شناسهٔ خبر: 51131064 - سرویس گوناگون
منبع: تسنیم | لینک خبر

حذف ۴۷ میلیون آگهی از «دیوار»، در هشت ماه نخست امسال

دیوار با استفاده از امکان ریپورت‌کردن آگهی، به کاربران این امکان را داده است تا آگهی‌گذارانی که با انتشار آگهی تقلبی درصدد کلاهبرداری از کاربران دیگر برآمده‌اند را به این پلتفرم گزارش کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس اعلام دیواردر یک سال گذشته بیش از سه میلیون آگهی توسط کاربران دیگر گزارش شده و حدود 183 هزار کاربر طبق بررسی‌های دیوار به دلیل گزارش کاربران مسدود شده‌اند. از آغاز امسال بیش از 195میلیون آگهی را بررسی کرده است که از این تعداد بررسی، 47 میلیون آگهی به دلیل رعایت نکردن قانون کشور و موازین قانونی دیوار، از مرحله پیش‌نمایش فراتر نرفته و هرگز روی دیوار منتشر نشده‌اند.» همچنین بر اساس آماری که پلتفرم دیوار از عملکرد خود در سال 1399 منتشر کرده، از حدود 260 میلیون بررسی انجام شده (مربوط به آگهی‌های ثبت‌شده یا ویرایش‌شده) در سال گذشته، 56 میلیون بررسی به رد منجر شده است؛ یعنی چیزی حدود 20 درصد از کل بررسی‌های انجام‌شده.

هم‌اکنون کاربران بعضی از دسته‌ها در دیوار برای انتشار آگهی نیاز به احراز هویت دارند و دیوار در حال توسعه زیرساخت‌های خود برای احراز هویت تمام کاربران آگهی‌گذار است.

دیوار همچنین از اول سال جاری، بصورت روزانه حدود 700 حساب کاربری را به دلیل انتشار آگهی‌های دروغین که با هدف کلاهبرداری، مزاحمت و اسپم منتشر شده است، با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل رفتار کاربران شناسایی و مسدود کرده است. این پلتفرم همچنین با مسدود کردن آی‌پی‌های کاربران مشکوک به کرال [استفاده از ربات برای استخراج شماره تلفن کاربران دیوار] کوشیده است به صورت کنشگرانه، از اقدام به فیشینگ توسط کلاهبرداران جلوگیری کند.

تغییر سرشماره‌ی دیوار در ارسال پیامک به کاربران خود با عنوان Divar یکی دیگر از اقدامات این پلتفرم در جلوگیری از موضوع فیشینگ بوده است. دیوار پیش از این اعلام کرده بود هر پیامک دیگری که از سرشماره‌های دیگر و با ذکر نام دیوار به کاربران ارسال می‌شود، کلاهبرداری است.

روند نظارت بر کاربران در پلتفرم‌ها
همه پلتفرم‌های کاربرمحور عموما برای انتشار محتوای خود قوانینی دارند؛ دیجی‌کالا، اسنپ، آپارات و دیوار، قوانینی برای خود تعریف کرده‌اند. حالا که موضوع پلتفرم دیوار داغ است، اگر این پلتفرم را به عنوان یک نمونه از پلتفر‌م‌های ایرانی در نظر بگیریم، قطعا قوانینی که امروز برای انتشار آگهی در دیوار وجود دارد، قابل مقایسه با قوانین 6 سال پیش این پلتفرم نیست. معمولا چنین پلتفرم‌هایی در مرور زمان و با کسب تجربه، قوانین خود را به روز می‌کنند و هر روز قواعد سخت‌تری نسبت به گذشته خود اعمال می‌کنند. شاید اگر چنین استدلالی را در قضاوت خود به کار ببریم، هیچوقت مدیران این پلتفرم‌ها را برای خطای کاربرانشان محکوم نخواهیم کرد. با این حال در تمام پلتفرم‌های رسمی کاربر محور، مانند دیوار و آپارت، مسئولیت محتوایی که محتوای مجرمانه ندارند اما در لایه‌های زیرین از حدود و ثغور قانونی تعدی می‌کند، به عهده پلتفرم نیست. به عنوان مثال، اگر قصد انتشار آگهی در دیوار را داشته باشید و سری به بخش ثبت آگهی‌های این پلتفرم بزنید، با انبوهی از قاعده و قانون روبرو خواهید شد. قوانینی که مانع از انتشار آگهی‌های خلاف قانون هستند.

این پلتفرم علاوه بر آنکه لیستی از کلمات غیرمجاز و ممنوعه را تهیه کرده است، برای مخاطبان هم امکان گزارش آگهی‌های مشکوک را فراهم کرده است. به طور مثال شما هیچوقت موفق به انتشار آگهی‌ای با عنوان قرص برنج یا اسلحه‌های سرد و گرم نخواهید شد، زیرا این واژه‌ها، واژه‌های ممنوعه دیوار هستند. علاوه بر این اگر برای کاربر در چت دیوار مزاحمتی پیش آید، می‌تواند این مزاحمت را به دیوار گزارش دهد. ناظران این پلتفرم هم با بررسی این مشکل، اقدام به حذف و مسدود کردن شماره کاربر متخلف می‌کنند. شایان ذکر است بر اساس گزارش سال 1399 دیوار، در سال گذشته 266 هزار کاربر به دلیل تخلف توسط دیوار مسدود یا تعلیق شدند.

دیوار چگونه بر فرآیندهای خود نظارت می‌کند؟

اما دیوار این نظارت را چگونه انجام می‌دهد؟ بر اساس گزارش سال 1399 دیوار، 38 درصد از بررسی‌های منجر به تأیید یا رد توسط هوش مصنوعی یا همان ربات‌ها انجام شده است . علاوه بر هوش مصنوعی، 256 نفر در دیوار اعضای تیم بررسی آگهی را تشکیل می‌دهند و وظیفه بررسی دقیق آگهی‌های مشکوک را دارند. بر اساس اطلاعاتی که تیم نظارت دیوار به خبرنگار ما داده است، سهم ربات ها در 8 ماه نخست امسال در بررسی آگهی هایی که به تایید یا رد آگهی ها منجر شده 41 درصد است و این رقم در مقایسه با آمار گزارش سال 1399 دیوار رشد 3 درصدی داشته است. با این وجود باز هم امکان خطا در انتشار آگهی وجود دارد، معمولا بسیاری از کاربران خاطی با کدهای مخصوص و جابجا کردن یک واژه به انتشار آگهی خود می‌پردازند. موضوعی که خود دیوار هم در گزارش سال 1399 به آن اشاره کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است که در بررسی‌های اولیه امکان بروز 2درصد خطا وجود دارد. «دیوار» در پاسخ به این سوال که این پلتفرم تاکنون چه اقداماتی برای کاهش درصد این خطا انجام داده است، می‌گوید: «ناظران دیوار بعد از انتشار آگهی ها، باز هم به بررسی آگهی ها می پردازند. به همین منظور در هشت ماه نخست سال حدود 644 هزار آگهی پس از انتشار بررسی شده است که از این تعداد حدود 94 هزار آگهی حذف شده‌اند.» همچنین این پلتفرم با کمک گرفتن از فعالان حوزه زنان و محیط زیست در سال گذشته توانسته است بسیاری از مشکلات مربوط به این دو حوزه که از چالش‌های مهم دیوار بود را مرتفع کند. با این حال ناظران این پلتفرم با افزایش دایره واژگان ممنوعه و رعایت قوانین موجود در جامعه و در عین حال با حفظ حریم شخصی کاربران خود، هر روز در صدد کاهش این خطاها هستند.


انتهای پیام/