شناسهٔ خبر: 47261238 - سرویس سیاسی
منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

دیپلماسی ناکارآمد «انتقاد از هر دو طرف»؛ رویکرد منفعلانه جامعه ی جهانی

جامعه جهانی پس از هشت روز درگیری میان اسرائیل و فلسطینی ها نه تنها اقدام کارسازی در راستای جلوگیری از اقدامات خشونت‌بار تل‌آویو نکرده بلکه همچنان با اتخاذ استراتژی ناکارآمد سرزنش هر دو طرف بر عمق تنش‌ها می‌افزاید.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| از زمان آغاز درگیری‌های اخیر میان اسراییل و فلسطینی‌ها تا عصر روز یکشنبه دست‌کم 140 فلسطینی از جمله بیش از 36 کودک کشته‌ شده‌اند اما جامعه جهانی نه تنها اقدام کارسازی در راستای جلوگیری از اقدامات خشونت‌بار تل‌آویو نکرده بلکه همچنان با اتخاذ استراتژی ناکارآمد «سرزنش هر دو طرف» بر عمق تنش‌ها می‌افزاید.


به گزارش روزنامه اعتماد، ایالات متحده به عنوان کشوری که ابزارهای متعددی برای کنترل رفتارهای اسراییل دراختیار دارد، تاکنون رویکردی را علیه تل‌آویو اتخاذ کرده که از نگاه هم‌حزبی‌های رییس‌جمهور امریکا «جانبدارانه» بوده و شواهد نیز نشان می‌دهد نه تنها تاثیری روی کاهش اقدامات غیرانسانی این متحد خاورمیانه‌ای ایالات متحده نداشته بلکه باعث شده، اسراییل همچنان بدون نگرانی به نقض حقوق بشر در غزه ادامه دهد.

 

براساس گزارشی که کاخ سفید روز شنبه به وقت محلی منتشر کرد، جو بایدن رییس‌جمهور امریکا در تماس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل بار دیگر بر «حق اسراییل در دفاع از خود» در مقابل راکت‌هایی که از سوی گروه‌های نظامی به سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شود تاکید کرده اما همزمان به نتانیاهو گفته امریکا «عمیقا نگران» ایمنی و امنیت خبرنگاران در جریان درگیری‌های جاری اسراییل و گروه حماس در غزه است. کاخ سفید در بیانیه‌ای که صادر کرده نوشته است طی این تماس، بایدن، نخست‌وزیر اسراییل را در جریان تماس‌هایی که سایر رهبران منطقه‌ای داشته قرار داده است.

 

براساس این بیانیه، رییس‌جمهوری امریکا همچنین درخصوص خشونت‌های گزارش شده بین اعراب و یهودیان در مناطق مختلف اسراییل و رویارویی‌های خشونت‌بار در «کرانه باختری» ابراز نگرانی کرد و حمایت خود را از گام‌هایی که «مردم فلسطینی بتوانند از کرامت، امنیت، آزادی و فرصت‌های اقتصادی که سزاوار آن هستند» برخوردار شوند، اعلام نمود. خبرگزاری رویترز درباره اظهارات نخست‌وزیر اسراییل در این تماس تلفنی نوشته است که نتانیاهو به بایدن گفته اسراییل «هر چه در توان دارد برای آسیب نزدن» به کسانی که در درگیری این رژیم با حماس و دیگر گروه‌های غزه شرکت ندارند، انجام می‌دهد. رویترز به نقل از دفتر نتانیاهو افزوده که نخست‌وزیر اسراییل در پایان از بایدن به دلیل به‌رسمیت شناختن «حق» اسراییل در دفاع از خود تقدیر و تشکر کرده است.


عصر روز شنبه سخنگوی رییس تشکیلات خودگران فلسطین اعلام کرد که جو بایدن با محمود عباس نیز تماس گرفته است. این سخنگو تماس رییس‌جمهور امریکا با رییس تشکیلات خودگران فلسطین را «مهم» ارزیابی کرده و گفته بایدن ابراز امیدواری کرده است که اورشلیم (قدس) «مکانی برای همزیستی مسالمت‌آمیز افراد با دین‌های مختلف باشد.» براساس روایت کاخ سفید نیز بایدن در این تماس بر تعهد ایالات متحده به سیاست مذاکره به منظور دستیابی به یک راه‌حل عادلانه و پایدار در مناقشه اسراییل و فلسطین تاکید کرده است. از زمان روی کار آمدن دولت جدید امریکا در ژانویه 2021، این اولین‌بار بود که رییس‌جمهور ایالات متحده با محمود عباس تماس می‌گرفت و پیرامون درگیری‌های فلسطین و اسراییل با او به گفت‌وگو می‌پرداخت.


به گزارش اکسیوس همزمان با این تحولات در روز شنبه، لوید آستین وزیر دفاع امریکا با همتای اسراییلی خود بنی گانتز تماس گرفته و براساس گفته‌های منابع اسراییلی درخصوص هدف قرار گرفتن غیرنظامیان و شهروندان عادی در حملات اسراییل به‌ شدت اظهار نگرانی کرده است.


رییس‌جمهور امریکا در روز جمعه نیز نماینده‌ای را برای گفت‌وگو با طرف‌های فلسطینی و اسراییل راهی سرزمین‌های اشغالی کرده بود تا گامی در راستای کاهش تنش‌ها برداشته باشد با این حال ساعاتی از تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو و محمود عباس نگذشته بود که نخست‌وزیر اسراییل نشان داد تمایلی به پایان درگیری‌ها ندارد و می‌خواهد تا تامین شدن اهداف مدنظرش به جنگ علیه مردم غزه ادامه دهد. نتانیاهو در گفت‌وگویی که شنبه شب با تلویزیون ملی اسراییل داشت اعلام کرد که تل‌آویو تا زمان دستیابی به تمام اهدافش از پا نخواهد ایستاد. او افزود: «هدف ما انتقال این پیام به حماس است که نمی‌تواند با موشک‌پرانی ما را مغلوب کند.» نخست‌وزیر اسراییل اضافه کرد: «ما با آنها برخورد خواهیم کرد و هیچ‌کس نمی‌تواند خواستار اجرای یکجانبه قانون شود.»


دودستگی و تغییر در حزب دموکرات


ناکارآمدی سیاست‌های دولت بایدن درخصوص پایان دادن به خشونت‌های اسراییل علیه فلسطینی‌ها انتقادات زیادی را از رییس‌جمهور فعلی امریکا در درون حزب دموکرات در پی داشته است. نیویورک تایمز در مقاله‌ای رویکرد بایدن در قبال اسراییل را «همان رویکرد 50 سال گذشته» او می‌خواند و می‌نویسد: در حزب دموکرات اما همه‌چیز به همان صورت 50 سال قبل باقی نمانده و نه تنها چهره‌ها و نگاه‌های جدیدی وارد حزب شده‌اند بلکه بدنه حزب دموکرات نیز حساسیت بیشتری به مساله اسراییل و فلسطین پیدا کرده است. به گزارش این روزنامه، عصر روز جمعه 150 اندیشکده و بنیاد لیبرال دموکرات برجسته در بیانیه‌ای خطاب به رییس‌جمهور امریکا خواستند ضمن «اعلام همبستگی با فلسطین»، علیه «خشونت‌های اسراییل» و برتری‌جویی اسراییلی‌ها موضع بگیرد. این بیانیه نه فقط از سوی اندیشکده‌های فعال در حوزه سیاست خارجی بلکه از سوی بسیاری از اندیشکده‌های لیبرال دموکرات که در زمینه‌هایی چون مبارزه با تغییرات اقلیمی، مهاجرت و فمنیسم نیز مورد حمایت قرار گرفته و نشانه‌ای است از اینکه موضوع اسراییل و فلسطین برای بدنه حزب دموکرات از یک موضوع مهم در عرصه سیاست خارجی فراتر رفته و به موضوعی انسانی بدل شده است.


جیمز زوگبی، موسس انستیتو عرب-امریکایی‌ها در واشنگتن در این باره می‌گوید: «پایگاه رای و بدنه مردمی حزب موضعی کاملا متفاوت با محل استقرار کنونی حزب دموکرات اتخاذ کرده است.» به گفته او، اکنون شهروندان می‌دانند که وقتی از جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» حمایت می‌کنید، کار سختی نیست که از جنبش «جان فلسطینیان نیز اهمیت دارد» حمایت کنید و این یک موضع انسانی است.

 

بازتاب این نگاه جدید در میان برخی سیاستمداران حزب دموکرات نیز نظیر ترقی‌خواهان کنگره به رهبری سناتور برنی سندرز قابل مشاهده است اما همچنان بسیاری از سیاستمداران حزب و نماینده حزب دموکرات در کنگره بر موضع «حمایت بی‌چون و چرا از اسراییل» پافشاری می‌کنند. برای نمونه تد داچ، عضو مجلس نمایندگان از فلوریدا معتقد است اگر مجبور به انتخاب میان «حماس به عنوان یک گروه تروریستی» و اسراییل باشد، بی‌تردید اسراییل را انتخاب می‌کند. با این وجود نشانه‌هایی از تغییر هر چند اندک در مرکزگرایان حزب دموکرات نیز قابل مشاهده است. باب منندز، رییس کمیته سیاست خارجی سنا که به حمایت‌هایش از اسراییل و مواضع ضد ایرانی شهره است، روز شنبه در بیانیه‌ای بمباران غیرنظامیان و ساختمان رسانه‌ها از سوی اسراییل را محکوم کرد و خواستار توقف این رفتارها شد.


علاوه بر دموکرات‌ها در جامعه یهودیان امریکا نیز شرایط علیه اسراییل در حال تغییر است. یافته‌های موسسه نظرسنجی پیو نشان می‌دهد در میان یهودی-امریکایی‌هایی که 65 سال یا بیشتر سن دارند، تعلق خاطر بیشتری به اسراییل وجود دارد اما این رقم در میان یهودیان 30 تا 48 در امریکا بسیار کمتر است. این نظرسنجی که در پایان سال 2020 انجام شده همچنین ثابت می‌کند 71درصد جامعه یهودیان امریکایی طرفدار حزب دموکراتند و این به معنی آن است که تغییر نگاه جامعه یهودیان به اسراییل می‌تواند به مرور زمان نگاه حزب دموکرات به مساله درگیری اسراییل و فلسطین را دگرگون کند.