آیین نامه ها را به روزرسانی کنیم که اگر در قالب نرم افزار قابل استفاده باشد، هم برای دانشگاه ها ارسال می شود که خودارزیابی داخلی انجام دهند و هم برای تیم های ارزیاب تا برای ارزشیابی خارجی دانشگاه ها بروند. احتمالا در اجلاس روسای دانشگاه ها این آیین نامه ارزیابی را معرفی کنیم. اقدام بعدی که انجام دادیم، آیین نامه بازرسی است که مدون شده است تا به صورت شکل یافته و منسجم در تمام دانشگاه ها انجام شود.
رحیمنیا ادامه داد: کار بعدی ما کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی بود که قبلا تشکیل شده بود. با تغییر دولت احکام جدید زده شد و ما به دنبال این هستیم که جلسات مرتب تشکیل شود. کار اصلی این کمیته شناسایی گلوگاه های فساد و برخورد با آنها است تا زمینه فساد برچیده شده و حقوق مردم نیز حفظ شود که یکی از اقدامات بزرگ است. در حقیقت می خواهیم مشکلات را شناسایی کرده و نقطه زنی کنیم.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، تاکید کرد: اقدام دیگرمان تعامل سازنده با بخشهایی بود که عملا با ما همکاری دارند. مثلا سازمان بازرسی کل کشور ارتباط تنگاتنگی با ما دارند و از دانشگاه ها هم خواستیم که حتما این ارتباط را برقرار کنند و در کنار آن با بخش بازرسی ریاست جمهوری نیز رابطه نزدیکی داریم برای اینکه از حقوق مردم به درستی صیانت کنیم.
وی گفت: اقدام دیگرمان آموزش نیروهایی است که در ستاد و دانشگاه با حوزه بازرسی همکاری میکنند، است و متناسب با نیازمان کارهای آموزشی را انجام میدهیم.
وی با اشاره به بازرسیهایی که در زمینه واکسیناسیون صورت میگیرد، عنوان کرد: ما در زمینه واکسیناسیون نظارت کامل و جامعی داریم و تیمهایی متشکل از بخش های مختلف وزارت بهداشت به ویژه حوزه بازرسی در فرودگاه ها مستقر هستند و هر واکسنی که می خواهد وارد شود، بررسی می شود و تا تحویل به دانشگاهها ما در جریان هستیم.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درخصوص مباحث مطرح شده مبنی بر فروش کارت واکسیناسیون، تصریح کرد: بحث فروش کارت واکسن بدون تزریق واکسن را هم بررسی کردیم و مواردی را شناسایی کردیم که مبلغی را میگرفتند و کارت صادر میکردند، اما تعداد این کارتهای صادر شده، بسیار کم است تا حدی که هیچ تاثیری در اعتماد عمومی به کارت واکسن ایجاد نمیکند. در یک مورد 23 نفر دارای کارت واکسن جعلی شناسایی کردیم که در مقابل 120 میلیون دوز واکسنی که در کشور تزریق شده، بسیار ناچیز است.
رحیم نیا متذکر شد: سامانه 190 وزارت بهداشت برای اعلام شکایات مردمی بود که 6 خط داشت، این سامانه برای شکایت از بخش های مختلف ساماندهی شده بود و جایی برای جامعه پزشکی دیده نشده بود و فقط مردم می توانستند از همکاران ما شکایت کنند و ما خط هفتم را ایجاد کردیم که اگر کادر درمان جایی مشکل داشتند، بتوانند با لاین هفتم خط 190 موضوع را درمیان بگذارند.
وی اضافه کرد: یک سری پرونده های راکد داشتیم که ارزش مالی بالایی داشتند که به لطف خداوند پیگیری کردیم که حقوق مردم و بیت المال تضییع نشود و مقام عالی وزارت قویا از ما در این زمینه حمایت می کنند تا پرونده ها به سرانجام برسد.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درخصوص تخلف پرداختی های مازاد، گفت: مورد بعدی، بحث پرداخت هایی است که گاها برای برخی افراد انجام می شد و با همکاری چند معاونت این گلوگاه ها شناسایی و جلوی آن گرفته شد و اکنون هیچ فردی خارج از حقوق و اضافه کاری مصوب، مبلغی دریافت نمی کند و اگر موردی باشد، تخلف است و سیستم های نظارتی ورود می کنند.
وی در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سؤالی درخصوص رسیدگی به تخلفات شکل گرفته در حوزه طب سنتی در اوایل شیوع کرونا در کشور، گفت: طب سنتی در اصل دو نوع است؛ نوع اول، طب سنتی بر معیارهای علمی که وزارت بهداشت کاملا از آن حمایت می کند، است، اینها اگر بخواهند دارویی را تولید کنند از شاخص های علمی موجود استفاده کرده و چنانچه در کارآزمایی ها مفید بودن آن دارو تایید شود، روال قانونی را طی کرده و به عنوان دارو معرفی می شود. اما عده ای در فضای مجازی هستند که مشکل ما با آنها است که می خواهند هر محصولی که در قالب طب سنتی در فضای مجازی معرفی می کنند به راحتی مجوز دریافت کرده و محصول به استفاده مردم برسد که این روند در هیچ جای دنیا مورد تایید نیست و طب سنتی علمی ما نیز با این افراد مشکل دارد.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت ادامه داد: در خارج از دانشگاه ها می توانیم افراد غیرعلمی را به محاکم معرفی کنیم و در جریان هستید که با سرشاخه این افراد هم برخورد شد و مطبشان بسته شد، اما مردم باید اطلاعات و آگاهی خود را افزایش دهند، اینکه هرکسی بیاید ادعایی کند، به معنای تایید آن فرد از طریق مراجع ذی صلاح نیست. برخورد با این آنها باید به نحوی باشد که زمینه سواستفاده برچیده شود.
وی درخصوص فعالیت سامانه 190، بیان کرد: تماس ها با سامانه 190عمدتا در حوزه دارو است. اطلاعات دارویی به روز نیست. مثلا مردم تماس می گیرند و می واهند ببینند دارو در کدام داروخانه وجود دارد که ما در لحظه نمی توانیم این اطلاعات را به مردم بدهیم که این هم به دلیل نقص در ارتباط سامانه ها است که به دنبال رفع این مشکل هستیم. مورا دیگر شامل عدم رعایت پروتکل ها و گزارشات مردمی به ما و اضافه دریافتی برخی مطب ها و.. است.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت عنوان کرد: هر تخلفی که انجام شود به دنبالش می رویم. حساسیت در مورد بیمارستان های خصوصی بیشتر است، اما ارتباط کاری بیمارستان های دولتی با وزارت بهداشت دلیل بر این نمی شود که اگر تخلفی صورت گرفت رسیدگی نکنیم و برخورد با بیمارستان ها به یک شکل انجام می شود.
رحیم نیا بیان کرد: در مورد کرونا برخی بیمارستان های خصوصی پای کار آمدند و خدمت کردند، اما این دید نادرست وجود دارد که فکر می کنند چون بیمارستان خصوصی هستند پس می توانند هر کاری که می خواهند انجام دهند. اگر کاری برای مریض لازم نباشد انجام شود، هزینه به بیمار تحمیل می کند که از نظر ما به هیچ وجه مورد تایید نیست و برخورد می کنیم. در مورد یکی از بیمارستان ها گزارش دادند که بیمار را مجبور می کنند تا حتما همراه داشته باشد و همراه را از بیمارستان بگیرند که همان روز با بیمارستان برخورد شد. در بخش کرونا بیمار نمی تواند همراه داشته باشد و اگر خدمتی باید دریافت کند، وظیفه بیمارستان است که تامین کند.
وی گفت: دکتر عین اللهی یکی از جهادی ترین وزرای فسادستیز دولت آقای رییسی هستند و شبانه روز برای سلامت مردم درخدمت هستند. ایشان دستور دادند در سفرهای استانی هیچ هدیه ای از دانشگاه به ایشان و تیم همراهشان داده نشود و مواظب سلامت سیستم هستند. ایشان تنها وزیری هستند که گفتند بازرسی از دفتر وزارت آغاز شود.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنانش درخصوص کیفیت داروهای تولید داخل، گفت: شرکت های دارویی که مواد دارویی تولید می کنند در هند و چین هستند و بسیاری از کشورها مواد اولیه را از آنها دریافت می کنند و ما تاجایی که بتوانیم از بهترین شرکت ها مواد اولیه را تهیه می کنیم. این مواد در کشور به شکل دارو تهیه می شوند، باید ذهنیت قدیمی را عوض کنیم، از قدیم یاد گرفتیم بگوییم هرچه در خارج تهیه می شود کیفیت خوبی دارد و هرچه داخل تولید می شود کیفیت پایین دارد و باید این دیدگاه عوض شود. ما خودمان هم که بیمار می شویم از همین داروها استفاده می کنیم.
وی درخصوص رسیدگی به تخلفات و چالش های امنیتی نسخه نویسی الکترونیک برای پزشکان و بیماران، خاطرنشان کرد: نسخه نویسی الکترونیک مصوبه مجلس است و حتما باید اجرا شود. یک بحث این بود که اینها باید حتما مجوز افتا (نوعی مجوز برای آغاز به کار نسخه نویسی الکترونیک) را داشته باشند و بر اساس پرس و جوی ما اجازه دادند که کار آغاز شود و درجریان کار مشکلات امنیتی حتما رفع شود. اما در روزهای گذشته دیدیم که اطلاعات افراد در فضای مجازی قابل انتشار است که با بیمه سلامت تماس گرفته شد که سریعا جلوی این اتفاق گرفته شود، اینکه با یک کد ملی بتوان به تمام اطلاعات فرد دست یافت، یک باگ بود که باید سریعا برطرف شود.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درباره خبر ورود مواد غذایی برگشت خورده صادراتی به سفره مردم نیز اظهار کرد: بسیاری اوقات برگشت خوردن مواد غذایی به دلیل سموم بیش از حد نیست مثلا یک آلودگی خاصی بوده است که از نظر ما مشکلی نداشته اما در آن کشور خاص مجاز شناخته نشده، به همین دلیل این یک عدم هماهنگی بین وزارتخانه هایی که این کار را انجام میدهند با وزارت بهداشت است؛ چون تولیدات کشاورزی داخلی باید زیر نظر وزارت بهداشت بوده و میزان سموم مجاز اندازهگیری شده و شناسه دریافت کنند و اگر وزارت بهداشت مجوز داد، صادرات انجام شود؛ این مواردی که محصول برگشت داده شده، به دلیل عدم هماهنگیها بوده و امیدواریم با هماهنگی بیشتر با وزارت صمت، این مشکل حل شود، اینکه در فضای مجازی القا شده که این محصولات سموم بیش از حد داشته و کشورهای مقصد آنها را نپذیرفتند، صحیح نیست و فقط یک سری آلودگیهایی داشته که مثلا در یک مورد قارچ خاصی بوده که مشکلی ایجاد نمیکرده برای سلامتی مردم اما چون در پروتکلهای آن کشور قابل قبول نبوده، محصولات عودت داده شده است.
رحیمنیا تصریح کرد: ما به هیچ عنوان سلامت مردم را با هیچ چیزی معامله نمیکنیم، اگر محصولی مشکل داشته باشد، اجازه توزیع آن داده نمیشود؛ اگر محصولی شرایط عرضه در بازار نداشته باشد، امحا میشود.
دستورالعمل تزریق دوز سوم واکسن کرونا تغییر کرد + جزئیات
انتهای پیام/
∎