شناسهٔ خبر: 48751140 - سرویس بین‌الملل
منبع: ابنا | لینک خبر

سیطره کامل طالبان افغانستان بر یک استان هم مرز با ایران

ابنا

شهر «زرنج» به دست عناصر طالبان، اشغال شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ منابع رسانه ای از اشغال کامل شهر «زرنج» مرکز استان «نیمروز» در کنار مرز مشترک بین ایران و افغانستان به دست عناصر طالبان خبر دادند.

براساس این گزارش، مقر استانداری، مقر پلیس، زندان مرکزی و فرودگاه شهر زرنج به دست عناصر طالبان اشغال شد و استان نیمروز به صورت کامل در سیطره این گروه قرار گرفت.

نیروهای دولتی افغانستان و مقامات محلی به طور کامل استان نیمروز را ترک کرده‌اند.

رسانه ها تصاویری را منتشر کردند که بر اساس آن کاروان خودروهای زرهی طالبان وارد شهر زرنج مرکز استان نیمروز شده اند.

شهر زرنج اولین مرکز استانی است که به تصرف طالبان درمی‌آید و این موضوع برخلاف توافق طالبان با آمریکا است. براساس این توافق، طالبان نباید به مراکز استان ها در افغانستان حمله می کرد.

فرماندهان نظامی طالبان اعلام کردند که جنگجویان این گروه در واکنش به افزایش حملات هوایی نیروهای آمریکایی، تهاجم خود را از شهرستان‌ها بر شهرها متمرکز کرده ‏است‎.‎

سه فرمانده‌ی نظامی طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفتند که ‏این گروه، برای تصرف شهر هرات، لشکرگاه و قندهار تمرکز کرده است‎.‎

یکی از این فرماندهان به نقل از ملایعقوب، مسؤول نظامی و پسر ملاعمر، رهبر پیشین طالبان، اظهار کرد: وقتی آمریکا به تعهدات خود پابند نیست؛ چرا طالبان باید از آن توافق‌نامه پیروی ‏کنند؟ ملایعقوب تصمیم گرفته است که قندهار و هرات و حالا لشکرگاه را ‏تصرف کند؛ پس از آن می‌تواند قندوز، خوست یا هر شهر دیگری باشد.

شایان ذکر است که شهرهای هرات و لشکرگاه و قندهار از مراکز استان های مهم افغانستان طی روزهای اخیر شاهد نبرد سنگین بین افراد طالبان و نیروهای دولتی افغانستان بوده است.

...........................
پایان پیام/ 268