گروه خودرو- عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به وعده وزیر صمت، مبنی بر تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده، حذف قرعهکشی را منوط به واردات و افزایش تیراژ تولید خودرو دانست. به گزارش مناقصهمزایده، بهزاد رحیمی؛ درباره صحبتهای وزیر صنعت،معدنوتجارت، مبنی بر حذف قرعهکشی خودرو، گفت: وزیر صمت به اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس قول داد که تولید خودرو در سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که در صورت تحقق این مهم بخشی از نیاز بازار پاسخ داده میشود. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس، افزود: در حالحاضر تعداد خودروهای تولیدی کمتر از یک میلیون دستگاه در سال است، بنابراین تقاضا از عرضه پیشی گرفته و قیمتها افزایشی شده است، در صورت افزایش تولید، تقاضای واقعی پاسخ داده میشود. علاوه بر افزایش تیراژ تولید، واردات نیز یکی دیگر از شروط حذف قرعهکشی است، زیرا با واردات خودرو، حباب قیمت خودرو از بین رفته و تقاضا در بازار واقعی میشود. حتی با واردات خودرو نیز تنها بخشی از جامعه میتواند خودروی وارداتی خریداری کند و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم نیاز خود را با خودروها داخلی تأمین میکنند. وی تصریح کرد: هرچند قرعهکشی به نوعی مانند بلیت برنده شدن بختآزمایی بوده و افراد با ثبتنام و برنده شدن میتوانند یک شبه سود کلانی به دست آورند، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که حذف قرعهکشی بدون افزایش تیراژ تولید و واردات ممکن نیست. در هرصورت تا روش جایگزین منطقی معرفی نشود، نباید قرعهکشی حذف شود چرا که در دورانی که همین روش قرعهکشی فعلی نبود واگذاری خودرو بسیار مبهم بود. در صورت تصویب و اجرای طرح ساماندهی خودرو، شاهد توازن در نظام عرضه و تقاضا، خروج بازار از انحصار، رقابتی شدن تولیدات و ارتقای کیفی خواهیم بود. ابهامات مربوط به طرح ساماندهی خودرو از سوی نمایندگان مجلس برطرف شده است. عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: با رفع ابهامات منتظر جلسه نهایی برای تصویب طرح ساماندهی خودرو هستیم که به احتمال زیاد هفته آینده برگزار میشود. رحیمی؛ افزود: طرح از طرف شوراینگهبان به کمیسیون برگردانده شد تا ابهامها و ایرادهای آن بر طرف شود که بعد از رفع آنها، موضوع راهی هیأت رئیسه میشود و در دستور کار صحن برای اعلامنظر نهایی نمایندگان قرار میگیرد. بهطور کلی نمایندگان بر اجرای این طرح تأکید دارند و بر این باور هستند که واردات خودرو در شرایط فعلی یک ضرورت جدی است و زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح آماده است. در صورت تصویب و اجرای طرح ساماندهی، بسیاری از مشکلات بازار خودرو حلوفصل شده و اهدافی چون تعدیل قیمت خودرو، توازن در نظام عرضه و تقاضا، خروج بازار از انحصار، رقابتی شدن تولیدات و ارتقای کیفی محصولات خودروسازان محقق میشود. عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یادآور شد: طرح ساماندهی خودرو به نفع خودروسازان و بازار خودرو خواهد بود و با این طرح موضوعات و مشکلات دیگر این صنعت نیز برطرف میشود. همچنین مهدی عسگری؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درخصوص طرح ساماندهی واردات خودرو گفت: کمیسیون صنایع و معادن هفته گذشته جلسه مفصلی با حضور وزیر صمت داشت که ایشان یک فرصت شش ماهه از مجلس خواست تا به اوضاع نابهسامان خودرو، رسیدگی ویژهای داشته باشد و قرعهکشی خودرو را حذف کند که پس از آن به میزان تقاضا خودرو تولید شود و بحث واردات به صورت کنترل شده صورت پذیرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به ابهامی که از سوی شوراینگهبان و مغایرتی که از سوی شورایعالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت درخصوص این طرح بود اشاره کرد و گفت: ما همچنان بر روی تصویب طرح مذکور مُصر هستیم. این طرح نهتنها درخصوص بحث واردات، بلکه به بخشهای حمایتی از تولیدات داخلی نیز تأکید دارد. در این طرح به بحث واردات بهگونهای پرداخته شده که حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده بهطور همزمان تأمین خواهد شد و حمایت از تولید، حقوق مصرفکننده را تحتالشعاع قرار ندهد.
∎