شناسهٔ خبر: 47001717 - سرویس فرهنگی
منبع: شفقنا | لینک خبر

حاجی میرزایی مطرح کرد؛ تحول در هیچ جامعه‌ای به شکل پایدار رخ نمی دهد جز از طریق آموزش

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ تحولی در هیچ جامعه‌ای به شکل پایدار رخ نمی دهد جز از طریق نظام یادگیری و آموزش. معلم در چنین جایگاهی نشسته است.

به گزارش مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت روز معلم در شبکه خبر حضور یافت و گفت: علم آموزی و افزایش ظرفیت علم آموزی آدم ها از مهمترین کارکردهای هستی است. آن چیزی که باعث می شود انسان به کمال برسد آگاهی است. بنابراین آگاهی عمود زندگی انسان هاست و متناسب با فایده مندی آگاهی ها می توانند در زندگی نقش آفرینی کنند. این جایگاه والاست چرا که همه انسان های تاثیر گذار در تاریخ بشری معلم هستند.

وی تاکید کرد: هیچ تحولی در هیچ جامعه‌ای به شکل پایدار رخ نمی دهد جز از طریق نظام یادگیری و آموزش. معلم در چنین جایگاهی نشسته و رفعت دارد. معلمان هستند که باید قدر ببینند و بر صدر بنشینند.

وی درباره آموزش در روزهای کرونا گفت: خانواده‌ها می‌توانند گواه صادقی باشند که معلمان در این یکسال تحصیلی چه سختی‌هایی کشیدند و صمیمانه از آنها قدردانی می کنم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: استمرار آموزش کارکرد ضروری برای سلامت جامعه و رشد دانش‌آموزان داشت و معلمان اجازه نداند که آموزش تعطیل باشد.

حاجی میرزایی درباره وضعیت آموزش در سال تحصیلی آینده بیان کرد: چند هفته قبل، اجلاس وزرای آموزش و پرورش جهان به صورت مجازی بود؛ تجربیات متفاوت بیان شد؛ یک نکته‌ای که در جمع بندی نهایی اجلاس مورد تأکید قرار گرفت این بود که معلم و مدرسه جایگزین ندارد و ما باید مجدداً، دانش آموزان را به مدرسه ببریم. جمع بندی جهانی این است که هر کاری می کنید مدارس را باز نگه دارید و من هم به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادم حتی اگر یک ساعت در روز می شود دانش آموزان را به مدرسه بیاوریم و امیدواریم در شروع سال تحصیلی جدید مدارس حضوری باشد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی والدین در این مورد اظهار کرد: من هم یک پدر هستم و دغدغه‌. والدین را درک می‌کنم و کاری بدون نظر مسئولان بهداشتی نخواهیم داشت؛ در مهر ۱۴۰۰ اگر مصونیت جمعی ایجاد شده باشد مدارس بازگشایی می‌شوند و اگر اینطور نباشد روش غیرحضوری خواهیم داشت.

وی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه کتاب‌های درسی سال آینده مجهز به بارکد شدند، گفت: این امکان در امر تحصیل به دانش‌آموزان کمک می‌کند و قطعاً اگر شرایط بازگشایی نباشد، بازگشایی نسبی راه حل بهتری است. با تمهیدات انجام شده به طور قطع مهر ۱۴۰۰ قوی‌تر و با برنامه بهتری نسبت به شهریور ۹۹ پیش خواهیم رفت.

حاجی میرزایی بار دیگر در پاسخ به پرسشی در خصوص برگزاری آزمون پایان سال تحصیلی گفت: فقط پایه‌های نهم و دوازدهم به دلیل انجام هدایت تحصیلی و شرکت در کنکور سراسری آزمون حضوری دارند اما ممکن است با محدودیت‌های ستاد ملی کرونا مواجه باشیم در این شرایط زمان را به تاخیر می‌اندازیم و امتحان را در زمان دیگری خواهیم داشت، الان هم با ستاد ملی کرونا در ارتباطیم و بدون نظر آن‌ها تصمیم نخواهیم داشت.

وی بار دیگر تاکید کرد کخ تصمیم فعلی این است که آزمون‌ها در تمام دوره‌های تحصیلی بعد از عید فطر آغاز و قبل از انتخابات به پایان برسد و این شرایط تداوم دارد مگر اینکه اوضاع تغییر کند.

وی همچنین درباره رتبه بندی معلمان اظهار کرد: در مجلس غالب نمایندگان پیگیر مطالبات هستند و امیدوارم فرایند کار در مجلس به سرعت طی شود. رتبه بندی با هدف ایجاد انگیزه برای معلمان است و بر این اساس فارغ از رتبه بندی که معمولاً بر حسب مدرک تحصیلی در هر دستگاهی داریم؛ در این رتبه بندی صلاحیت‌های واقعی معلمان را شناسایی می‌کنیم. معلم کارمند نیست و نمی‌توانیم معلمان را مانند سایر کارکنان دولت در یک نظام حقوقی و پرداخت قرار دهیم

حاجی‌میرزایی درباره جذب نیروی انسانی بیان کرد: در وضعیت نیروی انسانی به آرامش نسبی رسیدیم. در شهریور ٩٨ بیش از ١٠٠ هزار نفر آموزشیار نهضت، مربی پیش دبستانی و نیروی خرید خدمات آموزشی داشتیم و در این مدت فعالیت ١٠٢ هزار ردیف استخدامی کردیم و آنچه که قانون برای این گروه‌ها تعیین تکلیف کرده بود اجرایی کردیم. همه کسانی که وضعیت استخدامی‌شان قبل از ٩٢ بودند در حال تعیین تکلیف شدن هستند، تعداد آن‌ها ۵٧ هزار نفر است که از این تعداد حدود ٣٠ هزار نفر دیگر از نظر تعیین تکلیف باقی ماندند و آن‌ها هم در آینده نزدیک وضعیت شان مشخص است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بعد از سال ٩٢ آموزش و پرورش جذب حق التدریس نداشته است و خرید خدماتی داشتیم، اما قانون در قبال آن‌ها تعهد استخدامی ندارد و این افراد برای استخدام شدن باید مانند سایرین در کنکور سراسری یا آزمون استخدامی شرکت کنند، امتیازی که این‌ها دارند می‌توانند به میزان سال فعالیت در حرفه معلمی به سقف مجاز سنی شرکت در آزمونشان اضافه شود؛ مثلاً اگر بقیه با ٢۴ سال سن مجاز به استخدام باشند اما اگر فردی خرید خدماتی ٢٨ ساله باشد و ۴ سال سابقه کار داشته باشد، امکان شرکت در آزمون استخدامی را دارد.

وزیر آموزش و پرورش درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر جذب نیرو از دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل اهمیت جایگاه رفیع معلمی صرفاً افراد از طریق فراخوان عمومی جذب نیرو انجام شود و این موضوع به افزایش کیفیت حرفه معلمی کمک می‌کند.