اعتمادآنلاین| هر چند که انتظار میرفت با نهایی شدن انتخابات ریاستجمهوری در ایران و مشخص شدن رییسجمهور جدید قیمت ها در بازار خودرو نیز همسو با بازار دلار، طلا و سکه افت کند اما نه تنها قیمتها کاهشی نشد بلکه در برخی از مدلها شاهد افزایش قیمت نیز بودیم به گونهای که پژو 207 دندهای (رینگ فولادی) 1400 به مبلغ 294 میلیون تومان خرید و فروش میشود که این رقم بیانگر افزایش 3 میلیون تومانی نسبت به روز 29 خرداد است و سایپا 111 و سایپا 131 نیز با افزایش 3 میلیون تومانی به ترتیب به مبلغ 135 میلیون تومان و 123 میلیون تومان خرید و فروش میشوند.
به گزارش اعتماد، علیرضا پورحسنی کارشناس بازار خودرو درباره روند افزایش قیمت برخی از مدلهای خودرو با وجود افت قیمت دلار در بازار به« اعتماد» گفت: این موضوع بیشتر به نحوه توزیع خودروها بر میگردد ضمن آنکه افزایش قیمت محصولاتی نظیر پراید که تولید نمیشود طبیعی است زیرا تولید این محصول مدتهاست که متوقف شده است. پورحسنی با بیان اینکه پراید همیشه مشتری خود را داشته، تصریح کرد: پس از توقف تولید این محصول پراید از 102 میلیون تومان به 105 میلیون تومان و پس از آن به 110 و 118 میلیون تومان رسید.
افزایش قیمت خودرو یکشبه نبود
این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه رکود در بازار خودرو حاکم است، افزود: این افزایش قیمتها یک شبه نبوده و ممکن است برخی از سایتها لیستهای قیمتگذاری خود را در یک هفته یا ده روز گذشته اصلاح نکرده باشند و امروز اصلاح کردهاند.
پورحسنی خاطرنشان کرد: در بازار این روزها دو گزینه بسیار مهم است یکی اخبار مربوط به نهایی شدن برجام در وین که میتواند تاثیر بسزایی در نرخگذاریها داشته باشد و موضوع دوم هم اخباری است که طی روزهای آینده ممکن است از سوی رییسجمهور جدید در خصوص صنعت و آینده اقتصاد کشور منتشر شود، هر چند دولت جدید کار رسمی خود را آغاز نکرده است اما اثر روانی حضور مردم در انتخابات یک متغیر مثبت در فضای کسب و کار خواهد بود. این کارشناس بازار خودرو در مورد افزایش تولید خودروسازیها نیز گفت: مسلما این قضیه میتواند در بازار تاثیرگذار باشد، در مجموع آنچه این روزها در بازار خودرو شاهد آن هستیم رکود بسیار شدیدی است که از پیش از عید هم در این بازار وجود داشته است.
رکود در بازار خودرو ادامه دارد
او ادامه داد: از شب عید تا فروردین و اردیبهشت رکود فصلی بود که هر ساله نیز وجود دارد اما به جز این مورد سه عامل بلاتکلیفی موضوع برجام و انتخابات ریاستجمهوری و ادامهدار شدن کرونا و لغو سفرها باعث شد تا این رکود ادامهدار شود. پورحسنی افزود: یکی از تحریمهای مهم کشور ما تحریم صنعت خودروسازی بود که اگر برداشته شود تمامی شرکتهایی که در دو سه سال اخیر عقب نشسته بودند و نتوانستند با ایران معاملاتی داشته باشند از جمله شرکت رنو و پژو مجددا فعالیتهای خود را از سر میگیرند. او افزود: خط تولید رنو در شرکت پارس خودرو مدلهای (ساندرو و ال90) را دارد اما مشکل اصلیاش واردات قطعات است که در صورت لغو تحریمها به راحتی میتواند قطعات را وارد کند و ادامه تولید دهد و پژو هم همین طور.
این فعال حوزه خودرو تصریح کرد: همچنین شرکت بهمن خودرو که واردکننده قطعات مزدا و مونتاژکننده این خودرو است یا سایر شرکتهای چینی در ایران همه در انتظار لغو تحریمها هستند. پورحسنی گفت: مردم در حال حاضر دست نگه داشتهاند و ترس این را دارند که اگر خریدی یا سرمایهگذاری انجام دهند با لغو تحریمها متضرر شوند و قیمتهایی که به صورت حبابی رشد داشته یک شبه بترکد. البته در مورد کاهش قیمت خودرو نمیتوان برای چند ماه پیش رو انتظاری داشت زیرا یا دولت باید سیاستهای تعرفهای خود را تغییر دهد یا روشهای خرید و فروش یا واردات خودرو را آزاد کند.
تنها افزایش نرخ ارز تاثیرگذار نبود
این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه تنها افزایش نرخ ارز در رشد قیمتها تاثیرگذار نبود و عدم تولید خودرو نیز تاثیر بسزایی داشت، ادامه داد: قیمت ساندرو در محدوده 50 میلیون تومان بود اما امروز به بیش از 400 میلیون تومان رسیده یا خودروی ال- 90 که 40 میلیون تومان بود امروز به بیش از 300 میلیون تومان رسیده است و با موفقیت در مذاکرات برجام قیمت بسیاری از خودروها افت خواهد کرد. پورحسنی همچنین به قیمت برخی از خودروها در بازار اشاره کرد و گفت: سمند ال ایکس در بازار در محدوده 198 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس 193 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو 210 میلیون تومان، رانا ال ایکس 202 میلیون تومان، پژو 207 اتومات 385 میلیون تومان، 207 دندهای 295 میلیون تومان، سایپا 111 در محدوده 131 میلیون تومان، سایپا 131 حدود 118 میلیون تومان و ساینا 147 میلیون تومان و تیبا 129.5 میلیون تومان و کوئیک معمولی 153 میلیون تومان در بازار معامله میشود.