رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران مطرح کرد
مکانیزم پلیس برای معاینه فنی خودروها باید مدرن باشد
نشست خبری سردار حمیدی؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با موضوع تحلیل وضعیت ترافیکی در شش ماهه دوم سال ١4۰۰ و تحلیل تصادفات پایتخت و اقدامات و طرحهای ترافیکی پیشرو در سالجاری صبح امروز برگزار شد. به گزارش مناقصهمزایده، سردار محمدحسین حمیدی؛ طی سخنانی اظهار کرد: جلسهای با اعضای کمیسیون محیطزیست مجلس داشتیم که سازمانهای مختلفی نیز در این جلسه حضور داشتند. وی با اشاره به اینکه برابر اعلام بانک جهانی، سالیانه در شهر تهران به دلیل آلودگی هوا، چهار هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم جان خود را از دست میدهند، گفت: جزء آلودهترین شهرهای جهان هستیم و قانونی برای بهبود هوای تهران در دهههای گذشته وضع شده و اقدامات متعددی صورت گرفته است، اما این اقدامات کافی نیست. سردار حمیدی؛ تصریح کرد: بخشی از قوانین ما نیاز به بازنگری دارد. خود قوانین هوای پاک باید مجدداً بازنگری و اقدامات لازم برای موظف کردن سازمانها به انجام تکالیفشان در این زمینه انجام شود. وی افزود: برخی از سازمانها نتوانستند تکالیف و وظایف خود را به خوبی انجام دهند و ظاهراً از عهده انجام این وظایف بر نمیآیند. بخش عمده آلودگی هوا به حملونقل عمومی مرتبط است و در حالحاضر این بخش وضعیت کاملاً فرسوده و ناکارآمدی دارد و به لحاظ تعداد هم کمبود دارد. عمر وسایل حملونقل عمومی چه تاکسیها و چه اتوبوسها فرسوده شده است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، ادامه داد: وسایل حملونقل خصوصی به ویژه موتورسیکلتها نیز بخش قابلتوجهی از آلودگی هوا را به خود اختصاص میدهند. وی با بیان اینکه هر موتورسیکلت سه برابر وسیله نقلیه سواری آلودگی ایجاد میکند، گفت: در تهران حدود چهار میلیون موتورسیکلت داریم که در ایام کرونایی ترددشان نسبت به گذشته بیشتر شده و میزان آلایندگی را افزایش دادهاند. سردار حمیدی؛ اظهار کرد: باید بحث کیفیت ساخت، معاینه فنی، نحوه نظارت و ساخت این موتورها و استفاده از سامانهها و سیستمهای این حوزهها، مدنظر قرار بگیرند که در جلسه روز گذشته در مجلس مطرح شد. وی افزود: باید این موتورسیکلتها را به موتورهای برقی تبدیل کنیم که این امر نیز نیازمند بودجه و تمهیدات ویژهای است. نباید منتظر این باشیم و بگوییم که خدایا باد بیاید تا در تهران آلودگی نداشته باشیم، در این صورت وظیفه ما مسؤولان چیست؟ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت، گفت: ساختوسازهایی که در سطح شهر تهران انجام میشود و وسایل نقلیهای که در حوزه صنعت با استانداردهای پایین تولید میشوند، میتوانند در امر ترافیک اثرگذار باشند. وی افزود: پلیس باید مکانیزمی را در اختیار داشته باشد تا بتواند به صورت سیستمی بحث معاینه فنی را بررسی و کنترل کند و از رفتارهای سنتی خود فاصله بگیرد. لذا هشت میلیون موتورسکیلت را با عامل انسانی نمیتوان کنترل کرد.
∎