شناسهٔ خبر: 48652924 - سرویس اجتماعی
منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کره را چه مدت می‌توان در یخچال نگه داشت؟+ شرایط منجمد سازی

کره یکی از فرآورده‌های لبنی محبوب در سراسر جهان است که از شیر تهیه می‌شود. چربی زیاد این فرآورده لبنی که طعم دلپذیر و بافت خامه‌ای جذابی دارد، باعث شده است که خیلی‌ها از کره در تهیه انواع غذاها و سس‌ها استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

 چربی زیاد این فرآورده لبنی که طعم دلپذیر و بافت خامه‌ای جذابی دارد، باعث شده است که خیلی‌ها از کره در تهیه انواع غذاها و سس‌ها استفاده کنند. اگرچه می‌توان کره را تا 6 ماه داخل یخچال نگهداری کرد، اما یافته‌های علمی می‌گویند که تازگی و کیفیت کره پس از 3 ماه نگهداری در یخچال دچار تغییر می‌شود.

در چنین شرایطی است که خیلی‌ها از خودشان می‌پرسند که آیا می‌توان کره را برای نگهداری طولانی‌تر و بهتر در فریزر قرار داد؟ آیا نگهداری از کره در فریزر، ویژگی‌های مهمی مانند کیفیت، طعم و بافت آن را تغییر نمی‌دهد؟ 

نکات اولیه درباره منجمدسازی کره 
اول از همه باید بگوییم که کره به‌راحتی منجمد می‌شود. بنابراین، اگر کره زیادی در اختیار دارید که به این زودی‌ها مصرف نمی‌شود و می‌خواهید از خراب شدنش جلوگیری کنید، به‌سادگی می‌توانید کره را برای نگهداری در فریزر قرار دهید.

مطالعات علمی نشان داده‌اند که نگهداری کره‌های مختلف با حداقل 80 درصد چربی برای مدت‌زمان طولانی در فریزر امکان‌پذیر است. کیفیت کره درون فریزر تغییر نمی‌کند و بافت این فرآورده لبنی هم در فریزر دچار تغییرات چندانی نمی‌شود. ضمنا شما می‌توانید همیشه از کره یخ‌زده یا منجمد همانند کره تازه استفاده کنید. 

کره چقدر در فریزر باقی می‌ماند؟ 
کره‌های تخته‌ای با وزن حدود 100 گرم را می‌توان به مدت 12 ماه بدون تغییر در کیفیت و طعم درون فریزر نگهداری کرد، به شرطی که دمای فریزر همیشه روی منفی 18 درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دمای فریزر شما منفی 14 درجه سانتی‌گراد باشد، کره نهایتا تا 8 ماه درون فریزر دوام می‌آورد. البته اگر کره خریداری‌شده از نوع فله‌ای و بسیار حجیم باشد (مثلا با وزن‌های بالای 20 کیلوگرم)، می‌توان آن را تا 18 ماه درون فریزر نگهداری کرد. 

محققان می‌گویند که ماندگاری کره منجمد درون فریزر به عوامل مختلفی مانند نوع بسته‌بندی، وزن کره و میزان نمک به‌کاررفته در آن بستگی دارد. برای مثال، کره‌های فله‌ای حجیم ذاتا ماندگاری طولانی‌تری نسبت به کره‌های تخته‌ای کم‌حجم دارند. از طرف دیگر، بسته‌بندی‌های کاغذی رایج که برای تولید کره‌های کم‌حجم کاربرد دارند، کیفیت کره را زودتر کاهش می‌دهند (چه در یخچال و چه در فریزر). گروهی از محققان هم اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که اگر حجم نمک به‌کاررفته در تولید کره بیشتر باشد، کره ماندگاری بیشتری خواهد داشت و طعم و کیفیتش را در مدت‌زمان انجماد بهتر حفظ می‌کند.

 درحالی که هنوز به‌صورت دقیق نمی‌دانیم که کره‌های بدون نمک چقدر در فریزر دوام می‌آورند اما برآورد‌های اولیه می‌گوید که این مدت‌زمان باید نهایتا به 6 ماه برسد. 

چگونه کره را در فریزر نگهداری کنیم؟ 
بسته‌بندی به‌کاررفته برای کره‌ها مستقیما بر طول عمر و کیفیت آنها تاثیر می‌گذارد. همان‌طور که گفته شد، بسته‌بندی‌های کاغذی می‌توانند کیفیت و طعم کره را زودتر خراب کنند. به‌علاوه، تماس کره با نور و هوا به‌راحتی بافت سفت آن را تخریب می‌کند، درحالی که نور هم می‌تواند طعم طبیعی کره را از بین ببرد. برای این‌که کره شما بهترین کیفیت خودش را حفظ کند، حتما آن را در شرایط کاملا تازه و سالم درون فریزر قرار دهید.